برای محَرّمی شدن، باید محرِم بود

هنگامی که حاجی در مکه مُحْرِم می‌شود، انجام 24 کار بر او حرام می‌شود که 18 مورد آن مربوط به امور حلال زندگی است، در واقع کسی که می‌خواهد در محرّم خدایی شود، باید موظب حلال‌های خدا هم باشد.

0

سرویس فرهنگی به دخت/

حجت الاسلام محمود ریاضت از آداب ورود به محرم می گوید:

عزیزان شرط لازم برای درک صحیح ماه محرم پرهیز از محرمات است. برای اینکه انسان مُحَرّمی شود، باید مُحْرِم شود، یعنی دروغ نگوید، تهمت نزند، غیبت نکند و به طور کلی کار حرامی را مرتکب نشود.

هنگامی که حاجی در مکه مُحْرِم می‌شود، انجام 24 کار بر او حرام می‌شود که 18 مورد آن مربوط به امور حلال زندگی است، در واقع کسی که می‌خواهد در محرّم خدایی شود، باید موظب حلال‌های خدا هم باشد.

مرتبط با این مطلب، روایتی از امام صادق(ع) نقل شده مبنی بر اینکه کسانی که در دنیا اهل موسیقی باشند، از شنیدن نغمه‌ها و آواهای بهشتی محروم می‌شوند.خب، این روایت به موسیقی حلال اشاره دارد!

خب! در روایت وارد شده است که سه آواز بهشتی بر بقیه نغمه‌ها برتری دارد که اولین آن‌ها صدای حضرت داوود(ع) است که هنگامی که او مشغول آواز می‌شود، اهالی بهشت که مشغول هر لذتی هستند، دست از آن کشیده و به صدای او گوش می‌دهند. هنگامی که صوت امام علی(ع) در بهشت پخش شود، حضرت داوود(ع) از خواندن دست می‌کشد.

صدای امیر‌المؤمنین آن چنان زیباست که خداوند با صدای علی(ع) با پیامبرش(ص) سخن می‌گوید، اما با این حال بهترین صوت در بهشت، متعلق به صدای قرائت قرآن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که همه بهشتیان محو صدای دل‌انگیز حضرت می‌شوند.

 آن چه که مسلّم است، مُحْرِم شدن، نیاز به قلب سلیم دارد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: قلب‌ها سه نوع هستند؛

دسته اول قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است، دوم، قلبی که مشغول به تنعّمات اخروی است و در نهایت قلبی که وابسته به مولا است.

قلبی که سرگرم و وابسته به دنیاست،‌ همیشه دچار سختی و گرفتاری است. آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است ‌به درجات و مراتب بالایی می‌رسد و قلبی که دل‏بسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد.

اما دلی که به لذت‌های دنیوی دل‏بسته شده و سرگرم آن است، این را بداند که همیشه در ناراحتی و گرفتاری است. یعنی حتی لذّت دنیایی را هم نمی‏برد، مسایل دنیایی این‏گونه است! ‌به هرچه از دنیا برسد، باز می‌بیند کمبود دارد و پیوسته در سختی و گرفتاری است.

آن دلی که همیشه دل‏بسته به خدا است، در نتیجه سه چیز دارد: دنیا دارد، به این معنا که در دنیا هیچ ناراحتی ندارد، در آخرت هم تنعّمات اخروی‏اش را دارد و بالاتر از همه این است که قرب به خداوند هم پیدا می‌کند، چرا که دل‏بسته به خدا همیشه به یاد خدا است.

 سایت عقیق /انتهای متن/

درج نظر