حقوق بشر غربی برای نقض حقوق زن و کودک مسلمان چه کرده است؟

نشست رسانه ای “عفاف و حجاب از منظر اقوام و ادیان” در پاسداشت مقام شهید حجاب مروه الشربینی با حضورجمعی از زنان مسلمان دیگر کشورها، گروهی از خبرنگاران برگزار شد تا موضوع نحوه برخورد حقوق بشر غربی با نقض آشکار حقوق زنان و کودکان جهان مخصوصا در کشورهای مسلمان را بررسی کند.

0

به همت کانون فرهنگی بانو امین و با همکاری خبرگزاری فارس و سازمان بسیج جامعه زنان کشور مراسم بزرگداشت  شهادت مروه شربینی،  شهید حجاب، برگزار شد.

این مراسم  در سالروز شهادت این بانوی مصری در روز اول جولای(10 تیر)  با شرکت زنان مسلمانی از ژاپن، افغانستان، دانمارک، عراق، ، هند، پاکستان، تونس و ایران و نماینده ای ازیمن و نماینده زنان کلیمی و نیز با حضورمسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشوربرپا شد.نگاهی به زندگی مروه شربینی

در ابتدای این نشست فیلمی از زندگی شهید مروه شربینی  به نمایش درآمد؛ زن مسلمان مصری  که در سال 2008 در مقابل چشم همسر و فرزندش و همچنین قاضی و حضاردیگر در دادگاه شهر درسدن آلمان با ضربات چاقوی متهم  به شهادت رسید و در افکار عمومی مردم مصرو مسلمانان جهان به عنوان قهرمان شهید حجاب شناخته می شود.


حقوق بشر با ریشه الهی یا بشری

معصومه طاهری مدیر کانون بانو امین  ضمن خوشامدگویی به حضار اظهار داشت:

خداوند انسان را با کرامت خلق کرده است پس حقوق بشر در ذات انسانهاست و لازم نیست که کسی آن را به انسان تقدیم کند. برای همین هم حقوق بشر در همه ادیان الهی وجود داشته است و غرب پایه گذار حقوق بشر نبوده است .  ضمن این که برحقوق بشر غربی نگاهی اومانیستی حاکم است، یعنی این حقوق بشر را انسان ها تعریف کرده اند و به همین دلیل هم زیاد تغییر می کند. در حالی که حقوق بشر با ریشه الهی و از جمله حقوق زنان و کودکان ثابت و روشن است و فقط هم شامل مسلمانان نمی شود و همه انسانها را در برمی گیرد. این حقوق مخصوصا در نهج البلاغه زیاد مطرح شده است و شامل حق آزادی فکر، حق  آزادی بیان، حق رشد انسانی و …  می شود؛ یعنی هم حقوق مادی و هم حقوق معنوی.

امیدواریم  در این نشست که مرکب از سازمان های غیردولتی و شخصیت هایی از زنان مسلمان ایرانی و غیرایرانی است، بتوانیم حقوق بشر را با تکیه بر حقوق زنان و کودکان در کشورهای متبوع این عزیزان بررسی کنیم.


خون شهدای حجاب همچنان اثر بخش است

در ادامه نشست مینو اصلانی مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور اظهار داشت:

گرامیداشت روز شهادت مروه شربینی وظیفه همه آزاداندیشان جهان است. در جهانی که با بوق و کرنا ازحقوق بشر حرف می زنند می بینیم که براحتی در قبال شهادت و مظلومیت این شهید و همه جنایاتی که درحق زنان در یمن و سوریه و فلسطین و … می شود سکوت می کنند. البته قطعا خون شهید شربینی و خون سایر شهدای حجاب مثل شهدای مسجد گوهرشاد در انتشارپیام حجاب به آزادگان دنیا و جذب بسیاری از دختران و زنان به حجاب اثر داشته و دارد.


جنبش حجاب در غرب

مسئول بسیج جامعه زنان اضافه کرد:

اگردر هر نقطه دنیا این حجم کار بر علیه  حجاب که در کشور ما انجام گرفته، صورت می گرفت، تا حالا نتیجه داده بود. اگر می بینیم در این کشور هنوز نتوانسته اند به نتیجه مورد نظرشان در ریشه کن کردن حجاب زنان برسند،  بخاطر این است که اولا توده زنان ما در این کشور در اصل محجبه اند. بعد هم 10 میلیون نیروی بسیج خواهران در این زمینه دارد تلاشی اساسی می کند.  

