عذرخواهی یعنی پرچم صلح

نوبتی هم که باشه نوبت نامزد مری سرتقه که یک پند و نصیحتی از عمه بشنوه . یک جلسه دو نفره که البته خالی از کنجکاوی و فضولی دخترها نبود که فالگوش ایستاده بودند و ….

2

سرویس ما و زندگی به دخت/

مانده بودیم در اینکه چرا یک مرد تو خونه مجردی دخترانه عمه گوهر پیدایش شده است؟  صدای عمه گوهر ما را به خود آورد که: وای به حالتان اگر خبرش به ماری سرتق برسد! … سریع باشید، شربت بیاورید، پذیرایی کنید.

فهمیدیم که این مرد خوش پوش که جرأت نداریم سرمان را جلویش بالا بگیریم، نومزد ماری است که همدیگر را توی چت و ایمیل پیدا کردند و ماری هفته ای دو روز قصد می کند که از او طلاق بگیرد.

ایستاده بودیم تو درگاهی اتاق طوری که معلوم نباشد دو تا دختر کنار هم ایستاده اند برای استراق سمع، عمه بلند شد و آمد جلو و آروم گفت: نبینم فالگوش بایستید.

سر تکون دادیم که یعنی چشم. و رفتیم کنار اما تا عمه در مبل جا گرفت، پریدیم سر جای اول. داشتیم از فضولی می مردیم که چرا مردی را که از آفتاب و مهتاب پنهانش کردند آمده سراغ  عمه.

–        … موضوع این است که وصف شما را از مری خیلی شنیده ام. به مشورت با شما معتقد است. سؤالی که برای من مطرح است این است که چه کنم تا بهترین شوهر باشم؟

عمه گفت: فکر نمی کنید برای این مسئله کمی دیر است؟

–        خوب برنامه ازدواج ما خیلی بدون برنامه بود. اما الان به این نتیجه رسیدم که باید اقدامی کنم. نمی خواهم او را از دست بدهم و تمام عمر در حسرت بمانم که چرا چنین شد.

نیلا آرام گفت: مرد به این منطقی، ماری زده به سرش می خواهد طلاق بگیرد ها؟

کوبیدم به پهلویش که آرام باشد.

عمه گفت : جوون که بودم بابا به برادرم نصیحت می کرد که: برای یک بار هم که شده دنیا را از چشم زنت ببین. شاید تا به حال اصلاً به این موضوع توجه نکرده باشی که ممکن است خدای نکرده علایق و خواسته های خانم تان با علایق شما کاملاً متفاوت باشد !

عذرخواهی هم کلمه مفیدی است ! البته چون به همان اندازه که عذرخواهی از طرف مقابل ساده به نظر می آید ، احتمالاً به همان اندازه هم برای تان سخت ترین کار روی زمین خواهد بود . اگر تا به حال متوجه شده باشید، ازدواج شباهت زیادی به مسابقه دوی ماراتن دارد ، چرا ؟ از این جهت که هر چقدر در بگو مگوهای خانوادگی زود از کوره در بروید ، زودتر از پا می افتید و ادامه زندگی زناشویی برای شما سخت تر و خسته کننده تر می شود .

اما فقط کافیست یکبار هم که شده با قضیه جور دیگری برخورد کنید ، رفتار آرام و متانت آمیز بهترین مسکن برای آرام کردن موقتی تنش های رفتاری است ، اما اگر احیاناً شما مقصر بودید ، می توانید تنها با به زبان آوردن یک عذرخواهی ساده پرچم صلح را به همسرتان نشان داده و اجازه ندهید دلخوری پیش آمده بزرگ و بزرگتر شود .

از ماری برای اینکه شما را تحمل می کند، تشکر کنید. لازم نیست که در مقابل او بنشینید و در حالی که لیستی از اشتباهات خود تهیه کرده اید ، مورد به مورد را شرح داده و به خاطر آنها عذرخواهی کنید.  نه ! مسلماً برای هر مردی پیش آمده که قول و قرارهایش را فراموش نماید یا با دیدن دوستان خود آن چنان زمان و مکان را گم کند که ساعت ها همسرش را چشم انتظار نگه دارد . اما همین اندازه که به او بگویید زندگی کردن با شما چندان هم کار ساده ای نیست و به خاطر صبر و تحمل همسرتان از او تشکر کنید ، کفایت می کند.

برای با هم بودن زمان بگذارید. معمولاً دوران نامزدی با شام های خاطره انگیز که در یک رستوران دنج خورده اید، همراه است،آراسته و خوش تیپ باش. سعی کن همیشه به آراستگی و مرتب بودن ظاهر خود اهمیت دهید . این برای خانم ها نکته مهمی  است .

