استاد همیز:اعتماد بنفس پایین می تواند عامل پوشش و آرایش ناجور باشد

تصور این که با خودنمایی شانس ازدواج را می توان بالا برد، نیاز به دیده شدن و محبوب بودن، جلب توجه بخاطر کمبودهای روحی و نداشتن اعتمادبنفس،‌ الگوهای نادرست و … همه اینها عواملی است که از نگاه خانم همیزکارشناس دینی و مشاور خانواده در دانشگاه ها می تواند باعث داشتن پوشش های نامناسب و ظاهر نامتعارف برای یک دختر شود.

0

دختران و زنان طبیعتا دوست دارند پوشیده باشند مگر این که مشکلات و موانعی پیش بیاید. بخشی از این مشکلات جنبه فردی دارد، بخشی خانوادگی و بخش دیگر اجتماعی . استاد طاهره همیز استاد حوزه و دانشگاه، در قسمت های قبل گفت وگوی خود با به دخت، از اطلاع نداشتن یا اطلاعات غلط و ناقص خیلی از دختران و زنان در مورد حجاب یاد کرد.  این بار از عواملی می گوید که می تواند حجاب را برای یک دختر رغبت برانگیز کند و یا برعکس نسبت به آن بی رغبتش  سازد. 

خانم همیز، چه عواملی در یک  فرد می تواند رغبت یک دختر را به حجاب زیاد کند یا برعکس او را نسبت به آن بی رغبت نماید؟

  • کمبودهای روحی خیلی مهم است. دختری که اعتماد بنفس کافی دارد اصلا با جلب توجه در امور ظاهری و اغراق در آرایش و لباس های عجیب و غریب دنبال جلب توجه نیست. برعکس کمبود این اعتماد بنفس خیلی وقت ها باعث می شود که یک دختر فکرکند با پوشش و ‌آرایش ناجور خودش را مطرح کند.

دختری که اعتماد بنفس کافی دارد اصلا با جلب توجه در امور ظاهری و اغراق در آرایش و لباس های عجیب و غریب دنبال جلب توجه نیست.

نیاز به زیبا دیده شدن در یک دختر که یک امر طبیعی است، ممکن است گاهی بعضی دختران را به داشتن لباس و آرایش نامناسب وادار کند؟

  • ببینید اصل نیاز به زیبا دیده شدن در یک دختر بد نیست اما توسل به شیوه و گزینه غلط برای این منظور اشکال دارد. توجه داشته باشیم که شیطان قسم یاد کرده انچه خلاف امر خداست را برای انسان زیبا جلوه بدهد تا انجامش بدهد. در اینجا جامعه هم خیلی مهم است که تعریف زیبایی را برای یک دختر چطورانجام داده و چه دختری را زیبا می بیند.


چقدر مقتضیات دوران بلوغ ممکن است یک دختر را در این سنین به سوی بی حجابی سوق بدهد؟

  • معمولا نوجوانان در سن بلوغ دچار کنجکاوی خاصی هستند و این یک امر طبیعی است. اینجا وظیفه اطرافیان یعنی بزرگترها و پدر و مادرهاست که با آموزش درست به بچه ها به این حس کنجکاوی یک پاسخ مناسب بدهند، نه این که بگذارند بچه ها برای رفع این کنجکاوی به منابع نامعتبر و ناجور روی بیاورند و متاسفانه این نوع منابع همراه اطلاعات غلط خیلی وقت ها رفتار غلط مثل بی حجابی را هم برای افراد موجه و عادی می کنند.

 

  • نیاز به کسب محبوبیت مخصوصا در میان همسالان برای دختران در یک دوره سنی خیلی مهم است. چقدر ممکن است این نیاز باعث شود یک دختر حجابش را کناربگذارد؟
  • نیاز به محبوبیت در وجود همه آدمها هست ولی عقلا ما برای جواب دادن به این نیاز به هر راهی متوسل نمی شویم. خدایی که این نیاز را در وجود یک دختر گذاشته، راه های درست را هم پیش پایش گذاشته که محبوب دوست و آشنا و … شود. در این صورت چه لزومی دارد که یک دختر عاقل برای محبوب شدن به هر کاری دست بزند . با شکستن حد وحریم خود و دیگران محبوبیتی اگر هم به دست بیاید موقتی و متزلزل است ولی اگر با امور صحیحی مثل رشد قابلیت ها و استعدادها و یا کمک به دیگران و یا کارهای مثبت دیگری از این قبیل یک دختر دنبال محبوبیت باشد، قطعا به این محبوبیت دست پیدا می کند، آن هم محبوبیتی پایدار که باعث رشد یابنده خودش و اطرافیان و محیطش می شود.


