دنیای مأمور ان مخفی زن در موساد

برای نخستين بار «موساد» سازمان جاسوسی و اطلاعات اسرائیل ‌به پنج نفر از مأموران مخفی زن خود اجازه داده بدون افشای نام واقعی، با رسانه ها مصاحبه کنند و درباره زندگی شخصی و دنيای خاص خود سخن بگويند.

0

سرویس خبر به دخت/

گزارش يادشده،‌ در مجله عبری «ليدی گلوبز» به چاپ رسيد و در روزنامه انگليسی «ايندپندنت» نيز منعکس شد.

چکيده ای از مطلب روزنامه «ايندپندنت» را در ادامه خواهيد خواند:

سالها بود که چهره دختران خوش سيمای فيلم های «جيمز باند» تصور ذهنی بسياری از ما درباره جاسوسان زن بود،‌ تا ماجرای دستگيری و اخراج پر سر و صدای «آنا چپمن»، مأمور مخفی روسها در ايالات متحده، رسانه ای شد و در نهايت هم با دريافت نشان از دستان ديميتری مدوديف،‌ رئيس جمهوری وقت روسيه، و روی آوردن خانم چپمن به دنيای رسانه ها و گويندگی و مانکنی ختم به خير شد.

اما به راستی يک مأمور مخفی زن در سازمان های پر از رمز و راز اطلاعاتی چگونه زندگی ای دارد؟

«اِلا»، يکی از اين مأموران است که در سازمان موساد خدمت می کند. او ۳۸ ساله و مانند بسياری از زنان همسن و سالش متأهل و دارای فرزند نيز هست. اين جاسوس زن اسرائيلی می گوي: «صبح خيلی زود که از خواب بلند می شوم، خانه امن و راحتم، شوهر و سه فرزندم که آنجا در تخت هايشان خوابيده اند را در حالی که اشک در چشمانم حلقه زده و بغض گلويم را گرفته، ترک می کنم.»

درباره «اِلا» همين بس که نام خانوادگيش جزو اطلاعات طبقه بندی شده اسرائيل است و به احتمال قوی نام واقعيش هم «اِلا» نيست.

جاسوسان زن عضو سازمان موساد در گفت و گو های خود تصريح کرده اند که گاه به گاه فکر می کنند که «زندگيشان يک فيلم سينمايی پرحادثه است.» جاسوسان زن موساد در عين حال می گويند به شدت با اين نظر که صرفاً به عنوان سلاح های جنسی مورد استفاده دارند مبارزه می کنند. «يائل»، از مأموران افسانه ای موساد به مجله «ليدی گلوبز» می گويد، « شانس يک مأمور مرد برای نفوذ به منطقه ای ممنوعه به مراتب کمتر از مأمور زنيست که لبخندی به لب داشته باشد.»‌

«عفرات»، يکی ديگر از زنان جاسوس سازمان موساد نيز در اين باره می افزايد، «ما به اين دليل از زنانگی خود به عنوان يک سلاح استفاده می کنيم که استفاده از هر وسيله ای مجاز است، اما اگر فکر کنيم مأموريتمان از طريق، مثلاً همخوابگی با ….. به پيش می رود،‌ هيچ کس در موساد به ما اجازه چنين کاری را نمی دهد. ممکن است ما با سوژه مورد نظر خود رابطه عاشقانه داشته باشیم و … اما همخوابگی نه !

روزنامه «ايندپندنت» با اشاره به روند استخدام زنان در موساد می نويسد تنها درصد کوچکی از کسانی که برای کار در موساد درخواست ارسال می کنند مورد پذيرش قرار می گيرند. از تعداد افرادی که درخواست کار می فرستند، بيشترين شان در مراحل گزينش رد می شوند و تازه از همان تعداد اندکی که دوره آموزشی دوساله را آغاز می کنند، نيمی به پايان دوره نمی رسند، که در ميان اين افراد دانش آموختگان ممتاز واحدهای برتر تربيت تکاور ارتش اسرائيل نيز به چشم می خورند.

«تامير پاردو»، رئيس موساد، نيز در يک اظهار نظر کم سابقه به مجله «ليدی گلوبز» گفته، «زن ها در جنگ های اطلاعاتی و مأموريت های سری نسبت به مردها يک برتری بارز دارند و آنهم توانايي شان در انجام همزمان چند کار است و البته قدرت جذب در رابطه با مردان است.»

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران/انتهای متن/

درج نظر