با این راهکار، استفاده فرزندتان از اینترنت را مدیریت کنید

همزمان با برگزار شدن کلاس‌های درس به‌صورت مجازی، خیلی از والدین نگران رهاشدن فرزندشان در فضای اینترنت هستند. اما یک راه‌حل ساده برای نظارت و کنترل استفاده فرزندان از اینترنت و گوشی هوشمند وجود دارد.

0

سیده راضیه حسینی: تا پیش ازین، پدر و مادرها بچه مدرسه‌ایشان را صبح که می‌شد به مدرسه می‌بردند و حداقل تا ظهر خیالشان راحت بود که در یک محیط مطمئن و با نظارت مسئولین مدرسه و معلم‌ها، سر کلاس درس حاضر می‌شوند. اما حالا و در این روزهای کرونایی، مجبورند یک گوشی متصل به اینترنت به او بدهند و اگر نتوانند تمام مدت بالای سرش بایستند، امیدوار باشند در مدتی که گوشی دستشان است، سر کلاس حضور دارند. این موضوع نگرانی‌های مختلفی را برای والدین ایجاد کرده است؛ اما یک راه‌حل مطمئن و خوب وجود دارد که می‌تواند یک نظارت و کنترل کامل بر روی استفاده بچه‌ها از اینترنت و کامپیوتر را فراهم کند. در این گزارش به معرفی این راه‌حل و نکات مختلفی که پیرامون آن وجود دارد، می‌پردازیم.

یک نرم‌افزار مفید با قابلیت‌های متعدد

نرم‌افزارهایی وجود دارند که به آن‌ها «کنترل والدین» یا Parental Control می‌گویند و وقتی روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر نصب شوند، امکان کنترل تمام فعالیت‌های فرزندتان را فراهم می‌کنند. با این نرم‌افزارها مدت‌زمان استفاده از دستگاه، بازه زمانی که می‌شود وارد گوشی یا کامیپوتر شد و وبسایت‌های مجاز مشخص نمود و همینطور گزارشی از تمام اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌هایی که فرزندتان وارد آن شده است را مشاهده کرد. کافی است در نرم‌افزار، تنظیمات مدنظر خودتان برای هرکدام ازین موارد را وارد کنید.

این تنظیمات توسط بچه‌ها قابل تغییر نیست؛ زمانیکه نرم‌افزار را نصب می‌کنید یک رمز عبور از شما می‌خواهد که برای هر نوع تغییر در تنظیمات نرم‌افزار و حتی برای حذف آن از روی دستگاه باید این رمز وارد شود. رمز عبور فقط توسط کسی که نرم‌افزار را نصب می‌کند، قابل تنظیم و تغییر است.

 

این نرم‌افزارها دقیقا چه قابلیت‌هایی دارند؟

برخی قابلیت‌های کلیدی و پایه‌ای هستند که در همه این نرم‌افزارها مشترک هستند . از جمله اینکه:

  • برای مدت زمان استفاده از دستگاه و یا اینترنت محدودیت تنظیم کنید. مثلا تعیین کنید که تنها از ساعت 8 تا 1 بعداز ظهر بتواند وارد دستگاه یا اینترنت شود؛ یا مثلا در روز تنها مجاز باشد در مجموع پنج ساعت استفاده کند. در خارج از این بازه زمانی، دستگاه قفل خواهد شد یا اینترنت آن قطع می‌شود.
  • اپلیکیشن‌هایی که فرزندتان می‌تواند از آن استفاده کند را مشخص می‌کنید. هر اپلیکیشن دیگری توسط این نرم‌افزار قفل خواهد شد.
  • تعیین کنید وارد شدن به کدام وب‌سایت‌ها مجاز است، دسترسی به سایت‌های غیر اخلاقی و هر سایتی که مدنظرتان است را محدود کنید و به نوعی فیلتر خانگی روی اینترنت قرار دهید.
  • علاوه بر اینکه می‌توان سایت‌های مشخصی را با وارد کردن آدرس آن‌ها در تنظیمات نرم‌افزار به‌طور کامل مسدود کرد، می‌شود با تعیین برخی کلمات کلیدی، همه وبسایت‌هایی که حاوی این کلمات هستند را مسدود نمود.
  • می‌توان همه اپلیکیشن‌‌هایی که فرزندتان استفاده کرده و همه وبسایت‌هایی که باز نموده است و حتی مدت زمان هر کدام را مشاهده کرد.

