رازیانه، تناسب اندام و سلامت خانم ها را تضمین می کند

رازیانه را در طب سنتی برای ایجاد سلامت و تعادل در بدن خانم ها، پیشگیری از پیری زودرس، چاقی،‌ یبوست،‌ کم خونی ، رفع توقف قاعدگی، درمان کمی حافظه، موهای زائد،‌افسردگی و … در خانم ها توصیه می کنند. این همه خاصیت واقعا در رازیانه هست؟

1

رازیانه گیاهی معطر است که به صورت علفی گلدار و دارای برگ های نازک است و به عنوان گیاهی مملو از هورمون های زنانه یا همان استروژن شناخته شده است.

رازیانه طبع گرم و خشکی دارد و رطوبت های بدن زنان را رفع می کند به طوری که تنظیم کننده وضعیت هورمونی آنهاست. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود چون گیاه بسیار گرمی است.

رازیانه بخاطر خواص هورمونی که دارد، برای اکثرنارحتی های خانم‌ ها تجویز می‌شود. زیرا در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می‌شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و اگر با گل ‌گاوزبان صرف شود، قاعده ‌آور وبهترین درمان برای قطع قاعدگی است. علاوه بر این  التهاب ‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌ کند.

 

رازیانه دارای خواص ضد پیری است

رازیانه خواص فوق العاده ای برای پوست دارد. تمام اجزای این گیاه، اعم از دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می شوند. برای همین هم در بسیاری از کشورهای از این گیاه معطر در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی طبیعی استفاده می شود. در واقع رازیانه باعث طراوت پوست و رفع چروک پوست و صورت زنان می شود .

 رازیانه یک داروی همیشه ضروری در درمان بیماری های سرد زنان(بیماری های ناشی از غلبه سردی بر بدن) است .

 

رازیانه برای رفع موهای زائد

رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن و شفاف شدن پوست می‌شود.

رازیانه در درمان هیرسوتیسم(موهای زائد در در صورت و اندام زنان ) نقش اساسی دارد  و مصرف 40 تا 1200 روز آن باعث نازک شدن و کاهش موهای زائد می شود .

 

خواص ضد سرطانی گیاه رازیانه

رازیانه دارای یک ماده ضد التهابی به نام آنتول است که خواص ضد سرطانی فوق العاده ای دارد و به ویژه در پیشگیری از سرطان سینه موثر است.

فیبر موجود در رازیانه از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

دشمن کم‌ خونی

هنگامی که ما در مورد خواص رازیانه برای سلامتی صحبت می‌ کنیم، باید این گیاه را به عنوان یک درمان خانگی موثر برای کم ‌خونی معرفی کنیم، چرا که تخم رازیانه دارای دو ماده‌ ی غذایی مهم برای تشکیل خون است، از جمله هیستیدین و آهن. هم هیستیدین و هم آهن موجود در رازیانه به بهبودی قابل‌توجه بیماران مبتلا به کم ‌خونی کمک می ‌کنند. آهن یک ماده‌ی کلیدی هموگلوبین است. هیستیدین در افزایش تولید هموگلوبین و افزایش شکل‌ گیری اجزای کلیدی خون موثر است.

 

ضد یبوست

اگر رازیانه به صورت پودر مصرف شود، می‌تواند به عنوان درمان خانگی موثری برای یبوست به کار رود. این هم یکی دیگر از خواص رازیانه برای سلامتی است. مصرف تخم رازیانه می ‌تواند به افزایش تولید اسید معده و صفرا کمک کند، و روده را پاکسازی نماید. بنابراین دانه‌های کوچک و قدرتمند رازیانه می‌توانند به جلوگیری از یبوست کمک کنند. علاوه بر این، رازیانه اغلب به فهرست داروهایی که برای درمان اسهال، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS)،  درد شکم و دیگر مشکلات روده مصرف می‌شوند، اضافه شده‌ است.

 

درمان قولنج

فیتواستروژن‌های موجود در روغن معطر رازیانه در درمان قولنج کلیوی مفید است. این مواد شیمیایی گیاهی باعث می‌شوند که رازیانه یکی از داروهای خانگی موثر برای قولنج کلیوی باشد. رازیانه حاوی خواص ضد اسپاسم است که توانایی ریلکس کردن عضلات شما و از بین بردن ناراحتی‌های ناشی از قولنج کلیوی را دارند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

یک فنجان رازیانه می‌تواند تقریبا ۲۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده‌ ی روزانه از ویتامین C را تامین کند و بنا براین تعجب ‌آور نیست که رازیانه به عنوان یک منبع عالی ویتامین C محسوب می‌شود. ویتامین C نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن بازی می‌ کند و آسیب‌های پوستی را اصلاح می‌ نماید.  ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن و الاستین را در پوست افزایش دهد. علاوه بر این، ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند با اثرات رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش دهد.

