چمران وزیر بود و وکیل اما جهاد و شهادت را انتخاب کرد

می شود وزیر بود و وکیل و نماینده امام و … ولی همه اینها را زمین گذاشت و رو به سوی جهاد و جنگ کرد و تا شهادت رفت؟ می شود استاد برجسته دانشگاه برکلی بود ولی افتخار کرد به خدمت به محرومین لبنان و سربازی انقلاب اسلامی را مایه مباهات دانست؟ چمران نشان داد می شود.

0

دکتر مصطفی چمران استاد برجسته دانشگاه بود در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما از معتبرترین دانشگاه امریکا. اما وجه تمایزش از همه اساتید دانشگاه در این بود که مطصفی چمران در تعهد به دین و مبارزه با ظلم هم ممتاز بود، در خدمت به مردم محروم لبنان و خدمت به انقلاب اسلامی هم ممتاز بود، در خانواده داری و همسر داری بی نظیر بود به اعتراف همسرش غاده، در جهاد مسلحانه هم شجاع بود و پیشرو، اگر چه در پست وزارت بود و نمایندگی مجلس و نماینده امام، ولی دل پسند ترین و مطبوع ترین کار برایش جنگیدن در کنار نیروهای فداکار و جان برکف بود برای بیرون راندن دشمن متجاوز. چه ترکیب عجیب و بی نظیری بود شخصیت او در وارستگی و عرفان و جهاد و … چه استاد دانشگاهی، چه وزیری، چه نماینده مجلسی بود چمران.

مروری سریع بر زندگی اش نشانه و گواه بی همتا بودن شخصیت چمران است.
– متولد تهران خيابان پانزده خرداد در سال 1311
– فا رغ التحصیل مدرسه های انتصاريه،دارالفنون و البرز
– شرکت در درس تفسير قرآن مرحوم آيت‏الله طالقاني، در مسجد هدايت، و درس فلسفه و منطق استاد شهيد مرتضي مطهري از 15 سالگی
– شاگرد ممتاز و فارغ التحصیل دانشكده فني دانشگاه تهران در رشتة الكترومكانيك در سال 1336
– – از اولين اعضاء انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران
– – شرکت در مبارزات سياسي دوران دكتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملي شدن صنعت‏نفت و شرکت فعال در مبارزه با رژیم کودتای پس از 28 مرداد
– – اعزام به امریکا با استفاده از بورس تحصيلي

– تاسیس و فعالیت در انجمن اسلامي دانشجويان ایرانی در امريكا در كاليفرنيا و از دست دادن بورسیه تحصیلی بخاطر این فعالیت ها
– اخذ دكتراي الكترونيك و فيزيك پلاسما در معتبرترين دانشگاه امريكا –بركلي و کسب عنوان ممتازترين درجة علمي پس از تحقيقات‏علمي در جمع معروف‏ترين دانشمندان جهان در دانشگاه كاليفرنيا
– پس از قیام خونین 15 خرداد برای گذراندن دوره آموزش های مسلحانه چریکی عازم مصر می شود و مسئولیت تعلیم مبارزان ایرانی را بعهده می گیرد.
بعد از اختلاف با عبدالناصر که طرفدار جريان ناسيوناليسم عربي بود و به دنبال فوت او، عازم لتان تا به كمك امام موسي‏صدر، رهبر شيعيان لبنان، حركت محرومين و سپس جناح نظامي آن، سازمان «امل» را برای مقابله با اسرائیل تاسیس کند.
– با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، بعد از 23 سال به وطن باز مي‏گردد و با استفاده از تجربيات انقلابي و علمي خود به تربيت اولين گروه‏هاي پاسداران انقلاب می پردازد.
– در پست معاونت نخست ‏وزير در امور انقلاب قاطعانه‏ غائله گروه های جدایی طلب را در كردستان خاتمه می دهد و در قضیه آزاد سازی «پاوه» ائوج شجاعت و تدبیر را از خود نشان می دهد.
دكتر چمران بعد از اين پيروزي بي‏ نظير از طرف امام‏ خميني(ره)، به وزارت دفاع منصوب گرديد. چندی بعد هم به نمايندگي امام در شوراي عالي دفاع رسید. او در هماهنگي بين ارتش، سپاه و نيروهاي داوطلب مردمي در منطقه جنگی نقشی تعیین کننده داشت.
در اولين دور انتخابات مجلس شوراي اسلامي، از سوي مردم تهران به نمايندگي انتخاب شد.

در خوزستان ستاد جنگ‏هاي نامنظم را برای تربیت نیروهای داوطلب جنگ تشكيل داد. به دنبال آن واحد مهندسي ستاد جنگ‏هاي نامنظم را ایجاد کرد که در احداث جاده‏هاي نظامي و بصب پمپ‏هاي آب در كنار رود كارون و احداث كانال های مخصوص جنگی نقش مهمی داشت.
– بالاخره در جریان آزادسازی سوسنگرد چمران در محاصرة تانك‏هاي دشمن قرار گرفت ئو پس از رزمی شجاعانه در روز قبل از تاسوعا زخمی شد و بعد از یک روز مداوا در بیمارستان برای فتح ارتفاعات الله اکبر دوباره به منطقه برگشت.
– پس از دیدار با امام امت برای پایان دادن به بی تحرکی و سکون حاکم بر جبهه ها عملیات فتح الله اکبر را به نتیجه رساند.
– پس از آن طرح تسخیر دهلاویه را مطرح کرد که با فرماندهی شجاعانه يرج رستمي و قداکاری نیروهای جان برکف دهلاویه فتح شد که اين اولين پيروزي پس از عزل بني‏صدر از فرماندهي كل قوا بود.

– در سحرگاه سي‏ و يكم خردادماه شصت، ايرج رستمي فرمانده منطقه دهلاويه به شهادت رسيد و شهيد دكترچمران با اندوه فرماندهی دیگر را به جبهه برد تا به جاي رستمي معرفي كند .
– در جلسه معارفه فرماندهی جدید با همه رزمندگان خداحافظی کرد و با شروع خمپاره باران دشمن از بقیه فاصله گرفت . بعد از آن بود که یکی از خمپاره‏ها در اطراف او به زمين خورد.
تركش خمپارة دشمن به پشت سر دكتر چمران اصابت كرد و تركش‏هاي ديگر صورت و سينة دو يارش را كه در كنارش ايستاده بودند، شكافت و … او متبسم و محکم به شهادت لبخند زد.

/انتهای متن/

درج نظر