برخی قابلیت‌ها نیز بسته به نرم‌افزار مورد استفاده متفاوت است. مانند موارد زیر:

  • دربازه‌های زمانی که خودتان تعیین می‌کنید از صفحه دستگاه اسکرین‌شات می‌گیرد و به این ترتیب رصد دقیق‌تری نسبت به فعالیت فرزندتان خواهید داشت.
  • برخی نرم‌افزارها این امکان را دارند که تمام کلمات وارد شده توسط فرزندتان را ضبط کنند؛ حتی آن‌هایی که در چت وارد می‌شوند. همچنین می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که در صورت ردوبدل کردن برخی کلمات غیرمجاز، چت به‌طور کامل مسدود شود.
  •  تمام تماس‌های ورودی و خروجی و همینطور پیامک‌ها را مدیریت و کنترل می‌کند. مثلا همه را ضبط می‌کند یا می‌توان محدودیت‌هایی برای هر کدام گذاشت.
  • در نرم‌افزارهایی که بر روی دستگاه کامپیوتر نصب می‌شود، می‌توان برای مدیریت اطلاعاتی که از طریق فلش مموری رد و بدل می‌شود، درگاه‌های usb را قفل و محدود کرد. همینطور بر روی فایل‌هایی که به پرینتر ارسال می‌شود، نظارت نمود.

 

از راه دور کنترل کنید

برای کنترل و نظارت روی فعالیت‌های فرزندتان، حتما لازم نیست نرم‌افزار را روی خود گوشی چک کنید. می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که گزارش‌ها را به ایمیل شما بفرستند. یا بعضی نزم‌افزارها یک داشبورد آنلاین دارند که با هر دستگاه متصل به اینترنت می‌توانید وارد آن داشبورد شوید و تنظیماتی که می‌خواهید را اعمال کنید یا اطلاعات مربوط به نظارت روی فعالیت فرزندتان را دریافت کنید. برخی دیگر نیز به‌صورت دو اپلیکیشن مجزا بر روی گوشی فرزند و والدین نصب می‌شوند و در نسخه نصب شده بر روی گوشی والدین، همه تنظیمات و موارد نظارتی را می‌توان اعمال نمود.

فراتر از مدرسه مجازی، مدیریت کنید

شاید الان که همه بچه‌ها برای شرکت در کلاس‌های آنلاین به دستگاه‌های متصل به اینترنت نیاز دارند، کنترل فعالیت آن‌ها بیشتر ضرورت پیدا کرده است اما در عصر گوشی‌های هوشمند و دسترسی گسترده به اینترنت، این نظارت و کنترل همیشه موضوعیت دارد و استفاده از چنین نرم‌افزارهایی برای محافظت از فرزندان در فضای مجازی بسیار ضروری است. بنابراین حتی اگر فرزند شما به‌صورت حضوری به مدرسه می‌رود یا در آینده دیگر نیازی به شرکت در کلاس‌های آنلاین نداشت، برای همه مواقعی که از اینترنت استفاده می‌کند این نرم‌افزارها حیاتی به‌نظر می‌رسند.

 

 

معرفی چند نرم افزار کنترل والدین

این نرم‌افزارها دو دسته هستند؛ یک دسته رایگان هستند و می‌توان آن‌ها را از اینترنت دانلود و نصب کرد. این نرم‌افزارها امکانات پایه‌ای مثل محدود کردن زمان استفاده و وب‌سایت‌های مجاز را دارند و می‌توان امکان نظارت از راه دور را  در آن‌ها فعال کرد. دسته دیگر نرم‌افزارهایی هستند که باید خریداری شوند و طبیعتا امکانات گسترده‌تری ارائه می‌کنند؛ مثل داشبورد آنلاین یا امکان ثبت همه کلماتی که فرزندتان در دستگاه وارد می‌کند. در ادامه برخی از این نرم‌افزارها را معرفی می‌کنیم.

