زندگی شیرین می شود اگر …

برای یک زندگی مشترک شیرین خانمها و آقایان باید پنج کار را نکنند و چهار کار را حتما بکنند.

2

سرویس ما و زندگی به دخت/

برقراری ارتباط ، جزئی از زندگی روزمره است و همه ما دائما در حال تکرار اين امر هستيم، اما دليل اينکه نمی توانيم به طور مناسب با همسر خود ارتباط برقرار کنيم، چيست؟

شايد در آغاز زندگی مشترک همه چيز بر وفق مراد پيش رود، اما اگر شما قادر به برقراری ارتباط مؤثر نباشيد، چيزی نخواهد گذشت که تعادل زندگی از بين می رود. اغلب زوجين عادت دارند که تقصير همه مسائل و مشکلات را به

گردن ديگري بيندازند و اصلا اعتقادی ندارند که نقايص و عيوبی در رفتار خود آنها نيز وجود دارد که بايد رفع شود.

این پنج کار را نکنید

 پنج مورد وجود دارد که مانع ايجاد ارتباط سالم بين شما و همسرتان می شود:

1- گوشزد کردن تمام مشکلات در لحظات اوليه ديدار همسر

معمولا آقايان به اندازه کافی در شغل خود با مشکلات بسيار زيادی مواجه هستند که بايد تمام آنها را حل و فصل نمايند و دوست ندارند در لحظات اوليه ديدار همسر باز هم با مشکلات ديگری مواجه شوند. انسان ها به طور غريزی زماني که با مشکلاتي که در حد توان شان نيست برخورد می کنند، يکی از اين دو راه را انتخاب می کنند: يا دعوا يا فرار؛ به همين دليل زماني که شما همسرتان را با کوهی از مشکلات گلوله باران می کنيد، او هم در مقابل يکی از دو راه ذکر شده را انتخاب می کند. اگر در دعوا با شما موفق نشود، راه دوم را انتخاب کرده و از برقراری ارتباط سالم با شما می گريزد،

خانم هاي محترم دقت نماييد که فرار همسر به کدام سمت و سو خواهد بود ! دوستان، خيابان، اينترنت و چت و يا ؟؟؟ اگر اين توجه بين خانمها وجود داشته باشد يقينا عوامل فرار همسر را به حد اقل خواهند رساند.

2- صحبت هاي غير ضروري

بيشتر اوقات خانم ها در مورد مشکلات خود شروع به پر حرفی می کنند. زماني که مي توان بازگو کردن آنها را در چند جمله خلاصه کرد، ديگر نيازی نيست که شروع به داستان سرايی کنيد و به درازا بکشانيد. بهتر است زمانی که می خواهيد با همسر خود در مورد فرزندان و يا مسائل مربوط به زندگی مشترک تان صحبت کنيد، گفتگوی کوتاه و شيرينی داشته باشيد تا بتوانيد بهترين نتيجه را دريافت کنيد. همچنين اگر بتوانيد بر روی نقاط مثبت خود و همسرتان تمرکز کنيد، بيشتر پيشرفت می کنيد و بسياری از مشکلات به خودی خود رفع خواهند شد.

راه حل ديگر اين است که بيشتر گوش کنيد تا اينکه بخواهيد صحبت کنيد. يکی از بزرگان می گويد: “همه بايد آماده گوش کردن باشند، نشان دهند که قصد صحبت کردن دارند و به ندرت عصبانی شوند”.

آقايان نيز دقت نمايند که هيچ دليلي ندارد مسائل کاري خود را به منزل منقل کنند و خاطرات روزانه را با همسر خود بازگو نمايند . اينکه فلان خانم چقدر خوش اخلاق و متين است و يا اينکه با اشتباه يکي از همکاران کلي با خانم فلاني خنديديم! ، اين سخنراني ها نه تنها هيچ کمکي به زندگي شما نخواهد کرد، بلکه کنترل  وقت و اعصاب خود را نيز از دست خواهيد داد. که البته حق با همسر شماست!

3- هرج و مرج در دعواها

به همه ما آموزش داده اند که دعوا بايد عادلانه باشد. اما به راستی معنای واقعی اين جمله چيست؟

14 قانون برای “دعوا کردن” وجود دارد که بايد در هر رابطه ای رعايت شود:

1- پيش از هر چيز مشکل به وجود آمده را روشن بيان کنيد.
2- فقط بر روی همان مشکل تمرکز کنيد.
3- سعی کنيد با هم ارتباط فيزيکی ملايمی را برقرار کنيد؛ مثلا دست های يکديگر را بگيريد.
4- از طعنه زدن به يکديگر خودداری کنيد.
5- از جملاتی که در آنها “تو” وجود دارد، خودداری کنيد.