شما هم به تمدد اعصاب نیاز دارید. گاهی وقت ها شرایطی را ایجاد کنید که برای چند ساعتی کمی  از محیط مسئولیت های خود فاصله بگیرید . مثلاً با هم به کوه بروید و یا به ورزش های مورد علاقه تان بپردازید تا شادی و نشاط و آرامش باعث تجدید نیروی از دست رفته تان شده  و وقتی او را می بینید به مردی ایده آل برای زندگی تبدیل شده باشید ، اما در این مسأله افراط نکنید!

مسئولیت تصمیمات خود را شخصاً به عهده بگیرید هیچ وقت و در هیچ شرایطی از پذیرش عواقب تصمیمات خود شانه خالی نکنید . برای کنسل کردن دعوت خانوادگی یا قرار خودتان گوشی تلفن را برداشته و اطلاع دهید . هیچ وقت مسئولیت چنین کاری را به گردن همسرتان نیندازید.

فراموش نکن روزی شما هم فرهاد کوه کن بودید، قبل از ازدواج به رفتارها و حرکات خود توجه داشته باشید .  بعد از ازدواج خبری از آن فرهاد کوه کن نیست و او هم در میان روزمره گی هر روزتان گم می شود. اما باید کاری کنید تا مثل گذشته همسرتان را تحت تأثیر قرار دهید و از بودن در کنار یکدیگر راضی باشید.

وقتی که ازدواج کردید و به سر خونه زندگی تان رفتید، باید بدانید که حوزه فعالیت شما بزرگتر می شود. وقتی  بچه دار شدی، هفته ای یک بار به او مرخصی بده و وظیفه خواباندن بچه را شما به عهده بگیری تا حداقل خانم  یک ساعت سر و صدای بچه را فراموش کرده و با خیال راحت این وقت را برای خواندن کتاب ، انجام کارهای شخصی عقب افتاده و یا حتی برای گشت زدن در اینترنت اختصاص دهد . مطمئن باشید با این کار دعای خیر همسرتان همیشه پشت سر شما خواهد بود .

–        می دانید از حرف های کلیشه ای بدم می آید. حتماً خبر دارید که رابطه من و ماری بسیار شکننده شده است .پیشنهاد اساسی تان چیست؟

عمه نگاه عاقل اندر سفیهی به او انداخت و گفت: شما وقتی با او اختلافی پیدا می کنید چه می کنید؟ او را می بخشید و سعی می کنید همه چیز را از یاد ببرید؟ یا اینکه بحث می کنید و سعی می کنید با داد زدن عصبانیت تان را فرو بنشانید؟ اگر همیشه ببخشید و سعی کنید غصه و عصبانیت تان را فرو بخورید، در واقع دلخوری ها را انبار کرده اید. اما با ابراز یک نارضایتی کوتاه مدت همراه با یک مکالمه حاوی عصبانیت اما صادقانه، می توانید از انباشته شدن این ناراحتی و در نتیجه انفجار بعدی پیشگیری کنید و این کار در نهایت می تواند برای سلامت یک رابطه مشترک در درازمدت سودمند باشد.بنابراین اگر در زندگی مشترک، لحظاتی متوجه شدید شریک زندگی تان بی مسئولیت عمل می کند، این موضوع را با او صادقانه در میان بگذارید تا کار به عصبانی شدن های غیر قابل كنترل و… نکشد. با این حال هیچ نسخه جادویی برای رفتار مناسب در یک رابطه مشترک وجود ندارد و بهتر است هرکسی، بسته به شرایط ویژه خود، با مشورت روانشناسان، روش درست را انتخاب کند. حتی روان شناسان هم فقط پیشنهاد می دهند، این تو هستی که باید انتخاب کنی.

–        می خواهم رو راست بپرسم. نظر شما در رابطه با من چیست؟ ماری به شما خیلی اعتقاد دارد.

–        من با یک جلسه نمی توانم شما را بشناسم، اما می توانم بگویم  به صورت کلی ازدواج با چند تن ممنوع است: با کسی که سوء ظن دارد، با کسی که وابسته شدید به خانواده است، با اوا خواهری ها ، با…

دیگر حرف های عمه را نمی شنیدیم، چون فقط صدای ساسان بود که گفت: از این که مصدع اوقات شدم متأسفم.

و از اتاق بیرون آمد . من و نیلا بدو رفتیم تو اتاق دیگر …

 فریبا انیسی/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)