قابلیت پیش‌فرض ویندوز: اگر فرزندتان از کامپیوتر استفاده می‌کند، قابلیت «family safety» سیستم عامل ویندوز بهترین گزینه برای مدیریت استفاده از اینترنت است. آموزش به کار گرفتن این قابلیت با زبانی ساده بر روی اینترنت موجود است که با یک جست‌وجو می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.  این قابلیت برای گوشی‌های آندروید و اپل نیز قابل دانلود و استفاده است. 

نرم افزار کنترل والدین «سانیار»: با این نرم‌افزار می‌شود بر روی همه تماس تماس‌های ورودی و خروجی گوشی و همینطور پیامک‌ها نظارت داشت، اپلیکیشن‌های مجاز و مدت زمان استفاده از آن‌ها را تعیین کرد، محدوده زمانی استفاده از گوشی را مدیریت کرد، مرورگر اینترنت گوشی را کنترل نمود، موقعیت مکانی گوشی را شناسایی کرد. نرم‌افزار همه این اطلاعات نظارتی را از طریق پست الکترونیکی به والدین ارسال می‌کند.

سامانه مراقبت از خانواده در دنیای مجازی با نام”sfp”: قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت است موقعیت‌یابی مستمر فرزند، مدیریت تماس‌ها، مسدودسازی آنها، بررسی ریز مکالمات،  پیام‌های شبکه های اجتماعی، مسدودسازی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها،  مدیریت ساعات استفاده از گوشی تلفن همراه.

نرم افزار «دنیای درسا»: این برنامه شامل دو اپلیکیشن مجزا برای کودک و والدین است که هر دوی این اپلیکیشن‌ها روی یک گوشی نصب می‌شوند. در اپلیکیشن مربوط به فرزند، تمام برنامه‌هایی که فرزند اجازه دارد به آن‌ها دسترسی داشته باشد قرار گرفته است. اپلیکیشن مخصوص والدین، اتاق فرمان پدر و مادرهاست؛ جایی است که در آن دسترسی فرزندشان به دستگاه را مشخص می‌کنند؛ مثلا سایت‌های نامناسب توسط والدین فیلتر و تمام برنامه‌هایی که فرزند اجازه دارد از آن استفاده کند، به همراه زمانبندی استفاده هفتگی، روزانه و یا ساعتی برای هر نرم‌افزار در این برنامه تنظیم می‌شود. همچنین پدر و مادر می‌توانند توسط این برنامه، مدت و روش استفاده فرزندشان از اینترنت را تحت کنترل داشته باشند و حتی فهرست تماس‌ها و پیامک‌های مجاز را برایشان تعریف و بر محتوای آن نظارت کنند.

برنامه کنترل فرزند شقایق: این برنامه به شما این امکان را میدهد که روز و ساعاتی که مدنظرتان است تا فرزندتان با گوشی کار کند را مشخص کنید و همچنین عکس و فیلم ها و برنامه و بازی ها و مخاطبین موردتاییدتان را برایش انتخاب کنید تا فقط به آنها دسترسی داشته باشد.حالا دیگر فرزندتان به قسمت های دیگر گوشی دسترسی ندارد و میتوانید با خیال آسوده گوشی را به فرزندتان بدهید.

برخی دیگر سایر نرم‌افزارهای مشهور غیر ایرانی که در فضای مجازی قابل دسترسی و دانلود است، عبارتند از: 

«HomeGuard Activity Monitor»

«Salfeld Child Control»

«Qustodio»

«ContentWatch Net Nanny»

«Kaspersky Safe Kids»

«Symantec Norton Family Premier»

«Mobicip»

«OpenDNS Home VIP»

«uKnowKids Premier»

که با وارد کردن اسم هرکدام از نرم‌افزارها همراه با کلیدواژه «دانلود» می‌توان هم با قابلیت‌های مختلف هرکدام آشنا شد و هم آن را دریافت و نصب نمود.

نرم‌افزارهای خریدنی یا رایگان دیگری نیز در اینترنت وجود دارد که با جست‌وجو کلیدواژه «نرم افزار کنترل والدین» می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، با قابلیت‌هایشان آشنا شوید و در صورت تمایل، آن‌ها را دریافت کنید.

انتهای پیام/منبع: خبرگزاری فارس

درج نظر