شما آماده ازدواج نیستید!

روان شناس و مشاور خانواده در پاسخ به این سوال که آیا به ازدواج ترغیب می کنید، می گوید :نه، اول یاد بگیرید ازدواج یعنی چه و برای چه ازدواج می کنید، بعد ازدواج کنید. اینکه به ازدواج ترغیب کنم، نه! می روند ازدواج می کنند یک سال، دو سال دیگر جدا می شوند. سیستم قضایی، سیستم دولت، کلانتری، خودشان، دو تا خانواده به دردسر می افتند و یک عالَمه ناهنجاری به وجود می آید.

0

دکتر صمد شاه محمدپور روان شناس و مشاور خانواده است که در سخنرانی که در مورد ازدواج با تاکید بر نقش اجتماعی دختران در این زمینه داشت، چنین گفت:

باید بدانیم منظور از ازدواج چیست. ازدواج مفهومی فرهنگی است و معانی متفاوتی دارد


چهار دلیل دخترخانمها برای ازدواج

. دلایل مختلفی را  به عنوان دلایل ازدواج می توان  نام برد: رهایی ازتنهایی ، نیاز جنسی ، فرار از خانه و دلیل بعدی رفع نیازهای مادی است.

از دختر خانم می پرسیم: چرا می خواهی ازدواج کنی؟

 جوابش این است: خانه بابام  انجوری که من دوست دارم نیست، می خواهم برم با یکی ازدواج کنم که دستم تو جیب خودم باشه، هرچی میخوام بخرم، بپوشم و … نمی خوام برای خریدن هرچیزی حساب کتاب کنم. “

یک دلیل دیگر هم، که البته تعدادش کم است، وجود دارد. وقتی سوال می کنیم چرا می خواهی ازدواج کنی؟ می گویند که خیلی چیزها از بچگی در ذهنم بوده که می خواستم به آنها برسم، ولی به آنها نرسیدم . راه رسیدن به آنها را پیدا کردم: باید ازدواج کنم.

این دلایلی که گفتم الان برای ازدواج از طرف دختران در جامعه ما مطرح می شودد. شما هم از هر کسی که می خواهد ازدواج کند، می توانید سوال کنید. جواب شما قطعا یکی از این چهار دلیل خواهد بودکه دلایل خوبی هم برای ازدواج کردن است، نه اینکه دلیل بدی باشد. اما به عنوان مشاور خانواده دارم عرض می کنم که اگر هرکدام از این بهانه ها دلیل مان برای ازدواج بشد، قطعا معنی ازدواج را نفهمیده ایم . یعنی در آینده بسیار نزدیک حتما از همسرمان جدا می شویم. اصطلاحی هست که می گوید برای یک کیلو شیر آدم یک گاو نمی خرد !

در واقع اینها دلایل خوبی برای ازدواج هست، اما دلایل کافی نیست.

پس برای چه باید ازدواج کنیم؟ اگر اینها دلیل ازدواج نیست، پس دلیل ازدواج چیست؟


در این کاتالوگ نوشته: آرامش

شما می بینید هر وسیله ای در هر کمپانی که ساخته شده، یک کاتالوگ هم به شما می دهند که  اطلاعات آن وسیله و طرز کارش را از آن استخراج می کنید.

ما به عنوان یک مسلمان به یک کاتالوگ و برنامه زندگی دست نخورده، بدون حاشیه، بی هیچ اختلاط با چیز دیگر به اسم «قرآن» دسترسی داریم که کلام خداست، آن کسی که ما را آفریده. به آن مراجعه می کنیم ببینیم که  خداوند متعال هدف ازدواج را برای ما چه چیزی مشخص کرده؟ گفته برای چه ازدواج کنید؟

به قرآن وقتی مراجعه می کنیم می بینیم هدف ازدواج هیچ کدام از اینها که من خدمت شما گفتم نیست.  سوره روم آیه ۲۱ هدف ازدواج را می گوید:

خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً

“ از نشانه های خدا این است که ما از جنس خودتان برای شما زوج هایی را قرار دادیم که در کنار آنها آرامش داشته باشید و بین شما این را قرار دادیم: مودت و رحمت .”

پس دلیل ازدواج را خداوند متعال می فرماید که آرامش است.

 یعنی اگر هر دختر خانمی که الان اینجا نشسته به جز به آرامش رسیدن دلیل دیگری برای ازدواج داشته باشد، یا به زودی زود یا به دیری دیر دلیل ازدواجش از بین می رود.


دختری که آماده ازدواج نیست

شما از یک وسیله استفاده می کنید برای یک کار معین. آدم پایش شکسته، از عصا استفاده می کند. وقتی پا خوب شد، باز هم از عصا استفاده می کند؟ نه!

اگر با هر دلیلی به جز این یک دلیل دختر خانمی یا آقا پسری ازدواج کرد، اشتباه است و در واقع به دلیل اصلی آن ازدواج نکرده است. برای  دختر خانمها این وضعیت خیلی حساس تر است. من اسم این دختر خانم را می گذارم کسی که هنوز آماده ازدواج نیست.

در یک پخش مستقیم تلویزیونی از من سوال کردند که شما جوانان را به ازدواج ترغیب می کنید ؟ گفتم: نه!

پرسیدند: چرا؟

گفتم: من ترغیب می کنم به اینکه اول یاد بگیرید ازدواج یعنی چه، بعد ازدواج کنید. اینکه به ازدواج ترغیب کنم نه! می روند ازدواج می کنند یک سال، دو سال دیگر جدا می شوند. سیستم قضایی، سیستم دولت، کلانتری، خودشان، دو تا خانواده به دردسر می افتند و یک عالَمه ناهنجاری به وجود می آید.

/انتهای متن/

 

درج نظر