یادمان باشد که برای مقابله با عفاف 100 سال است که هالیوود  با تهیه فیلم هایی مختلف و مخصوصا نمایش در کشورهای اسلامی دارد بر علیه عفاف فعالیت می کند. اما در عمل می بینیم که جنبش حجاب در خود امریکا پا گرفته است و هر روز که می گذرد زنان بیشتری در غرب به سوی حجاب جذب می شوند.  

الان ما باید مواظب کشور خودمان باشیم که با هجوم به حجاب در واقع خانواده و اساس آن را نشانه گرفته اند.


وقتی امریکایی ها وارد خاک ژاپن شدند

خانم بابایی زن مسلمان ژاپنی که 55 سال است در ایران زندگی می کند و مادر شهید است، در سخنان خود درمورد حقوق زنان در ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم  گفت:

در جریان جنگ جهانی دوم زنان و دختران و پسران جوان مثل زنان در ایران مشارکت جدی داشتند. در اواخر جنگ وقتی نیروهای امریکایی وارد خاک ژاپن شدند، قربانیان بسیاری ازمیان  زنان و کودکان داشتیم.

در جزیره اوکی نارا که مردم  شدیدا با امریکا مبارزه می کردند، وقتی نیروهای امریکایی وارد شدند، غاری را که 240 دخترکارآموز پرستاری با پنج مربی شان در آن به عنوان بیمارستان مشغول کار بودند، محاصره کردند و بعد از این که با کلی توپ و نارنجک به آن حمله کردند، به افراد اعلام کردند که در امانید و بیرون بیایید ولی وقتی بیرون آمدند همه را کشتند.


این، خلاف مقررات جنگی است!

این زن مسلمان ژاپنی اضافه کرد:

 بعد از حمله امریکایی ها و ورودشان به خاک ژاپن  نیروهای امریکایی به بیش از 10 هزار زن ژاپنی تجاوز کردند . وضع طوری شده بود که از طرف فرماندهان ژاپنی به زنان توصیه می شد که برای این که مورد تجاوز قرار نگیرید، خودکشی کنید. حتی برای در امان ماندن زنان، دولت ژاپن اقدام به ایجاد موسسه ای مرکب از زنان خاصی کرد ولی امریکایی ها اعتراض کردند و این را خلاف مقررات جنگی دانستند و در نتیجه این موسسه هم منحل شد. بعد از آن بود که آمار تجاوز به زنان بسیار بالا رفت. 


امریکایی های فرهنگساز

وی در مورد فرق اوضاع فعلی با شرایط گذشته گفت:

هنوز هم هرساله مراسم سرخ بمناسبت سالروز بمباران اتمی هیروشیما برگزار می شود. البته جالب است که امروز دیگر امریکایی ها هر جا وارد می شوند فرهنگسازی می کنند طوری که نسبت به حضور و هجوم آنها حس تنفری نیست. الان نقاشی کودکان ژاپنی را که نگاه می کنید از امریکایی ها به عنوان دوست یاد می کنند. شاید فقط در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی هنوز نسبت به امریکا تنفر باشد ولی در بقیه جاهای ژاپن جنایات جنگی امریکایی ها فراموش شده است.


نسخه دین ما صلح است نه جنگ

خانم بابایی درپایان اشاره کرد:

الان ما شاهدیم که در دنیای مجازی، تلاش می کنند تا فرهنگ و هویت ما را از بین ببرند و فرهنگ غرب را ترویج  کنند. امروز ما باید با این هجوم مبارزه کنیم. باید تلاش کنیم که فرزندان مان  بعنوان یک ایرانی و مسلمان ساخته شوند . ما اعتقاد داریم که قران کریم که فرموده ما از شما را از اقوام و نژادهای مختلف آفریدیم ولی ملاک برتری تان تقواست، این اولین دستور است برای تشکیل سازمان ملل . یعنی ما تفاوت های فرهنگی را قبول داریم ولی برای تعامل فرهنگی نسخه دین ما صلح است نه جنگ.


