عکسی که دل ها را سوزاند + تصویر

هنر و عکس گویاتر از ساعت‌ها سخنرانی و توصیف غم و درد است که با یک تصویر غربت خانواده‌های شهدا و حس امنیت و دفاع از وطن در پس هر عکس گواه روشنی برای هزینه‌های زیاد آن بود.

0

بی‌سرپناهی، تنهایی، یتیمی و ده‌ها هزینه دیگری که باید پرداخت و دفاع از وطن و امنیت را به ارمغان آورد. هزینه‌هایی که گاه کمتر به چشم می‌خورد و با یک عکس تلنگری می‌شود بر چشم‌ها و دل‌ها تا بهتر آن را درک و لمس کرد. عکسی که هر فردی ممکن است از ظن خود با آن یاری کند و تفسیری ارائه دهد، اما دل‌ها همه با آن همسو می‌شوند. این خاصیت عکس است که همه افراد را به اعماق یک موضوع ببرد که محقق شدن امنیت به‌سادگی به دست نمی‌آید.


انتشار عکس‌های مرتضی صالحی، عکاس خبرگزاری تسنیم در استان اصفهان، از مراسم استقبال و وداع با شهدای حادثه تروریستی زاهدان با استقبال زیادی مواجه شد. صالحی، جوان ۲۸ ساله‌ای که با یک عکس توانست غربت خانواده‌های شهدا را به تصویر بکشد. کسانی که منتظر دیدن همسرانشان بودند تا بیاید و برای بچه‌هایشان پدری کنند اما حالا باید تا همیشه برای بچه‌هایشان پدر باشند و مادر. باید تا همیشه برای پسر از خاطره پدر بگویند و این تصویر گویای همه آن چیزی است که در سخن نمی‌گنجد. 

 

صالحی از عکاسی خود در روز بدرقه شهیدان در فرودگاه بدر و خلق این آثار می‌گوید: زمانی که از خبر شهادت هم‌وطنانمان در لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اطمینان یافتم، سریع برای عکاسی این مراسم پیش‌قدم شدم و با هماهنگی سپاه و خبرگزاری قرار شد من عکاس خبری این مراسم بام. فضای بسیار غم‌انگیزی بود و با صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای از خانواده‌ها مواجه بودیم.
وی تصریح می‌کند: در فرودگاه بدر با خانواده‌های بسیار زیادی روبه‌رو بودیم و صحنه‌ها دردناک بود، اما باوجودی که در کار خبری و عکاسی خیلی نباید احساسات را درگیر کرد سعی می‌کردیم که زیاد به خانواده‌ها نزدیک نشویم، این کار نشدنی بود و جنس دل هم از سنگ نبود.
صالحی با اشاره‌ای به تجربه‌های گذشته خود می‌گوید: قبلاً نیز در چنین برنامه‌هایی حضور داشته‌ام، مانند زمانی که به مدت ۶ روز درگیر پیکرهای سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در کوه دنا بودیم و یا مراسم تشییع شهید محسن حججی، اما فکر نمی‌کردم که این عکس به این صورت گستردگی پیدا کند و در فضای مجازی دست‌به‌دست شود.

تسنیم /انتهای متن/

درج نظر