استاد همیز: چرا بی حجابند؟

قسمت اول

حجاب اگر قانون دین است و قانون کشور، چرا بی حجابی در جامعه رو به رشد است تا جایی که دارد به هنجار تبدیل می شود؟ چرا برای گروهی از دختران و زنان ایرانی موضوع حجاب به عنوان یک قانون دین و هنجاراجتماعی حل نشده است؟
این سوال ماست در گفت و گوی مان با یک کارشناس امور دینی، مشاور خانواده و استاد دانشگاه.

0

برای باحجاب شدن هم دانش لازم است و هم گرایش و نهایتا بعد از این اگر شرایط خانوادگی و محیطی کمک کند، می توان توقع داشت که فرد با حجاب باشد.

این نظر استاد طاهره همیز استاد حوزه و دانشگاه، عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه الزهرا، مشاورخانواده وجوان، کارشناس روانشناسی  ومعارف صدا وسیماست که مباحثی در مورد تربیت فرزند، خانواده، حجاب ومسائل اجتماعی از او در کانال @ostad hamiz  قابل دسترسی است. وی نویسنده کتاب داستانی “قرار” است درباره روابط دختر وپسر با استفاده از ۱۱۰ آیه قرآنی.

در مورد علل بی حجابی و راه های ترویج حجاب نظرات استاد همیز را در گفت و گوی با به دخت ببینید. خانم همیز، بنظر شما برای این که یک دختر بتواند به معنای واقعی کلمه باحجاب شود ، چه شرایط و عواملی باید فراهم شود؟

  • ببینید حجاب هم مثل هر رفتار دیگری که ما آدم ها انجام می دهیم نیاز به سه مرحله دارد: مرحله بینشی یعنی شناخت پیدا کردن فرد نسبت به آن موضوع ، مرحله گرایشی یعنی علاقمند شدن به آن و مرحله توانشی یعنی امکان عمل یافتن. خانمی که می خواهد حجاب داشته باشد، باید هم نسبت به حجاب، شناخت و آگاهی و بینش داشته باشد، هم به حجاب علاقه مند باشد و هم نهایتا امکان عملی کردنش را پیدا کند.  این سه مرحله هم در سه عرصه باید زمینه سازی شود: عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی.

 

در مورد این عرصه فردی توضیح بیشتری می دهید؟

  • بله، ببینید هر رفتاری که ما داریم اول از همه باید در فکر خودمان، دل خودمان و عمل خودمان زمینه اش فراهم شود. حجاب را یک دختر خانم اول باید بشناسد از نظر حدود دقیق و تعریفی که از حجاب در دین هست؛ چون حد حجاب در دین ما یک حد دقیق است.

 متاسفانه خیلی دختران و زنان جوان جامعه مان حد دقیق و درست حجاب را درست نمی شناسند و نمی دانند این حدود را خدا در قرآن بیان کرده است.

این حد دقیق را می شود بیان کنید؟

  • بله قرآن در سوره نور آیه 31 خطاب به زنان مۆمن در مورد حدود حجاب می فرماید که زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار نکنند واطراف روسری های خود را بر سینه خود بیافكنند تا گردن و سینه شان پوشیده شود. وقتی می گوییم حجاب یعنی رعایت این حدود . در آیه دیگری که در سوره احزاب است تصریح شده که باید چادرشان را بر سرشان بیفکنند. رعایت این حدود حجاب مهم است.

 

یعنی اگر کسی دقیقا این حد را رعایت نکند، حجابش قابل قبول نیست؟

  • ببینید وقتی کسی روسری یا شال سرش کند و حتی کمی از موهایش بیرون باشد، نمی تواند بگوید این همان حجاب است که خدا حدش را در قرآن بیان کرده است. حد خیلی مهم است. شما وقتی یک مرغ سوخاری را درست می کنید،‌ اگر کمی بیشتر یا کمتر از حد لازم در فر بماند یا سوخته و جزغاله می شود و یا خام است و به هر حال قابل خوردن نیست و شما به آن مرغ سوخاری نمی گویید.

خیلی دختران ما ارزش و کرامت خود را به عنوان یک دختر و زن نمی دانند و متاسفانه فکر می کنند که با عرضه زیبایی ظاهری شان می توانند کسب ارزش کنند.

برای این که این حد حجاب خوب مراعات شود، اول افراد خوب از آن آگاه باشند. من فکر می کنم متاسفانه خیلی دختران و زنان جوان جامعه مان این حد را درست نمی شناسند. من یک بار در خیابان فرشته تهران با خانمی برخورد کردم که حجابش اصلا خوب نبود. وقتی به او تذکر دادم، گفت من که خوبم . من توضیحی در مورد حد حجاب برایش دادم،  گفت ولی این حرف آخوندهاست. بعد که من آیه قرآنی در مورد حجاب را برایش خواندم ، با تعجب گفت ولی من فکر می کردم این حرف ها را از خودشان در آورده اند. حتی دخترهای مذهبی را من دیدم که خیلی حد حجاب را درست و دقیق نمی دانند. یک بار یک مسابقه با موضوع حجاب برای  دختران بسیج یکی از  دانشگاه ها گذاشته بودند و این کتاب “قرار” مرا برای مطالعه به بچه ها داده بودند، خیلی شان بعد از خواندن کتاب اظهار کرده بودند که ما اصلا نمی دانستیم که حد حجاب اینهاست در حالی که خودشان هم باحجاب بودند.

من خودم شاهد بوده ام که بعضی موارد که نگاه مردانه به جنس مونث را برای مخاطبان دختر تشریح کرده ام چقدر آنها اکراه داشته اند از این که اینطور مورد نظر مردان باشند. در واقع اگر دختران مردان را بهتر بشناسند، می فهمند که خیلی مردان به  زنان محجبه و عفیف با دیده احترام بیشتری نگاه می کنند.

بنظر شما در مورد ایجاد بینش و آگاهی درست نسبت به حد حجاب ما چقدر در جامعه مان در این سال ها کار کرده ایم؟

 

  • قطعا کم کاری داشته ایم. البته اموزش مبانی و حدود حجاب در سنین مختلف هم متفاوت است و افراد باید متناسب با سن و سال خود از این حدود آگاه شوند. اگر این تناسب را در انتقال حد حجاب به افراد در نظر بگیریم، رغبت بیشتر در اجرای آن خواهد داشت.

 

/انتهای متن/

 

درج نظر