بزرگ ترین فاجعه انسانی جهان

عبدالناصر الراشدی نماینده یمن در مورد  وضعیت کودکان و زنان یمنی گفت:

جنگ یمن امروز بقول سیدحسن نصرالله بزرگترین فاجعه جهان است. ما از وضعیت انسانی یمن می گوییم نه از وضع مسلمانها و شیعیان. امروز بیشترین قربانیان دریمن سنی های شافعی هستند. امریکا و عربستان و ائتلاف عربی به کل استان های یمن اعم از سنی وشیعه و شافعی و زیدی و … حمله می کنند. بمباران کوه ها و زمین های کشاروزی باعث شده که حتی گوسفندان نتوانند  به چرا بروند و محصولات کشاورزی از بین بروند.  بمباران های شیمیایی به گفته شاهدان عینی حتی آب مردم یمن را آلوده کرده و برای همین است که شیوع وبا این قدر زیاد شده است .


حقوق بشر فقط در حرف

این جوان مبارز یمنی اضافه کرد:

الان از حقوق بشر در مورد یمن زیاد می شنویم ولی در عمل چیزی نمی بینیم . درعراق، فلسطین، سوریه و .. در هیچ کشور ضعیفی حقوق بشر را ندیدیم. سازمان های بین المللی مثل پزشکان بدون مرز از بزرگترین فاجعه در یمن حرف می زنند ولی هیچ کاری نمی کنند. عربستان به خیلی از این سازمان ها پول می دهد و با پول،  جهان عرب و جهان اسلام و همه دنیا را در مقابل فاجعه بزرگ جهانی که دارد در یمن  اتفاق می افتد، ساکت کرده است.


زن یمنی مقاوم است

وی در مورد زنان یمن اشاره کرد:

امروز روز بزرگداشت زنی است که بخاطر حجاب شهید شده است.این خیلی مهم است که  یک  زن  بخاطر حفظ حجابش حاضر است بمیرد. امروز دریمن صدها زن به خاطر حجاب می میرند. امروز شاهدیم که نیروهای متجاوز از عرب و غیرعرب به زنان یمنی تجاوز می کنند و بعد آنها را می کشند وبعضا خود این زنان خود را می کشند . حتی تجاوز جنسی به مردها دارد اتفاق می افتد.

اما در اینجا من می گویم که زن یمنی  زن مقاومی است که  سلاح دارد و می جنگد، پسرش را روانه جبهه می کند، کودکش از دوران جنینی بخاطر این جنگ بیمار می شود و با اختلال و نقص بدنیا می آید. اینها اتفاقاتی است که در یمن مظلوم می افتد و هیچ کس جز سیدحسن نصرالله و آیت الله خامنه ای دلشان برای این مردم نمی سوزد. سید حسن نصرالله گفته که بهترین کاری که من در زندگی ام کرده ام اظهار مظلومیت یمن است .این مظلومیت خیلی بزرگ است . چون اینجا اختلاف عربستان و یمن مطرح نیست، بلکه در یمن الان فرانسه و امریکا وانگلستان و اسرائیل وار د جنگ شده اند. اگر بندر حدیده را ما بگیریم برای اسرائیل خیلی ضرر دارد. امروز جنگ جهانی سوم برعلیه یک کشور مظلوم دارد اتفاق می افتد. 


کودکان  مظلوم یمنی

الراشدی در مورد کودکان گفت:

کودکان یمنی امروز مرحله کودکی ندارند. از چهار تا 12 سالگی را که دوران کودکی است،  از یاد برده اند. آنها بازی نمی کنند. کودک یمنی امروز فقط صدای هواپیمای جنگنده و بمباران می شنود. مدرسه ندارد که در آن در س بخواند. 40 تا 60 درصد مدرسه ها در یمن تعطیل است،  چون به معلمان  حقوق نمی دهند،  حدود دو میلیون کودک یمنی از درس محروم شده اند. و مدرسه ها تعطیل شده اند.

امروز هزاران زن و کودک یمنی در این جنگ و درجریان  بمباران های شیمیایی  کشته و مجروح شده اند و خیلی از کودکان از فرط گرسنگی  در حال مرگند.

جنگ جهانی کوچک

در پایان این مبارز یمنی اظهار داشت:

 الان یک جنگ جهانی کوچک در بندر حدیده جریان دارد تا آن را هم تصرف کنند. در حالی که از شش بندر تنها بندر حدیده مانده که از طریق آن جریان کمک رسانی به مردم یمن صورت می گیرد.

باید صدای مظلومیت یمن را به گوش کل دنیا برسانیم . کافی است برای این کار واقعیت را به جهانیان بفهمانیم که در یمن یک جنگ جهانی در جریان است نه یک جنگ داخلی.