الگوها فکر می کنید در این قضیه چقدر تاثیر دارند؟ الگوهای خوب بر ترویج حجاب و الگوهای بر برای بی حجابی؟

  • ببینید الگوها همیشه در رفتارهای ما مهمند و تاثیرگذار. الگوها معمولا در چشم آدمها یک برتری و امتیازی دارند که اکثرا سعی می کنند خود را شبیه آنها بسازند. در اینجا خیلی مهم است که دختران ما از الگویی تقلید کنند و آن را برتر بدانند که واقعا ارزش های انسانی و اخلاقی را در خودش و رفتارش داشته باشد. وگرنه حکایت تقلید کورکورانه و بدون هدف حکایت تقلیدیست که مولانا می گوید خلق را تقلیدشان بر باد داد. اگر دختر جوان ما با فکر و تعقل بخواهد از کسی تقلید کند مسلما کسی را الگوی خودش نمی کند که در ظاهر و لباس و رفتار دریک سطح خیلی پایین است حتی اگر ظاهرا شهرت و ثروت هم داشته باشد. ولی مشکل اینجاست که الگوهای مثبت و جالب هم به اندازه کافی در چشم بچه های جوان بزرگ و برجسته نمی شوند.

اگر دختر جوان ما با فکر و تعقل بخواهد از کسی تقلید کند مسلما کسی را الگوی خودش نمی کند که در ظاهر و لباس و رفتار دریک سطح خیلی پایین است حتی اگر ظاهرا شهرت و ثروت هم داشته باشد. ولی مشکل اینجاست که الگوهای مثبت و جالب هم به اندازه کافی در چشم بچه های جوان بزرگ و برجسته نمی شوند.

خانم همیز ممکن است بی حجابی بعضی ها  بخاطر نوعی سهل انگاری و به تعبیری شلختگی و بی توجهی به ظاهر و لباس شان باشد؟

  • بله، عده ای از دختران و بانوان بی حجاب انسان های دارای ساختار تعریف شده در حفظ ظاهرشان نیستند و به تعبیرعامیانه شلخته اند و با موضوع پوشش با نوعی لاابالی گری و بی توجهی برخورد می کنند. نظم با حد و حدود ربط دارد و کسی که دوست دارد منظم باشد، حدوحدود را هم بهتر رعایت می کند.

ببینید اصل نیاز به زیبا دیده شدن در یک دختر بد نیست اما توسل به شیوه و گزینه غلط برای این منظور اشکال دارد. در اینجا جامعه هم خیلی مهم است که تعریف زیبایی را برای یک دختر چطورانجام داده و چه دختری را زیبا می بیند.

استاد، حتما شما هم با دخترانی برخورد کرده اید که می گویند اگر باحجاب و پوشیده باشند ممکن است در اموری مثل ازدواج که نیاز به دیده شدن دارد ناموفق باشند. در این مورد نظرتان چیست؟

  • ببینید بعضی ها به خداوند حکیم بد گمانند. فکر می کنند که خدایی که هم قانون حجاب را قرار داده و هم ازدواج را واجب کرده، بین این دوتا مغایرت بوجود می آورد! آیه 50 از سوره مبارک نور می گوید که بعضی ها هستند که فکر می کنند با رعایت احکام الهی حیف می شوند، مثل بعضی دختران که ممکن است فکرکنند با رعایت حدود  حجاب ممکن است مثلا  دیده نشوند و برای همسری انتخاب نشوند. خداوند بزرگ از آنها و این دیدگاه شان اظهار نارضایتی می کند و درآیه بعد می فرماید که اتفاقا کسانی که به احکام و دستورات خدا و پیامبرش احترام می گذارند،  پیروز و موفقند.

 

گاهی هم با دختران و زنان جوانی مواجه می شویم که به علت این که مدتها حجاب را مراعات نکرده اند و بنوعی خود را از دست رفته می بینند، باحجاب نیستند. انها حتی اگربه حجاب هم علاقه داشته باشند، می ترسند دنبالش کنند. نظرتان در این مورد چیست؟

  • بله ما چنین مواردی را هم داریم. ولی این عزیزان اگر فقط کمی با دین آشنا باشند می دانند که خداوند آنقدر مهربان و بخشنده است که می توان از یک کار خطا برگشت و کار صحیح را جانشین آن کرد و خداوند نه تنها این بازگشت را می پذیرد بلکه حتی گذشته این فرد را هم در کارنامه اش پاک می کند که سابقه بدی در پرونده اش نماند. حتما مردم و مومنین هم همین طور برخورد می کنند با کسی که قبلا احکامی را رعایت نمی کرده ولی بعدا به این احکام پای بند شده. آغوش همه برای پذیرفتن چنین بازگشت و بازگردنده ای باز است. البته اینجا رفتار حساب شده مومنین هم خیلی مهم است و باید در این موضوع خیلی با مهر و لطف و کرامت با این افراد برخورد کنند.

 

ادامه دارد…

 / انتهای متن/

 

درج نظر