تاثیر انقلاب بر زندگی اقلیت های مذهبی

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری گسترش معنویت در اقلیت مذهبی آشوری را مدیون معنویت انقلاب اسلامی برشمرد./ مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی: اقلیت‌های مذهبی تا اواخر دوره قاجار مقیم ایران محسوب می‌شدند.

0

سی و ششمین نشست از سلسله‌نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی» با حضور نمایندگانی از اقلیت‌های مذهبی در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

مارنرسای بنیامین پیشوای مذهبی و اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری در این نشست با بیان اینکه “باید افتخار کنیم به تاریخ گوهربار 40ساله پس از انقلاب اسلامی ایران”، گفت: در این وقت محدود دشوار است دستاوردهای این انقلاب به‌ویژه دستاوردهایی که برای اقلیت‌های مذهبی در پی داشته است، برشمرم، چرا که معتقدیم کشور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ رهبری امام خمینی و رهبر معظم انقلاب خدماتی به ادیان توحیدی ارائه داد که تا پیش از این سابقه نداشت.

وی افزود: به‌طور حتم یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران تأثیر دین بر زندگی مردم بود. از این تأثیر ما آشوریان نیز اثر گرفتیم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توانستیم جامعه خود را دین‌دارتر ببینیم و از زندگی معنوی بیشتری برخوردار باشیم تا آنجا که اکنون به‌شکرانه انقلاب تمام کلیساهایی که به‌زبان آشوری فعالیت می‌کنند، تداوم داشته باشند. ما در حال حاضر نه‌تنها روزهای یکشنبه بلکه در اعیاد مذهبی خود از جمله عید ولادت حضرت عیسی(ع)‌ و پس از آن، جشن سال نوی خود را برگزار می‌کنیم. در حال حاضر تمام آشوریان ایران در تدارک مراسم باشکوهی برای این اعیاد هستند.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری درباره برخی خدمات ایرانیان برای آشوریان گفت: ارتباطاتی که بین آشوریان و ارگان‌های متعدد دولتی وجود دارد، متعدد است؛ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام مذهبی و نیز تا سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادهای لشکری و کشوری همکاری مناسبی با اقلیت‌های مذهبی به‌ویژه آشوریان داشته‌اند.

 

برابری دیه اقلیت‌های مذهبی با مسلمانان برای ما افتخار است

بنیامین افزود: این یک افتخار است که چند سال قبل یعنی 6 دی سال 1382 برابریِ دیه اقلیت‌های دینی و ادیان توحیدی با مسلمانان به‌تصویب رسید. این اتفاق پس از چندین قرن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با تأکید رهبر معظم انقلاب رقم خورد. ما همیشه با افتخار از این رویداد یاد می‌کنیم. همچنین اخیراً شاهد تصویب قانون به‌کارگیری نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها بودیم و این نشان از اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر تکریم ادیان توحیدی دارد.

 

دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهید آشوری مایه برکت است

وی حضور رهبر معظم انقلاب در منزل یکی از خانواده‌های شهدای آشوری دفاع مقدس را افتخار دیگری برای جامعه آشوریان دانست و افزود: حضور رهبر انقلاب به‌عنوان رهبر دینی و سیاسی کشورمان در منزل یکی از شهدای آشوری مهر افتخاری بر جامعه آشوری ایران است. ما این رویداد را مایه برکت برای آن خانواده محترم می‌دانیم.

مارنرسای بنیامین تأسیس انجمن‌های آشوری در استان‌های ارومیه، اهواز و البرز و نیز همکاری جمهوری اسلامی ایران در تدارک تعطیلی کارمندان و دانش‌آموزان آشوری برای ایام ویژه آشوریان را از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای اقلیت‌های مذهبی آشوری معرفی کرد.

 

نماینده کلیمیان در مجلس: کلیمیان در عصر قاجار مقیم محسوب می‌شدند

در ادامه این نشست مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اقلیت‌های مذهبی تا اواخر دوره قاجار برای مسائل خود به وزارت امور خارجه مراجعه می‌کردند؛ یعنی مقیم ایران محسوب می‌شدند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی ادیان توحیدی ساکن در ایران نه‌تنها شهروند درجه یک شناخته شدند بلکه صاحب کرسی نمایندگی مجلس شدند.

وی با اشاره به حضور پررنگ اقلیت‌های مذهبی در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن گفت: کلیمیان طی فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس و پس از آن در رویکردهای سیاسی کشور همواره حامی کشور ایران بوده و خواهند بود. ما کلیمیان در سال 57 دوشادوش مردم ایران در تظاهرات شرکت کردیم و در این راستا زندانیان سیاسی به خود دیدیم.

مره صدق تأسیس بیمارستان سپیر و همکاری این بیمارستان طی اتفاقات پیروزی انقلاب اسلامی را از نمادهای مهم وحدت کلیمیان با مسلمانان برشمرد و گفت: بیمارستان سفیر آن زمان که سربازان رژیم شاهنشاهی انقلابیون را مورد اصابت گلوله قرار می‌داد، پذیرای هموطنان عزیز بود تا جایی که مورد هشدار جدی ساواک قرار گرفت. اکنون این بیمارستان نه‌تنها به کلیمیان بلکه به تمام ایرانیان خدمات یکسان ارائه می‌دهد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس به‌نسبت جمعیتی که داشتیم، شهدای زیادی را تقدیم ایران اسلامی کردیم و اثبات کردیم تا پای جان‌مان بر آرمان‌های این کشور هستیم.

منبع: تسنیم /انتهای متن/

درج نظر