40 سال جنگ و درگیری

در بخش بعدی نشست دکتر فاطمی از افغانستان در مورد حقوق بشر و حقوق کودکان و زنان  در افغانستان اظهار داشت:

ما در افغانستان حدود 40 سال است که جنگ داریم. کشوری که این همه سال  در جنگ و خونریزی و تجاوز و درگیری های قومی و منطقه ای باشد،  چه وضعی دارد؟ برای همین است که ما هم  در افغانستان مثل عراق و سوریه و یمن مشکلات وحشتناکی داریم. الان همه کشورهای جهان در افغانستان وارد جنگ نیابتی  شده اند . اگر در یک دوره طالبان در افغانستان حضور داشت حالا طالبان لباس عو ض کرده و در قالب داعش درافغانستان هست .


انبوه مشکلات زن و کودک افغانی

این فعال زنان در ادامه گفت:

در رابطه با وضعیت زنان و کودکان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما مشکل بسیارداریم . وقتی در جریان درگیری و انفجار و … مردان کشته می شوند، زنان به دست گروه های مختلف می افتند. از آن طرف دشمنان هم دارند با شبیخون فرهنگی کار می کنند . مثلا سازمان های غیر دولتی که اصلا افغانی نیستند در رابطه با کودکان و زنان فعالیت می کنند و  کارگاه ها و برنامه هایی دارند که در مسیر مبارزات چهل ساله مردم افغانستان نیست.  بعضا زنان  و دختران جوان را به بهانه مقام و منصب وارد جریانات مورد نظر خودشان می کنند  یا برای حل مشکلات اقتصادی شان آنها را به شکل هایی که نباید به سطح جامعه می کشانند.

ما الان یک تا یک ونیم میلیون زن بی سرپرست در افغانستان داریم که نه کار دارند و نه درآمد. گزارشاتی داریم که زنها برای این که بتوانند زندگی خود و کودکان شان را تامین کنند  تن به چه کارهایی می دهند و خارجی ها چه سوء استفاده هایی از آنها می کنند.

در حالی که افغانستان یک کشور صددرصد اسلامی است با مردمی  متعصب،  الان دارند بنحوی زنها را از خانه دور می کنند که کاملا حساسیت مردان افغانی را برمی انگیزند و همین باعث اتفاقات بدی در مورد زنان افغانی می شود که در واقع عاملش سازمان های مدافع حقوق بشر هستند .

الان امریکا و اسرائیل و عربستان با  نمایندگی های فرهنگی  شان در افغانستان دارند  بر ضد هویت افغانی- اسلامی زنان ما  کار می کنند.

کشور افغانستان کشور افراط و تفریط است حتی طبیعت افغانستان از لحاظ جغرافیایی هم حالتی خشن دارد، هم  سرد، هم گرم، هم کوه و هم دره.

وضعیت زنان در افغانستان قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست.  در حال حاضر دولت فعلی به خانمها حقوقی نسبی داده ولی زنها در افغانستان تا همین اواخر در مالکیت مردها بودند الان زنان دارند وارد سیاست و پارلمان و پست دولتی می شوند ولی هنوز به حق شان نرسیده اند.


حجاب در ادیان توحیدی

خانم لاویان نماینده زنان کلیمی در مورد حجاب در ادیان توحیدی و در آئین یهود گفت:

روز شهادت مروه شربینی یک  روز مقدس جهانی است.

 ریشه ادیان ابراهیمی الهیت است و حجاب هم یکی از ویژگی ها زنان موحد است.

 حجاب و عفاف (چه ظاهری و چه باطنی) به توحید وخیر و نیکی و صلح وآرامش وسالم سازی منجر می شود و باعث می شود که خانه و خانواده و شهر و جهان سالم و انسان سالم داشته باشیم.

در دین مسیحیت و در آئین زرتشت حجاب مطرح است. خدیجه با حجابش کنار پیامبر و خانم فاطمه با حجابش در اوج جوانی در کنار علی اسلام را نضج دادند. حضرت ز ینب هم در کربلا در کنار برادرش حضورداشت.