 

کاهش اختلالات قاعدگی

مصرف رازیانه همچنین در کاهش اختلالات قاعدگی موثر است. رازیانه به عنوان قاعده ‌آور نیز شناخته شده‌است و عملکرد هورمون‌ ها را در بدن تنظیم می ‌کند و در نتیجه اختلالات قاعدگی را کاهش داده و سبب تنظیم قاعدگی می ‌شود. رازیانه اغلب به بسیاری از محصولات که ادعا می‌کنند اثرات مضر سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را از بین می‌برند، اضافه شده ‌است. استفاده از رازیانه در شکل‌ های مختلف می ‌تواند به زنان یائسه کمک کند به میزان قابل‌ توجهی از شر درد و ناراحتی خلاص شوند.

البته در صورت وجود قاعدگی طولانی مصرف عرق رازیانه در ایام پریود قطع می شود .

 

مبارزه با بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان یکی از خواص رازیانه است به دلیل خواص ضد میکروبی آن است که به کشتن میکروب‌های مضر کمک می‌کند. علاوه بر این، رازیانه شامل خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که می‌تواند درد لثه را کاهش دهد. علاوه بر جویدن کمی تخم رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی، می‌توانید دمنوش رازیانه ولرم آماده کنید و از آن برای غرغره کردن استفاده کنید تا بوی بد دهان ‌تان کاهش بیابد.

 

کمک به فرآیند هضم

بهبود گوارش یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است.

 جویدن کمی تخم رازیانه یا نوشیدن دمنوش رازیانه‌ی ولرم به فرآیند هضم کمک می‌کند. رازیانه در پیشگیری و تسکین بسیاری از مشکلات گوارشی از قبیل باد شکم، نفخ، سوء هاضمه، کولیک، یبوست، سوزش معده، گاز روده، و حتی سندوم روده‌ ی تحریک‌ پذیر موثر است. استفاده از رازیانه که حاوی خواص ضد نفخ است، می‌تواند به تسکین دستگاه گوارش شما و جلوگیری از تشکیل گاز کمک کند. علاوه بر این، رازیانه باید پس از شیمی‌ درمانی یا پرتو درمانی مصرف شود تا به درمان دستگاه گوارش کمک کند.

 

جلوگیری از چاقی

امروزه چاقی یک بیماری شایع در بسیاری از کشورهای جهان است. رژیم غذایی ناسالم، پرخوری، یا غذا خوردن احساسی سبب بروز چاقی می‌شود. رازیانه یک ابرخوراکی فوق‌العاده است که اشتها را سرکوب می‌کند و سبب می‌شود که معده ‌ی شما مدت زمان طولانی ‌تری را احساس سیری کند، و به این ترتیب به مبارزه با چاقی کمک می ‌کند. علاوه بر این، رازیانه‌ی تازه می ‌تواند چربی بیشتری را از طریق افزایش سوخت و ساز بدن بسوزاند. رازیانه مدر (ادرارآور) هم هست و بنابراین مصرف آن به طور منظم کمک می‌کند تا احتباس آب که عامل اصلی و شایع اضافه وزن است، از بین برود.

پیشگیری از چاقی یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است. شما می‌توانید تخم‌های رازیانه را آسیاب کنید، بو بدهید یا از آن دمنوش تهیه کنید. شما همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری پودر تخم رازیانه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را مصرف کنید.

 

بهبود رشد و نمو کودکان

مصرف منظم رازیانه برای رشد و نمو اطفال و کودکان مفید است و این یکی از خواص درمانی شگفت‌انگیز رازیانه است .

دلیل این تاثیر وجود روی فراوان در رازیانه است.

 

تسکین اسپاسم

اسپاسم به معنای انقباضات غیر ارادی عضلات، اعصاب، روده‌ها، دستگاه تنفسی، و ارگان‌های بدن است.

تسکین اسپاسم یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است.  استفاده از روغن معطر رازیانه می‌تواند به آرام شدن اعصاب، عضلات، و روده ها کمک کند.

 

درمان التهاب

رازیانه دارای خواص ضد التهاب است و به همین دلیل می‌توانیم آن را برای درمان التهاب ناشی از بیماری و ناخوشی‌ های مختلف استفاده کنیم. استفاده از پیاز رازیانه می‌ تواند هم التهاب خارجی و هم التهاب داخلی را درمان کند. رازیانه همچنین حاوی آنتول (یک فلاونوئید ضد التهابی قوی) است. رازیانه یک درمان خانگی موثر برای التهاب است بدون این‌ که هر گونه عوارض جانبی ناخواسته ‌ای برای بدن داشته باشد.

 

اثرات ضدعفونی ‌کننده

روغن معطر رازیانه دارای خواص ضد باکتری هم هست. این روغن را می ‌توانید روی زخم استعمال کنید، به این ترتیب از تبدیل شدن آن به زخم چرکی جلوگیری می ‌کنید. علاوه بر این، استفاده از روغن رازیانه کمک می ‌کند که عفونت بعد از جراحی و کزاز از شما دور بماند.

 

خوش اندام شدن

رازیانه باعث چاق شدن اندام های لاغر بانوان می شود . در واقع می تواند در ایجاد صفات ثانویه جنسی زنان نقش داشته باشد و افزایش دهنده ی میل جنسی در زنان است .

 

رفع افسردگی

رازیانه در درمان بسیاری از بیماری های روحی و افسردگی های زنان و دوشیزگان بسیار موثر است . متاسفانه پزشکان امروزی اطلاع زیادی از این خواص رازیانه ندارند .

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (1)