جذب 30 هزار پرستار با ماهی 2000 هزار دلار حقوق

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از درخواست یکی از کشورهای همسایه برای جذب ۳۰ هزار پرستار با حقوق ماهانه ۲۰۰۰ دلار خبر داد و گفت: ما مخالف اعزام پرستار هستیم اما نمی شود که آ ن ها را به زور نگه داشت.

0

سرویس خبر به دخت/

غضنفر میرزابیگی صبح چهارشنبه در نشست خبری که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، با اشاره به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور، اظهارداشت: کمبود نیروی پرستاری در بیمارستاهای کشور در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

درخواست جذب ۳۰ هزار پرستار

وی با اشاره به درخواست یکی از کشورهای همسایه برای جذب ۳۰ هزار پرستار ایرانی با حقوق ماهانه ۲۰۰۰ دلار، افزود: این درخواست طی چند روز اخیر از سازمان نظام پرستاری صورت گرفته است.

میرزابیگی با تاکید بر اینکه ما مخالف اعزام پرستار به خارج از کشور هستیم، ادامه داد: وقتی تبعیض در پرداخت های حوزه سلامت بیداد می کند و برخی افراد حقوقهای ۱۰۰ میلیونی می گیرند، دیگر نمی توان پرستار را به زور نگه داشت.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که بیش از ۵ سال است به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، افزود: متاسفانه اجرای این قانون در انتظار تایید این تعرفه ها در شورای عالی بیمه است. در حالی که به نظر نمی رسد اینگونه باشد و برخی کارشناسان، فکر تصمیم گیران در عرصه تعرفه های پرستاری را نسبت به اجرای این قانون ترسانده اند.

وی از تهیه نامه سازمان نظام پرستاری برای رئیس جمهور به منظور رسیدگی به حل این مشکل خبر داد و گفت: در این نامه، توصیه جدی کرده ایم که مشکلات نظام سلامت با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تا حدود زیادی حل می شود.

تعداد پرستاران باید ۳ برابر شود

میرزابیگی با اعلام اینکه در بیمارستان های تهران کمبود شدید نیروی پرستاری داریم، گفت: آنچه ما به عنوان میثاق با دولت، مجلس شورای اسلامی و… بسته ایم، این است که تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور حداقل ۱.۵ نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور تامین شود.

وی ادامه داد: بر اساس کف استانداردهای بین المللی، به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت ۲ نفر پرستار باید وجود داشته باشد که در حال حاضر این عدد در بیمارستانهای کشورمان نیم نفر پرستار به ازای هر تخت است که باید ۳ برابر شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهارداشت: قطعا اگر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، فعل پرستاری ارزشمند می شود و این به نفع مردم و نظام سلامت خواهد بود.

میرزابیگی با انتقاد از تاخیر طولانی مدت برای تایید قانون تعرفه گذاری خددمات پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت،افزود: متاسفانه در کشور ما فقط خدمات پزشکی بیمه است و این معنی خیلی بدی دارد. در حالی که بررسی های ما حداقل در ۱۴۲ کشور دنیا نشان می دهد که خدمات سایر گروههای پزشکی نیز بیمه است.

وی با عنوان این مطلب که در دنیا ۱۷ نظام پرداختی در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: بدترین آن ها، دریافت پول به ازای خدمت بیشتر است که هم اکنون در بیمارستان های ما اعمال می شود که همان پرداخت کارانه است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اعلام اینکه از وضعیت فعلی ارائه خدمات به مردم ناراضی هستیم و آن را قبول نداریم، افزود: ما فریاد می زنیم که این روش را قبول نداریم و یکی از راه های اصلی برای بهتر شدن خدمات پرستاری به مردم، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

بحران کمبود پرستار

میرزابیگی با عنوان این مطلب که کشورهای زیادی متقاضی جذب پرستاران ایرانی هستند، در پاسخ به این سئوال که کشور متقاضی جذب ۳۰ هزار نیروی پرستاری ترکیه بوده است، گفت: من نمی خواهم اسمی از کشوری ببرم و این را تایید نمی کنم.

وی ادامه داد: ما پیش بینی می کردیم که چنین وضعیتی پیش بیاید و از همین رو قوانین تعرفه گذاری و ارتقای بهره وری را تصویب کردیم تا شرایط پرستاران ما بهتر شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در حال حاضر وضعیت بهتر شده ،اما مطلوب نیست و در بحث کمبود نیروی پرستاری دچار بحران شده ایم.

منبع:جهان نیوز/انتهای متن/

درج نظر