خانم رئیس جمهور جوانی که در جام جهانی فوتبال گل کرد

رئیس جمهور جوان کرواسی که اولین زن رئیس جمهور در این کشور است، در جریان بازی های جهانی فوتبال روسیه 2018 به چهره سیاسی خبرسازی بدل شد که به سبب حمایت گرمش از تیم فوتبال کرواسی و هم حضور فعال در مراسم اهدای جام بهترین سوژه عکاسان و خبرنگاران گشت.

0

کولیندا گرابار- کیتاروویچ رئیس جمهور جوان کرواسی از مهم ترین چهره های سیاسی رده اول بود که در جریان بازی های جام جهانی فوتبال 2018 روسیه حضور فعال داشت و با رفتار خاص و توجه برانگیز خود سوژه ای مهم برای خبرنگاران و عکاسان خبری حاضر در این رویداد ورزشی مهم گشت.

مروری بر زندگی خانم رئیس جمهور
کولیندا گرابار- کیتاروویچ در تاریخ ۲۹ آوریل ۱۹۶۸ در «ریجکا»ی کرواسی، که در آن زمان بخشی از یوگسلاوی بود، متولد شد. او عمدتا در «لوپاکا» دهکده پدر و مادرش واقع در شمال ریجکا بزرگ شد؛ جایی که خانواده اش یک فروشگاه قصابی و یک مزرعه داشتند.
کولیندا در هفده سالگی وقتی هنوز دانش آموز دبیرستانی بود، به «لس آلاموس» نیومکزیکو رفت و در سال ۱۹۸۶ از دبیرستان لس آلاموس فارغ التحصیل شد.

پس از بازگشت به یوگسلاوی، او در دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی دانشگاه زاگرب ثبت نام کرد و در سال ۱۹۹۳ با مدرک کارشناسی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و اسپانیایی فارغ التحصیل شد.
از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ در آکادمی دیپلماتیک وین تحصیل کرد.
کولیندا در سال ۲۰۰۰ او مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه زاگرب را بدست آورد.
پس از آن به مدت یک سال در دانشگاه جورج واشنگتن تحصیل کرد. به دنبال آن بعنوان بورسیه دانشکده دولتی کندی در دانشگاه هاروارد و محقق در دانشکده مطالعات پیشرفته بین المللی در دانشگاه جان هاپکینز به تحصیلاتش ادامه داد.
وی فارغ التحصیل زبان انگلیسی و اسپانیایی است که در سال ۲۰۰۰ میلادی کارشناسی ارشد و دکترای خود را در “تز روابط بین‌الملل روابط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در زمان خاتمه جنگ سرد” به اتمام رسانده است .
کیتاروویچ مسلط به زبان های کروات، انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی بوده و همچنین قادر به درک زبان ها آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی نیز است.

ازدواج و خانواده
کولیندا در سال 1996 با جاکوو کیتاروویچ ازدواج کرد و درحال حاضر صاحب دو فرزند است. دختر او، کاترینای 17 ساله یک اسکیت باز در سطح قهرمانی ملی است و پسرش لوکا اکنون یک نوجوان 15 ساله است.

شغل و سیاست
کولیندا گرابار-کیتاروویچ از فوریه سال ۲۰۱۵ رئیس جمهور کشور جمهوری کرواسی شده است. او اولین زن و جوانترین کسی است که به این مقام در کراوسی دست می‌یابد. پیش از این او وزیر امور خارجه و معاون دبیر کل ناتو بوده است.

کیتاروویچ در فوریه ۲۰۰۵ از طرف حزب حاکم مسئولیت وزارت امور خارجه و امور پیوستن به اتحادیه اروپا را تا ژانویه ۲۰۰۸ برعهده داشت و سپس به عنوان سفیر کرواسی در آمریکا منصوب و یک سال بعد به عنوان دستیار راسموسن دبیرکل ناتو انتخاب شد. کیتاروویچ نامزد محافظه‌کار حزب مخالف اتحادیه دمکراتیک کرواسی بود که در رقابتی بسیار فشرده با رئیس جمهور سابق کرواسی یعنی ایوو جوزیپویچ، به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد.
کولیندا کیتاروویچ یک سال پس از انتخاب خود به ریاست جمهوری یعنی در سال ۲۰۱۶ به اتفاق یک هیات بلندپایه کروات سفری به جمهوری اسلامی ایران داشت.

حضور پرهیاهو در فینال جام جهانی
کولیندا کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی یکی از چهره های مهم و مورد توجه جام جهانی روسیه 2018 بود که به سبب حمایت از تیم ملی کشورش به شدت مورد توجه رسانه ها و دوستداران فوتبال قرار گرفت.
البته حضور در نشست ناتو باعث شد کیتاروویچ نتواند دیدار نیمه نهایی کشورش با انگلیس و صعود آنها به فینال جام جهانی را تماشا کند اما او برای دیدار فینال دوباره راهی مسکو شد و در کنار بزرگانی چون رئیس جمهور روسیه و فرانسه دیدار نهایی جام جهانی فوتبال را تماشا کرد.

در جریان این بازی رئیس جمهور کرواسی با هیجان فراوان تیمش را مورد تشویق و حمایت قرار داد و در پایان و در مراسم اهدای جام نیزبا در آغوش گرفتن تک تک بازیکنان تیم های کرواسی و فرانسه درکانون توجه اصحاب رسانه و عکاسان خبری حاضردرمراسم قرار گرفت.

/انتهای متن/

درج نظر