حجاب در آئین یهود

وی در باره حجاب در دین یهود اضافه کرد:

در آئین یهود هم زن عفیف خیلی مهم است. هستند در جهان امروز یهودیانی که  در محله های شان سعی دارند  فضای سالمی ایجاد کنند. البته یهودیان با صهیونیست ها فرق دارند. بعضی یهودیان حتی از رسانه ها استفاده نمی کنند. از نظر یهود حجاب می تواند می تواند باعث سلامتی  وبرکت شود. در آئین یهود نذر با حجاب شدن داریم.

در تورات کتبی و شفاهی دلیل و حمایت بر حجاب زنان داریم. همه زنان مهم و نامی آئین موسی محجبه بوده اند. حد حجاب در آئین یهود مهم است. زن سبکسری نباید بکند بلند نخندد، و حرف ناجور نزند.

در تمامی تفاسیر سربند و پیشانی بند و دست بند و پا بند و بالاپوش سراسری و برقع با رنگ های غیرهوس انگیز برای حجاب زنان مطرح است.  در همه کشورهای دنیا یهودیان مومن حجاب دارند.  مادر و مادر بزرگ من چادر داشته اند . حتی مادربزرگ من بخاطر حجاب در زمان رضا شاه مدتها از خانه بیرون نیامد.

در این آئین مردها هم حجاب یعنی کلاه دارند. حجاب در مقابل زنان هم حتی مطرح است. حجاب رفتار هم مهم است . حجاب زبان حجاب چشم و حجاب گوش که فرد را از غیبت و تهمت و دیدن صحنه بد  وشنیدن حرف ناروا برحذر می دارد.

ده فرمان که پنج تایش امر است و پنج تایش نهی ، موضوع حجاب را هم مطرح کرده است. حجاب در همه لحظات زندگی مرد  و زن کلیمی هست؛ در عروسی و عز ا و مهمانی  و مهم است.مراسم اینها هم ازهمدیگر جداست . یعنی جداسازی بین زنان و مردان هست. 


مطالبه از جامعه جهانی

لاویان در باره مقام و منزلت زن باحجاب اظهار کردک

مقام سماوی زن بخاطر حجابش بالاست؛ یعنی سارا  از ابراهیم و صفورا از موسی مقام شان بیشتر است.

با وجود همین حجاب است که زنان در جامعه حضور دارند. پس باید جامعه جهانی برای زنان سالم باشد تا زن باحجاب ظاهری و درونی بتواند با  آزادی در جامعه حرکت کند. این مطالبه ما زنان از جامعه جهانی باید باشد.  

وی صحبت هایش را با شعری در مورد حجاب و مقام زن محجبه و منزلت مروه شربینی پایان داد.


وضعیت زنان مسلمان دانمارکی

سمیرا خادم از دانمارک سخنران بعدی نشست بود که در مورد وضعیت زنان دانمارکی مخصوصا زنان مسلمان با حجاب گفت:

در دانمارک زنان به دنبال آزادی و برابری با مردان هستند، یعنی می خواهند مثل مردان فکر و رفتارکنند.  از نظر آنها  اگر زنی با حجاب باشد دیگر هیچ حق و حقوقی ندارد. اما من که 20 سال است مسلمان هستم و تجربه زندگی بعنوان یک زن دانمارکی را هم داشته ام، اینطور فکر نمی کنم. من بعد از ازدواج با یک مرد ایرانی مسلمان شدم ولی نه بخاطر این ازدواج بلکه با مطالعه. البته ازدواج مان طبق سنت اسلامی صورت گرفت.  اما من بعد از اشنایی با اسلام، این دین و باحجاب شدن را انتخاب کردم. مسلمان شدن من در مناسبت شهادت حضرت زهرا اتفاق افتاد.

قبل از آن بخاطر چیزهای منفی زیادی که شنیده بودم از باحجاب شدن می ترسیدم، ولی بعد دیدم که حجاب یعنی آزاد شدن از زندان. بعد از باحجاب شدن  احترام و رفتار خوب مردم نسبت به من خیلی بهتر شد. حالا من بخاطر این که  کتاب حجاب آقای مطهری را به زبان دانمارکی ترجمه کرده ام، خوب می دانم که باید در توضیح حجاب به کسانی که از من در این باره می پرسند، چه بگویم. من به زنان دانمارکی می گویم که اتفاقا حق ما بعنوان زن باحجاب خیلی بیشتر از شماست. من مشکلات شما را ندارم. در دانمارک بعضی گروه های سیاسی هستند که از حجاب و اسلام متنفرند و دنبال بهانه اند برای بیرون کردن ما. الان ما  در دانمارک مدرسه مسلمان ها را داریم ولی مثل مدارس معمولی به این مدارس کمک مالی از طرف دولت نمی شود.