6- از “عبارات هيستريک” که مبالغه آميز و تعميم دهنده هستند، استفاده نکنيد.( توهين هاي قبيله اي! )
7- پیش از اينکه به ادامه بحث بپردازيد، بايد هر گونه احساس ناراحتی و کينه را در طرف مقابل از بين ببريد.
8- بر روی اشتباهات گذشته فرد مقابل دست نگذاريد.
9- عکس العمل های تند از خود نشان ندهيد و از عباراتی نظير “من ديگه نمی تونم ادامه بدهم” و يا ” تو داری منو دق ميدي” استفاده نکنيد.
10- در مقابل همسر از استراتژی سکوت استفاده نکنيد.
11- بحث و مشاجرات خود را در يک مکان کاملا خصوصی انجام دهيد.
12- برداشت شخصی خود از گفته های طرف مقابل را برای خودتان يک مرتبه ديگر تکرار کنيد.
13- مشکلات خود را با راه حل برنده –  برنده حل نماييد.
14- برای همسر خود ارزش و احترام قائل باشيد.

رعايت اين قوانين ، مشکلات شما را به حداقل رسانده و به شما و همسرتان کمک می کند تا بر سر مشکلات به توافق دست پيدا کنيد .

4-سرزنش  کردن
سرزنش کردن شريک زندگی تنها به اين معناست که شما قصد داريد احساس بهتری نسبت به خودتان پيدا کنيد.اما اين کار در حين بحث و مشاجره های خانوادگی به هيچ وجه صحيح  نمی باشد. مسئوليت تمام کارهای خود را به عهده بگيريد و اشتباهات خود را به گردن ديگران  نيندازيد. زمان صحبت کردن با همسر خود از کلمات مناسب استفاده کرده و به او احترام بگذاريد تا مجال برقراری ارتباط صحيح را پيدا کنيد. ضمنا عاقل باشيد ، چرا سرزنش مي کنيد ؟ آيا شما اشتباه نخواهيد کرد؟ آيا دوست داريد مورد سرزنش قرار بگيريد ؟

سرزنش اگر چه کار خوبي نيست، ليکن گاهي همراه با تحقير کردن و تمجيد از فردي ديگر خواهد شد . در برخورد با همسر درست اين است که همچون خود با او برخورد نماييد، دوست داريد چه برخوردي با شما صورت گيرد  ؟ همان برخورد را داشته باشيد.

خيام چه نيکو فرموده است که:

گر مي  نخوري طعنه مزن مستان را                       بنياد نکن تو حيله و دستان را

تو غره بدان مشو که مي ، مي نخوري                    صد لقمه خوري که مي ، غلام است آن را

5- عدم استفاده ازعبارات نا شايست

عبارات ناشايست می تواند شامل هر چيزی که همسرتان را حقير می کند از جمله کلمات تند و رکيک باشد. زمانی که ما عصبانی می شويم دوست داريم مشکلات خود را با هر کسی که در نزديکيمان است در ميان بگذاريم، حال او چه يکی از اقوام باشد چه يک دوست. در اين وضعيت سعی کنيد همسر خود را در پيش روی ديگران كوچك نکنيد و از جنبه های منفی او صحبت نکنيد. اين کار سبب می شود تا فاصله ميان شما دو نفر بيشتر شود. بايد تنها از نقاط قوت همسر خود در مقابل ديگران حرف بزنيد و اگر هم نمی توانيد، بهتر است که اصلا در مورد او هيچ حرفی نزنيد.( من راه حل دوم راپيشنهاد مي کنم)

این چهار کار را بکنید

تا اين جا به نکاتی اشاره داشتيم که شما بايد در زندگی مشترک خود از انجام شان خودداری کنيد. در اين قسمت چند نکته به ما ياد می دهد که استفاده آنها در زندگی مشترک سودمند خواهد بود. اين موارد عبارتند از : “گوش کردن، درک کردن، ارزش قائل شدن، و واکنش درست نشان دادن”

1- گوش کردن: با اين کار شما به همسر خود ثابت می کنيد که حرف هايش برای شما ارزشمند و مهم هستند. در هنگام گوش دادن به صحبت هاي همسر از انجام کار ديگري خودداري کنيد.

2- درک کردن: با اين کار شما گفته های او را برای خود مجددا تجزيه تحليل می کنيد تا هيچ گونه سوء تفاهمی پيش نيايد ، برداشتي را که از صحبت هاي او داريد براي ايشان تکرار کنيد ، شايد خطايي در درک مطالب داشته ايد يا اينکه او درست توضيح نداده است ، نتيجه کلي را حتما با هم چک کنيد.

3-ارزش قائل شدن: براي صحبت ، رفتار ، زحمات و آنچه که او براي شما در نظر مي گيرد، اهميت قائل شويد. نسبت به کوچکترين کاري که براي شما در نظر مي گيرد، مثبت انديش باشيد و واکنش نيکو انجام دهيد ، به آقايان سفارش مي کنم نسبت به تغييرات ظاهري همسر خود حساس باشند  و حتما در صورت مشاهده واکنش مثبتي نشان دهند ، دقت فرماييد  نظر مخالف داشته باشيد، بهتر است تا هيچ نظري نداشته باشيد.

واکنش صحیح: با نوعی ارزش و احترام خاص به درک متقابل او پاسخ می دهيد. واکنش صحيح آن چيزي نيست که نشان مي دهيد بلکه واکنشي است که با در نظر گرفتن شرايط ، موقعيت و روحيات همسر خود بايد از خود نشان دهيد. يک اشتباه کوچک ممکن است روز ما را خراب کند !

نویسنده: دکتر شاه محمد پور/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)