تسهیل ازدواج و حل مشکلات اقتصادی، زیربنای طرح جوانی جمعیت است

عضو هیأت‌ علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در کنار اجرای طرح جوانی جمعیت، با توجه به تعداد بالای جوان در صف ازدواج باید موضوع تسهیل ازدواج نیز در برنامه دولت و مجلس لحاظ شود.

0

حسین اکبری،  اظهار کرد: بحث جمعیت و کاهش جمعیت یکی از مواردی است که نه‌تنها ایران بلکه در سایر نقاط جهان نیز با آن مواجه هستند.

وی گفت: این مشکل در جوامعی که وارد مرحله چهارم انتقال جمعیتی شده‌اند و نرخ زاد ولد در آن به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیداکرده است بیشتر است.

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در ایران نیز در سه دهه اخیر کاهش شدید در موالید وجود دارد و کشور کمترین نرخ جانشینی جمعیت را تجربه کرده است.

وی گفت: کاهش نرخ موالید دلایل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن را می‌توان مشکلات اقتصادی دانست.

اکبری با اشاره به چالش‌های پیش رو برای افزایش جمعیت اظهار داشت: تجربه در دنیا نشان داده است افزایش جمعیت و بازگشت به نقطه قبل به‌مراتب چالش‌های بسیار بیشتری را نسبت به کاهش جمعیت دارد.

وی تصریح کرد: یعنی اگر در ۳۰ سال این روند کاهش جمعیت شکل‌گرفته و نرخ موالید از ۶ و نیم به کمتر از دو رسیده است، زمان بیشتری نیاز دارد تا این عدد ۲ را به سه برسانیم.

این دکترای جامعه‌شناسی افزود: این موضوع به دلیل تغییر در نظام ارزش‌ها و تغییر نگرش افراد به بحث فرزند آوری ایجادشده است.

وی گفت: در بحث جوانی جمعیت باید بررسی شود این نوع طرح‌ها در چه قشر و جمعیتی اثرگذار است و این نکته نیز باید دقت شود که باید طرح‌های دیگری نیز برای پوشش سایر اقشار جامعه نیز به وجود آید.

اکبری افزود: با توجه به کلیات طرح جوانی جمعیت می‌توان گفت، این طرح اقشار و دهک‌های پایین جامعه را پوشش می‌دهد و این دهک‌ها را بیشتر در برمی‌گیرد.

وی بیان داشت: برنامه‌های اجتماعی دارای اثراتی هستند که باید اثرات این برنامه‌ها بررسی شود، یعنی این برنامه چه اثرات مثبت و چه اثرات منفی را در جامعه به وجود می‌آورند.

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه ۱۴ میلیون جوان در صف ازدواج در کشور وجود دارد، در کنار این طرح ها، موضوع تسهیل ازدواج و حل مشکلات ازدواج نیز موردتوجه قرار گیرد.

اکبری افزود: با توجه به اینکه اگر شخصی در سن ۲۳ تا ۲۵ ازدواج کند زمان بیشتر برای باهم بودن و فرزند آوری نسبت به کسی که در سن ۳۰ سالگی ازدواج می‌کنند دارند، موضوع تسهیل ازدواج به‌عنوان زیربنای این نوع طرح‌ها باید موردتوجه قرار گیرند چون مشکل اصلی در تشکیل ازدواج و نبود زمینه ازدواج است و بعدازآن موضوع فرزند آوری نیز رخ می‌دهد.

وی در پایان گفت: نکته بعدی که باید مرود توجه قرار گیرد حل مشکلات اقتصادی مردم علی‌الخصوص اقشار کم‌درآمد جامعه است و این موارد در برنامه دولت و مجلس لحاظ شود تا بعد از فرزند آوری مشکلاتشان بیشتر نشود.

 

انتهای متن/ منبع: خبرگزاری فارس
درج نظر