الان قانون منع نقاب در دانمارک تصویب و پیاده شده ولی با خود حجاب کاری ندارند.

منتها من اصل نگرانی ام از  خود خانمهاست؛ خانم هایی که حقوق زن و مرد را مساوی می خواهند ولی متوجه نیستند که عملا زن نمی تواند مثل مرد باشد . از نظر این زنان بی حجابی و لباس تنگ پوشیدن و … یعنی آزادی و خیلی خوب است در حالی که  نمی دانند که با این نوع ظاهر در واقع مورد سوءاستفاده مردان هستند.


وضع زن مسلمان عراقی

خانم واسطی پور در ازاتحادیه جهانی زنان مسلمان از عراق هم گفت :

 زنان عراقی به عفت و حجاب معروف بودند اما متاسفانه با فعالیت سازمان های حقوق بشری، قشر زیادی از زنان عراقی به سمت این فرهنگ غربی رفته اند و از شخصیت اصلی خود دور شده اند.

 ما الان در عراق در کنار زدودن عفاف و حجاب شاهد مصیبت بزرگ بیکاری در کنار از بین رفتن کشاورزی هستیم.


زن مسلمان تونسی

 بتول شوس نماینده کشور تونس هم در مورد زنان مسلمان تونس گفت:

در تونس در دوره بن علی سختگیری های زیادی علیه مسلمانان برای انجام امور شرعی وجود داشت و حوزه کودکان و نوجوانان نیز انجمن های متعددی فعالیت کردند تا فرهنک اسلامی را از این کشور بزدایند.
 مسلمانان قبل از انقلاب تحت فشار شدیدی بودند اما بعد از انقلاب یک نگاه دیگری در حال رواج است، حجاب آزاد شده است اما تشکل های غرب گرا جامعه را به سمت خود کشیده اند.


جنگ فرهنگی  

 اسوه رضوی نماینده مردم هندوستان در نشست اظهار داشت:

 در هندوستان ما کاملا آزاد هستیم و دولت فشاری بر ما وارد نمی کند اما دشمنان اسلام  به دنبال جنگ فرهنگی علیه مردم هستند.

حجاب محدودیت نیست و خیلی تعجب کردم که در ایران زنان ایرانی را با حجاب خوبی ندیدم.

در هندوستان جمعیت زیادی هندو وجود دارد اما اثر تربیتی خانواده های مسلمان آنقدر خوب است که کودکان مسلمان تاثیر منفی از این جو نمی‌گیرند.


پوشش زن پاکستانی

هما نقوی نماینده کشور پاکستان در مورد لباس و پوشش زنان پاکستانی اظهار داشت:

در پاکستان لباس های زنان پوشیده است اما چند سالی است که التزام به پوشش اسلامی کمرنگ شده است و 20 درصد زنان به تبعیت از فرهنگ غربی حجاب را رعایت نمی کنند. متاسفانه در ایران هم دیدم برخی زنان از فرهنگ اسلامی فاصله گرفته اند.


تقابل دو اندیشه در باره زن

نعیمه اسلام لو فعال حجاب و عفاف در موسسه خیبردر زمینه تقابل فکری در حوزه زنان گفت :

در پژوهش های خود به این مسئله رسیدیم که تقابل اندیشه” زن باید فریبا باشد” و “زن باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کند” همواره وجود داشته است.

زنان نقش موثری در عرصه های مهم داشته اند اما غربی‌ها تلاش کرده اند مسائل زنان مسلمان را تنزل دهند.

 

جمع بندی نشست

در نهایت نشست رسانه ای “عفاف و حجاب از منظر اقوام و ادیان” در واقع  یک پرسش اساسی را از زبان زنان مسلمان و آزاده مطرح  کرد:

این که حقوق بشر غربی مدعی دفاع از حقوق زنان و کودکان برای زنان و کودکان مسلمان کدام حق را به رسمیت شناخته و  پیاده کرده است؟

و این که چگونه است که حقوق بشر غربی حق آموزش و اشتغال و … را برای همه زنان قائل است ولی برای زن مسلمان همه این حقوق در کشورهای غربی براحتی نقض می شود؟

/انتهای متن/

درج نظر