سلامت زنان، عامل سلامت کل جامعه

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت: تجربه خانواده ها نشان داده که زنان معمولا نقش متولی سلامت خانواده را برعهده دارند و حتی سلامت دیگر اعضای خانواده را رصد و دنبال می کنند و به‌همین لحاظ، سلامت آن ها نقش سرنوشت سازی در سلامت کل جامعه خواهد داشت.

0

کامران باقری لنکرانی، رئیس هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان در نشست خبری این کنگره اظهار داشت: سلامت زنان از دو جنبه حائز اهمیت است. از یک سو از بابت اینکه نیمی از جمعیت کشور هستند و همه باید برای تامین و ارتقای سلامت این جمعیت وسیع تلاش کنند و از سوی دیگر نقش آن ها در تامین سلامت سایر اعضای خانواده است.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در سلامت خانواده اظهار داشت: وضعیت سلامت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت همه اعضای خانواده، جامعه و محیط پیرامون آن ها دارد. و هر مشکل یا معضلی اعم از سوءتغذیه، کم تحرکی، کار طاقت‌فرسا، زایمان‌های مکرر و مسائل روانی، بیولوژی، آلاینده های محیطی و …که سلامت آن ها را تهدید کند، می تواند سلامت کل جامعه را مخدوش سازد.

لنکرانی تاکید کرد: تجربه خانواده ها نشان داده که زنان معمولا نقش متولی سلامت خانواده را برعهده دارند و حتی سلامت دیگر اعضای خانواده را رصد و دنبال می کنند و به‌همین جهت، سلامت آن ها نقش سرنوشت سازی در سلامت کل جامعه خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت افزود: در هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان که در پایان آبان ماه به مدت دو روز در شیراز برگزار می شود، مخاطرات محیطی سلامت زنان مورد توجه اساتید و صاحب نظران قرار می گیرد و از میان ۴۶۳ مقاله به این همایش ارسال شده، ۳۳۰ مقاله به صورت پوستر و 40 سخنرانی صورت می گیرد و امیدواریم با استقبال چشم گیری که از سوی سازمان ها و وزارتخانه ها شکل گرفته، شاهد روزهای بهتری برای سلامت زنان باشیم.

وی افزود: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا موضوع کاملا روشنی است که انکار ناپذیر است و در کشور ما نیز کلان شهرها گرفتار این معضل هستند و متاسفانه آلودگی هوا را باید ششمین عامل مرگ و میر در ایران دانست.

وی تاکید کرد: همکاری مناسبی در این خصوص از سوی کمیسیون حقوق بشر وابسته به قوه قضائیه صورت گرفته و آن ها در این سمینار، گزارش عملکرد قوه قصایبه را با رویکرد حقوق شهروندی و حقوق بشر در خصوص مقابله با آلودگی هوا ارائه خواهند کرد که در نوع خود، یک گام رو به جلو برای تجمیع اراده ها برای مهار آلودگی هوا است.

به گفته لنکرانی، همه باید تلاش کنند تا ظرفیت های قانونی برای مقابله با مخابرات محیطی خصوصا در رابطه با آلودگی هوا فعال شود و در این رابطه قوه قضاییه می تواند نقش کلیدی به عنوان مدعی‌العموم داشته باشد و شتاب تاثیرگذاری و برخورد با مخاطرات محیطی به ویژه در بخش سلامت را افزایش دهد.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که در خصوص سلامت زنان مطرح است، فرهنگ عمومی مصرف قلیان است که از یک سو با آن به نرمی برخورد می کند و از سوی دیگر مردم تصور می کنند که آسیب آن به دلیل اینکه دود قلیان از آب عبور می کند، ناچیز است. این درحالی است که در رابطه با هر دوی این موضوعات باید اطلاع رسانی روشن به مردم صورت گیرد تا زنان از روی آوردن به کشیدن قلیان خودداری کنند.

لنکرانی تاکید کرد: قلیان یک تهدید جدی برای سلامت زنان ایرانی محسوب می شود و متاسفانه فرهنگ عمومی در این خصوص نتوانسته به میزان کافی مقاومت خانواده ها را تقویت کند.

وی در پایان تصریح کرد: برگزاری چنین سمینارهایی می تواند به هم افزایی و هم نوایی دستگاه ها و سازمان های مختلف منجر شده و گردش اطلاعات، ارائه تحقیقات و نیز تبادل تجربیات پزشکان در تشخیص و درمان بیماری های زنان را تسریع کند و مرکز تحقیقات سلامت بر آن است که در هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت که از 30 ابانماه الی1 آذرماه 1397 در شیراز برگزار می شود با همکاری سازمان ها و وزارتخانه های مختلف، مولفه هایی که به عنوان مخاطرات محیطی سلامت زنان شناخته می شوند را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهد.

محمدصالح نیک نام /انتهای متن/

درج نظر