برای موهای زائد به مطب برویم یا آرایشگاه؟

سی چهل سال پیش، اگر صورت دخترخانمی پرمو بود و یا در قسمت هایی از صورت و بدنش موهای زبر درمی آمد ، پدر و مادر و یا خود دختر چندان نگران نمی شدند. به همین سبب، کمتر دیده می شد که به خاطر موی صورت یا بدن به دکتر پوست مراجعه کنند. کمتر دکتری هم درمان مناسبی را پیش پایشان می گذاشت. اما در سال های اخیر، مردم به این موضوع اهمیت زیادی می دهند. پزشکان هم دست شان بازتر شده و درمان های مختلفی را پیشنهاد می دهند.

4

سرویس سلامت به دخت/

واقعیت این است که در این مقوله دو نوع افزایش رشد مو وجود دارد:

 یکی افزایش بیش از اندازه رویش موها، که گاه نشانه اختلالی در هورمون هاست. رشد موهای زائد هم تعریفی دارد که طبق آن پزشک، رشد زیادی و غیرطبیعی را تایید یا رد می کند.  افزایش غیرعادی موهای بدن که در اثر اختلال هورمونی به وجود می آید، “هیرسوتیسم” نامیده می شود.

–         نوع دوم که این روزها بیشتر مراجعین از این نوع هستند؛ توجه به زیبایی و مد که خانم ها و گاه آقایان را به مطب پزشکان پوست (و حتی به اشتباه به آرایشگاه ها) می کشاند. بسیاری از این افراد هیچ بیماری یا رشد اضافی مو ندارند، بلکه کسب زیبایی بیشتر و سلیقه رایج اجتماع، انگیزه آنها برای از بین بردن موها می شود.

نکته قابل اهمیت این است که:کسانی که به افزایش رشد مو دچار هستند و بخصوص اگر موهای بیش از معمول زبر در صورت و بدن خود دارند، قبل از اقدام به حذف موها حتما به پزشک متخصص غدد مراجعه نموده و از علت این عارضه مطلع شوند. ممکن است قبل از هر اقدام زیبایی، به درمان نیاز داشته باشند.

راه های درمان

بعد از این که علت و نوع پرمویی مشخص شد، چنانچه به درمان دارویی نیاز باشد، لازم است ابتدا زیر نظر پزشک درمان انجام شود و پس از کنترل بیماری و با موافقت پزشک متخصص غدد برای اقدامات زیبایی به دکتر متخصص پوست مراجعه شود.

درمان های زیبایی را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

1-      روش های موقت: روش هایی مثل بندانداختن، کرم های موبر، استفاده از موم، دستگاه های اپی لیدی و تراشیدن مو، روش هایی موقت بوده و فولیکول یا پیاز مو را از بین نمی برند. بعد از مدتی، که در روش های مختلف متفاوت است، مو دوباره از ریشه رشد می کند. هیچ دارویی هم به طور دائم پیاز مو را از بین نمی برد.

2-      روش های دائم: دو روش الکترولیز و لیزر روش هایی هستند که اگر درست استفاده شوند؛ آثار ماندگارتر و گاه دائمی خواهند داشت. در این دو روش با ایجاد گرمای زیاد، پیاز مو تخریب می شود.

الکترولیز چیست؟

در این روش، توسط دستگاه کوتر و از طریق سرسوزن های بسیار ظریف، جریان برق وارد فولیکول یا پیاز مو شده و با ایجاد گرمای بسیار زیاد موجب تخریب و از بین رفتن فولیکول مو می شود.

ویژگی های الکترولیز:

–         در هنگام درمان، سوزن الكتروليز باید وارد پیاز مو شود و آن را بسوزاند.

–         اگر سوزن اشتباها وارد پوست شود، پوست در اثر گرما آسيب ديده و عوارضي مانند به جا ماندن اسكار يا جوشگاه، فرورفتگي، تخريب پوست و لك هاي تيره ايجاد می شود.

–         الكتروليز روشي كند و كسل كننده است و دقت و مهارت بسيار زيادي مي خواهد. چرا كه اگر در يك ناحيه از صورت،50 فوليكول مو وجود داشته باشد، بايد 50 مرتبه سوزن وارد حفره هاي فوليكول شود و به طور طبيعي اگر درست و توسط پزشك متخصص انجام نگيرد، دقت عمل بعد از 10 تا 20 مرتبه كم شده و پوست آسيب مي بيند.

–         الكتروليز يكي از بهترين روشها برای از بين بردن موهاي زائد است. اما به دليل زمان بر بودن، دردناك بودن و نياز به دقت بسيار، بسياري از افراد به سراغ ليزر ميروند

–         در الكتروليز، رنگ پوست و مو تاثيري در انجام عمل ندارد.

–         الكتروليز رافقط در صورت به کار می برند، مثل لب بالا، چانه و گونه. اصلاً صلاح نيست نواحي دیگر بدن مانند گردن و سينه الكتروليز شوند. زيرا ريسك ايجاد گوشت اضافه در این نواحی بسيار زياد است. به علاوه، هر جا که تراکم فولیکول مو زیاد باشد، قابلیت الکترولیز کردن را ندارد.

–         تجربه نشان داده که در صورتی که الکترولیز توسط فرد متخصص و با دقت انجام شود،ماندگاری زیادی خواهد داشت.

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (4)