با این لکه های سمج ‌روی لباس چه کنیم؟

“این بهترین لباسم بود”، ” ” این لباس را خیلی دوستش داشتم”، ” برای این لباس کلی پول دادم” و … این ها جملاتی است که خیلی وقت ها با تاسف می گوییم وقتی می بینیم که بهترین و دوست داشتنی لباس مان بخاطر یک لکه سمج که رویش افتاده، عملا از دور خارج شده و دیگر قابل استفاده نیست. اما اشتباه نکنید؛ خیلی از این لکه ها را هر چند سمج و مقاوم باشند، می شود پاک کرد. فقط باید راهش را بلد باشید.

0

مهسا شریف زاده/

 پاک کردن لکه ها از روی لباس گاهی به سخت ترین و کم نتیجه ترین کار تبدیل می شود؛ این در حالی است که پاک کردن این لکه ها مخصوصا از  روی  بعضی لباس ها برای ما خیلی اهمیت دارد. برای مقابله با لکه های مزاحم و سمج  لباس باید از راهش وارد شد؛ راه هایی که باید یاد گرفت.

نکات مهم اولیه

برای از بین بردن لکه ها کلا چند نکته خیلی مهم است:

  • بمحض این که لکه ای بر روی لباس تان پیدا شد، سعی کنید بی معطلی اقدام به لکه گیری و تمیز کردن لباس کنید. گذر زمان گاهی لکه گیری را سخت تر می کند.
  • تمیزکاری اولیه خیلی مهم است. برای لکه‌ گیری هر لباس بفراخور نوع و جنس لکه باید ابتدا لکه را پاکسازی اولیه کرد. برای این منظورباید یک پاک کننده قوی و مناسب را انتخاب کرد، مثلا یک پودر آنزیم ‌داریا شوینده ای با فرمول خاص.
  • در لکه گیری اولیه مهم این است که قبل از پاک کردن لکه اصلی از روی لباس، قسمتی از لباس را که خیلی معلوم ومهم نیست، انتخاب کنید و روی پارچه ‌آن ماده موردِنظر را امتحان کنید تا مطمئن شوید این ماده لباس شما را خراب نمی کند.
  • یک نکته مهم این است که برای از بین بردن هر لکه ای باید کار بخصوصی انجام دهید.

هر لکه ای یک راه دارد

برای پاک کردن هر لکه ای یک نوع تمیزکاری لازم است.

 آدامس، چسب و سایر مواد چسبنده: برای پاک کردن آدامس، اول لباس را در فریزر بگذارید تا منجمد شود. می توانید بجای این کار از چند تکه یخ هم استفاده کنید.  این یخ ها را در یک کیسه ‌‌ی نایلونی کوچک بگذارید و آن را روی قسمتی که آدامس به آن چسبیده است قرار دهید. وقتی آدامس سخت و سفت شد، می‌توانید آن را از لباس جدا کنید بی اینکه اثری از آدامس روی لباس بماند.

برای پاک کردن چسب‌ مایع ازمایع ظرفشویی و آب کمک بگیرید. در مورد چسب‌های دائمی مانند اپوکسی (چسب پلاستیکی) یا چسب قطره‌ای استون لازم است. بعد از برداشتن لکه هم لباس  را کاملا آبکشی کنید.

 شکلات: اول باید تا حد ممکن شکلات سرد و سفت شده را ‌آرام از لباس  جدا کنید. بعد با مایع ظرفشویی بیرنگ و آب و یک تکه پارچه به رنگ روشن  پاکسازی اولیه لکه شکلاتی را انجام دهید.

اگر لکه مربوط به شیر شکلات است، از چند قطره آمونیاک برای پاک کردنش  استفاده کنید. اگر لکه‌ از شکلات تلخ است، با دو قاشق غذاخوری سرکه‌ سفید (برای لباس رنگی) و پراکسیدهیدورژن (برای لباس سفید) آنها را پاک کنید.

بعد از آن یک قاشق غذاخوری پودر لباسشویی آنزیم ‌دار را با دو فنجان آب مخلوط کنید و قسمت لکه ‌دار لباس را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید و سپس کاملا آبکشی کنید.

