الگوسازی تلویزیون آمریکا با “خانواده ۱۹ فرزندی”

کشورهای پیشرفته در سیاست‌گذاری‌های کلان خود همواره از شیوه‌های مختلفی برای الگوسازی در فرزندآوری برای مردم استفاده می‌کنند؛ نمونه آن استفاده تلویزیون آمریکا از یک خانواده ۱۹فرزندی برای تحقق این سیاست است!

0

خانواده “داگر” شناخته‌شده‌ترین خانواده پرجمعیت آمریکاست؛ دلیل معروف شدن آنها نیز چیزی نیست جز برنامه تلویزیونی “آن‌ها”! این برنامه تلویزیونی به‌مدت هفت سال ادامه پیدا کرد و باعث شد این خانواده سر زبان‌ها بیفتند.

“19 بچه و در حال شمردن” یا “19Kids and Counting “یک شوی تلویزیونی واقع‌نمای آمریکایی است که تا اتمام آن در سال 2015 به‌مدت هفت سال در شبکه تلویزیون کابلی پخش شد. این برنامه زندگی خانواده داگر را نشان می‌داد: والدین جیم باب و میشل داگر و 19 فرزندشان، 9 دختر و 10 پسر که اسم همگی‌شان با حرف “J” شروع می‌شود. حین مدت پخش این شو، سه تا از بچه‌ها ازدواج کردند و نوه‌های متعددی به دنیا آمدند!

این برنامه تلویزیونی متمرکز بر زندگی خانواده داگر بوده و غالباً در آن ارزش‌های پاکدامنی، عفت و ایمان به خدا مورد بحث قرار می‌گرفت؛ داگرها از پیشگیری از بارداری خودداری می‌کنند و اظهار می‌کنند که تصمیم گرفته‌اند اجازه دهند خدا تعداد فرزندانشان را تعیین کند؛ همه فرزندانشان در خانه تحصیل می‌کنند و دسترسی به تفریح نظیر فیلم و تلویزیون محدود است؛ این شوی تلویزیونی با تعداد بیننده متوسط 2.3 میلیون نفر پربیننده‌ترین شوی تی‌ال‌سی و جزء 25 شوی تاپ تلویزیون کابلی بود.

19 فرزند، شامل 10 پسر و 9 دختر، اعضای خانواده داگر هستند البته این خانواده دو جفت دوقلو نیز دارند؛ فاصله نخستین تا آخرین فرزند 21 سال و نیم است؛ میانگین فاصله بچه‌ها 15 ماه است البته قرار بود خانواده آمدن بیستمین فرزند خود را نیز جشن بگیرند که بارداری با مشکل روبه‌رو شد و دختر دهم خانواده درگذشت؛ تا امروز هشت فرزند این خانواده ازدواج کرده‌اند.

نکته قابل توجه این‌که به‌نظر می‌رسد الگوی پرفرزندی در نسل دوم خانواده داگر نیز در حال پیگیری است؛ “جاشوا”، پسر ارشد خانواده اکنون منتظر تولد پنجمین فرزندش در پاییز امسال است و “جسا” یکی از دختران خانواده نیز سه فرزند دارد، دو تا دیگر از خواهر و برادرها نیز تا به حال صاحب دو فرزند شده‌اند.

این در حالی است که به‌دلیل حدود دو دهه اجرای سفت و سخت و اشتباه برنامه تنظیم خانواده و تبلیغات گسترده رسانه‌ای علیه فرزندآوری در ایران، با سقوط نرخ باروری به 1.7 فرزند، فرزندآوری میان زوج‌های ایرانی به‌شدت کاهش یافته است؛ کار به جایی رسیده است که حتی خانواده‌های پرجمعیت از عنوان کردن تعداد اعضای خانواده‌شان گاهی خجالت می‌کشند!

توجه به برنامه‌های تلویزیونی همچون “19 بچه و در حال شمردن” این سؤال را پیش می‌کشد که نقش صداوسیمای جمهوری اسلامی در ترویج و احیای دوباره فرهنگ فرزندآوری خانواده‌های ایرانی کجاست؟! و تاکنون چه عملکردی داشته است!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان /انتهای متن/