آشنایی با پنیر و انواع آن

پنیر یکی از مهم ترین فراورده های شیر است که معمولاً از شیر گاو و گوسفند و دیگر حیوانات ( شتر، گوزن و … ) به دست می آید. ارزش غذایی پنیر بسیار زیاد است.

0

سرویس سلامت به دخت/

پنیر یکی از بهترین غذاهای پروتئینی است که دارای چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین ها است.

مواد معدنی پنیر عبارتند از : کلسیم، فسفر، گوگرد و آهن. ویتامین های پنیر عبارتند از: ویتامین های A ،   B1، B2 ، PP ، D ، E.

برای تهیه پنیر روش های گوناگونی به کار می رود.امروزه تولید  پنیر بسیار افزایش یافته است . از این رو علاوه بر استفاده از شیردان بره و گوساله ، کارگاه ها و کارخانه های پنیر سازی از آنزیم هایی مانند پپسین ، که از شیر دان بعضی نشخوار کنندگان دیگر به دست می آید و نیز از پنیر مایه هایی که از کپک ها تهیه می شود، استفاده می کنند.

آب پنیر مایعی به رنگ زرد مایل به سبز است. در ایران از آب پنیر و از آب کشک قره قوروت تهیه می کنند. قره قوروت خمیری تیره رنگ و ترش مزه است که از آن به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود.

انواع پنیر

تقریباً همه پنیر ها در یکی از چهار گروه پنیر نرم، نیمه نرم، سخت و خیلی سخت قرار دارند. میزان آب و چربی پنیر مشخص می کند که پنیر از کدام گروه است. هر چه پنیر آب و چربی کمتری داشته باشد، سفت تر است و می توان مدت بیشتری آن را نگهداری کرد. ولی پنیرهای نرم و تازه باید زودتر مصرف شوند . اگر پنیر را زیاد حرارت دهیم، دیر هضم می شود.

آفاق توسلی/انتهای متن/

درج نظر