عاملی که سبب دلسردی همسر نسبت به زندگی می‌شود

وقتی زن و شوهر خوبی‌های همدیگر را ببینند، دامنه خوبی‌ها گسترده می‌شود، اما اگر خوبی‌ها را کنار گذاشتی و شروع به ایرادگیری کردی، انسان را دلسرد می‌کند.

0

حجت‌الاسلام تراشیون در برنامه سمت خدا در ادامه مباحث خود درباره عوامل تحکیم خانواده گفت: یکی از نکاتی که باید باور داشته باشیم، این است که وقتی زن‌مان رفتارهای زنانه از خود بروز می‌دهد، باید به او احترام بگذاریم، این رفتارش را زیبا ببینیم. گاهی اوقات می‌بینم بانوانی که رنجش خاطر دارند و علتش را این مسئله عنوان می‌کنند که گاهی به این نتیجه می‌رسیم صلاح کارمان در این است که اینگونه رفتار کنم، اما شوهرم خیلی راحت مرا با زن دیگری مقایسه می‌کند. این مسئله خیلی ضربۀ شدیدی به روح او وارد می‌کند. او مخلصانه وارد زندگی  شده و قصد دارد کاری کند خانواده را جمع کند و به آن استحکام بخشد، اما با یک تشر و زخم زبان مواجه می‌شود. این رفتار را باید کنترل کنیم. اینکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید انسان هوشمند کسی است که زبانش در پس عقلش است، می‌اندیشد و می‌گوید. به این خاطر است.

وی افزود: من وقتی می‌خواهم جمله‌ای را به همسرم بگویم، باید تبعات آن را بیندیشم. بسنجیم آسیبی به طرف مقابل وارد نکند. خانم‌ها هم نسبت به همسران خود اینچنین باشند؛ یعنی اگر می‌بینید شوهر تلاش می‌کند تا مردانگی حقیقی را در زندگی داشته باشد، او را به تمسخر نگیریم. باید مسائل را با گفت‌وگو و دوستانه حلش کنیم. نباید اینطور باشد که او را از خوب بودن یا مرد بودن به خاطر یک مقایسه غلط، پشیمانش کنیم. باید به همسر اصالت داد. مرد می‌گوید دلسوزانه تمام وجودم را برای همسرم و فرزندم گذاشتم، اما مدام اعتراض می‌کند و اشکال می‌گیرد؛ اگر خوبی‌هایم 80 درصد باشد، آن 20 درصد بدی را می‌بیند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک اشتر فرمود ای مالک، خوبی‌ها را ببین تا خوبی‌ها گسترش یابد. یعنی وقتی زن و شوهر خوبی‌های همدیگر را ببنند، دامنه خوبی‌ها گسترده می‌شود، اما اگر خوبی‌ها را کنار گذاشتی و شروع به ایرادگیری کردی، انسان را دلسرد می‌کند. برخی به ما می‌گویند خوبی‌هایم زیاد است و تلاش هم می‌کنم،‌ اما همسرم یک نقطه ضعفی را پیدا می‌کند و مدام به من می‌گوید. حالا اگر قرار است به خاطر نقطه ضعفم سرزنش شوم، پس چرا به خودم زحمت بدهم که آدم خوبی باشم.

انتهای متن/ منبع: خبرگزاری تسنیم
درج نظر