مشوق‌های امیدوارکننده فرزندآوری

0

حمایت از فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور نه‌تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهایی که با کاهش رشد جمعیت مواجه هستند به یک اقدام راهبردی و عملیات تبدیل شده است .

با نگاهی به کشورهای مختلف می‌توانیم انواع و اقسام مشوق‌های فرزندآوری را مشاهده کنیم، از حمایت‌های مالی و شغلی گرفته تا تأمین منزل و مزایای بیمه‌ای همه‌وهمه در کشورهای مختلف برای فرزندآوری در نظر گرفته می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت حفظ بافت جمعیتی کشورها در آینده خودشان است.
در این میان در کشور ما هم این موضوع همواره در بین صحبت‌های مسئولان وجود داشته اما در عمل اتفاق چندانی رخ نداده است

علاوه بر این در سال‌های اخیر و با افزایش مشکلات اقتصادی شاهد این بودیم که رشد جمعیت با شیب بسیار ملایم دنبال شده است که زنگ خطر را برای آینده نظام و حتی امنیت کشور به صدا درآورده است.

موضوعی که رهبر انقلاب نیز بارها به آن اشاره کرده و توصیه‌های فراوانی را در این زمینه داشته‌اند اما هر بار مسئولان با بهانه‌های مختلف این توصیه‌های داهیانه و اساسی را عملیاتی نکردند.

در این میان می‌توان گفت اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی و تصویب اهدای ۷۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و ۲۰ ساله برای فرزندان سوم به بعد خود می‌تواند یکی از عوامل افزایش فرزندآوری باشد هرچند که این اقدام بسیار دیرهنگام می‌باشد اما می‌تواند آغازگر مسیری باشد که با این نوع مشوق‌ها شاهد افزایش فرزندآوری در کشورمان باشیم.

قطعاً افزایش‌های مشوق‌های مالی و رفاهی می‌تواند مسیر رشد جمیعت را تا حدودی هموار کند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

البته نباید این مهم را هم نادیده بگیریم که مشکلات اقتصادی همچنان یکی از اصلی‌ترین عامل برای رشد جمعیت کشور است کشور می‌باشد که باید مسئولان و مسئولان به این نکته مهم نیز توجه ویژه داشته باشند.

عباسعلی محمدی- فعال رسانه

پایان متن/ حوزه نیوز

درج نظر