 آبمیوه: اگر لکه آبمیوه لباس شما را خراب کرده باید اول آن را ۳۰ دقیقه در آب سرد قرار بدهید. بعد آن را در ترکیبی از آب گرم و کمی شوینده‌ ی آنزیم ‌دار غوطه ‌ور و سپس  با آب سرد آبکشی کنید. در مرحله بعد  لباس را ۱۰ دقیقه  در محلولی از سرکه و آب (به نسبت یک به دو)  قرار دهید. در آخر  لباس را با  پودر آنزیم‌ دار بشویید.

 قهوه: برای برطرف کردن لکه قهوه، با یک محصول لکه ‌بر مثل مایع ظرفشویی و آب گرم روی لکه را بپوشانید و پس از ۱۰ دقیقه با استفاده از یک پودر آنزیم‌ دار، لباس را با آب گرم بشویید.

اگر لکه‌ از شیر قهوه است، از محصولی استفاده کنید که حلال چربی باشد.

 گِل و لای: برای از بین بردن لک گل و لای اول باید بگذاریم  گِل خشک شود تا بتوانیم آن را از لباس جدا کنیم. بعد با استفاده  از یک شوینده‌ ی ملایم و کمی آب باید کف درست کنیم و روی لباس بمالیم. بعد از آبکشی اگر هنوز هم لکه‌ ای باقی مانده باشد، از ترکیب سرکه و آب (به نسبت مساوی) برای پاک کردن آن استفاده کنید و در اخر لباس را با یک شوینده‌ ی آنزیم‌ دار بشویید.

در مورد چیزهایی که نمی ‌توانید آنها را در ماشین لباسشویی بیندازید، بعد از این که گِل خشک شده را از لباس جدا کردید، با استفاده از یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک فنجان آب لکه را پاک و بعد با آب سرد آبکشی کنید.

   گریس و روغن: سطح لباس را که لکه‌ گریس یا چربی پیدا کرده،  روی یک دسته دستمال کاغذی بگذارید، کمی حلال چربی روی آن بریزید و اجازه بدهید خشک شود، سپس آبکشی کنید. برای شست ‌و‌شو در ماشین لباسشویی هم از گرم‌ ترین درجه آی که برای شست ‌و‌شوی این جنس لباس توصیه شده است استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه‌ ی چربی از روی فرش، روی آن الکل بمالید.

جوهر: اسپری مو مؤثرترین ماده‌ برای پاک کردن  لکه‌ ی جوهر است. برای این منظور یک پارچه یا حوله‌ ی تمیز را زیر لکه بگذارید و روی لکه را اسپری کنید تا کاملا خیس شود. بعد از چند ثانیه  با یک پارچه‌ ی تمیز دیگر  لکه را پاک کنید. این کار را اینقدر تکرار کنید تا لکه پاک شود و بعد لباس را با یک شوینده‌ ی آنزیم‌ دار بشویید.

 خون: اول از همه لکه‌ ی خون را در آب سرد غوطه‌ ور کنید و ‌آرام با انگشت لکه را بسابید. بنا به میزان خون و اندازه‌ ی لکه ممکن است لازم باشد چند بار آبی را که بعلت وجود خون صورتی می‌شود، عوض کنید. بعد از آبکشی با آب سرد کنید  دوباره لباس را در آب سرد غوطه‌ ور کنید.

برای پارچه‌های سفید یا رنگ روشن با لکه‌های سرسخت خون می‌ توان از پروکسیدهیدروژن استفاده کرد.

 سس کچاپ :لکه سس کچاپ یا بقیه لک هایی که از  مواد گوجه‌ فرنگی دارپیدا شده را اول سریعا با آب سرد بشویید. سپس لباس را در آب گرم غوطه‌ ور کنید و با یک اسفنج آغشته به صابون ظرفشویی روی لکه ضربه بزنید.

لکه‌های سرسخت را با متیل‌الکل برطرف کنید.

/انتهای متن/

درج نظر