روغن دنبه بهتر است یا روغن نباتی؟

“روغن دنبه سالم تر و خوشمزه تر از روغن های دیگر است.” این حرف پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ماست و طب سنتی هم آن را تایید می کند. پس با خواص درمانی روغن دنبه و طرز تهیه آن آشنا شوید و با آن سلامت بیشتری را تجربه کنید.

0

سودابه علیان/

 روغن دنبه نوعی  روغن‌های حیوانی است که بخاطر خواص درمانی بالایش تا چند دهه پیش قیمت دنبه از گوشت گرانتر بوده است. البته  در طب جدید و با توجه به نحوه زندگی بدون تحرک امروز، مصرف روغن دنبه را با احتیاط توصیه می کنند.


خواص روغن دنبه

طبع روغن دنبه گرم است و به همین دلیل در طب سنتی  مصرف آن برای بسیاری از بیماری‌ها مفید تشخیص داده شده است.

برای روغن دنبه خواص زیادی ذکر کرده اند. مهم ترین آنها را می توان این موارد دانست:

  • روغن دنبه، بسیار آسانتر از روغن‌های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می‌شود و مصرف به اندازه و صحیح آن باعث کنترل چربی خونمی شود.
  • روغن دنبه چون باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوبمی‌شود، یکی از روغن‌های ایده‌آل برای سرخ کردن غذاها هم هست.
  • روغن دنبه دارد خاصیت ضدافسردگی دارد موجب آرامش اعصاب می شود.
  • ایجاد تناسب انداماز خواص روغن دنبه است. یعنی مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغری افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک می‌کند.
  • روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین‌ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است. به همین دلیل استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان ‌سازی و بالا رفتن توان بدن در مقابله با بیماری‌ ها می‌شود.
  • استفاده از روغن دنبه یا سایر روغن‌های حیوانی، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده‌اند مفید است و به جوش خوردن سریع استخوان کمک می ‌کند و مصرف خوراکی و استعمال موضعی آن در محل شکستگی توصیه می‌شود.
  • روغن دنبه در پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم موثر است.
  • برای تسکین کمردرد و دردهای سیاتیکی هم این روغن توصیه می شود.
  • مالیدن روغن دنبه بر روی پوست صورت، باعث شفاف شدن پوست و رفع تیرگی‌های آن می‌شود.
  • روغن دنبه به خاطر خاصیت سم ‌زدایی که دارد، به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده‌ها استفاده می شود.
  • روغن دنبه غنی از اسیدهای چربی است که مستقیما توسط کبد جذب می‌شوند و منبعی انرژی بخش برای بدن محسوب می‌شود.

البته از دید طب جدید مصرف روغن دنبه برای افراد کم تحرک، سالمندان و بیماران قلبی با احتیاط باید صورت بگیرد.


طرز تهیه روغن دنبه بدون بو

مهم ترین اشکالی که برای روغن دنبه هست بوی بد آن است که خیلی ها آن را دوست ندارند. برای مقابله با این مشکل سه نوع طرز تهیه روغن دنبه توصیه می شود که بوی بد آن را کاملا از بین می برد.

روش اول: روش اول برای طرز تهیه روغن دنبه بی بو باید چهار کیلو دنبه، یک لیوان سرکه، 2 لیوان ماست، 2 عدد پیاز و یک عدد هل تازه را چرخ کنید. سپس تر کیب این مواد را روی حرارت ملایم بگذارید. حدودا پس از 6 ساعت دنبه روغن می اندازد.

 روش دوم :  چهار کیلو دنبه را روی گاز می گذاریم تا کمی به روغن درآید. چهار لیوان سرکه و پس از مدتی سه لیوان ماست به آن اضافه می کنیم  . 10 دقیقه آخر دو سیب، دو پیاز و یک لیوان گلاب به آنها می افزاییم.

روش سوم: به منظور تهيه روغن دنبه بدون بو، ابتدا مقداری دنبه تازه گوسفندی را به قطعات ریز خرد کنید و به مدت یک شب آن را در آب نمک رقیق قرار دهید.
سپس دنبه‌ ها را آبکش نموده و در قابلمه بریزید و بسته به حجمش، یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به صورت سوزنی و آهسته داغ شود.
برای گرفتن بوی دنبه، می‌توانید از ادویه و مواد خوشبو مانند هل، دارچین، گلاب یا پوست پرتقال و امثال آن استفاده کنید. سپس بعد از آماده شدن آن را از صافی رد کنید تا شفاف گردد.

تذکر: تفاله مانده از تهیه روغن دنبه اگر نسوخته و سیاه نشده باشد، خوردن آن اشکالی ندارد. ولی مصرف دنبه سوخته باعث تولید خلط بد در بدن می شود.

 

/انتهای متن/

درج نظر