کاشان، جاذبه های تاریخی و طبیعی و زیارتی را با هم دارد

شهر کاشان و اطراف آن را دیده اید ؟ اگر نه، حتما این نوروز مهمان کاشانی ها باشید تا هم جاذبه های طبیعی اش را ببینید، هم آثار تاریخی آن را و هم یک زیارت خوب نصیب تان شده باشد. چون کاشان هم کویر مرنجاب را دارد، هم تپه های هفت هزار ساله سیلک و هم کلی امامزاده در آران و بیدگل، مشهد اردهال و…

0

ایام نوروز همیشه بهترین بهانه بوده برای پناه بردن به دامانِ مادرِ مهربان طبیعت و فرار از خستگی های روحی و جسمی ِ یک زندگی ماشینی… تقارن نوروز با فصل بهار و آب و هوای بی نظیر این روزها، هر خانواده ای را به گردش در طبیعت و به ویژه سفرهای برون شهری ترغیب و تشویق می کند. البته نباید فراموش کرد که اصرار و علاقه ی فرزندان هم یکی از دلایل و مشوق های سفرهای نوروزی است.

در کنار سفر و لذت های آن، اولویت هایی مانند مسائل مالی، هزینه های سفر، ترافیک جاده، ایمن بودن راه ها و محل اسکان و …  قطعا در تصمیم نهاییِ خانواده ها برای انتخاب شهر مورد نظر تاثیر گذار خواهد بود.    

با توجه به ازدحام جاده ها و تعدد سفر در ایام تعطیلات عید نوروز، انتخاب مکان هایی که به اصطلاح بکر بوده و مسیرهای خلوت تر دارد، علاوه بر آن ترافیک درون شهری نداشته و هزینه های اسکان پایین تری دارند، پیشنهادی مناسب و معقول به نظر می رسد.

در این گزارش قصد داریم شهر کاشان را از طریق گفتگو با چند نفر از اهالی آن، بیشتر به شما بشناسانیم. از آنجایی که این شهر در استان اصفهان واقع شده، آثار باستانی، طبیعی، اماکن مذهبی و تفریح گاه های این شهر را خوب است بشناسید، شهری که نسبت به شهر اصفهان، مرکز استان، کمتر شناخته شده است و سفر نورزوی به آن  خالی از لطف نخواهد بود.

 کاشان شهر مورد علاقه شاه عباس صفوی   

از آن جا که کاشان شهر مورد علاقه شاه عباس صفوی بوده، در عمران و آبادانی آن تلاش بسیار کرده و با توجه به آثار باقی مانده از گذشته، سابقه تمدن دیرینه در این شهر بوضوح قابل مشاهده است تا آن جا که برخی این شهر را دروازه تمدن جهانی و از مراکز مهم باستان شناسی می نامند.

خانم الف.طالبیان از اهالی شهر کاشان به قدمت هفت هزار ساله کاشان اشاره می کند و می گوید:

“یکی از اماکنی که بسیار دیدنی و باستانی است، تپه های سیلک در مسیر جاده کاشان به فین است؛ شاید اين منطقه را بتوان یکی از شهرهای جهان محسوب كرد كه هفت هزار و پانصد سال در آن زندگي جاري بوده و زمان حفاری آن با کشف اشیای مختلف، نمادها و حتی نوع گورستان ها و … متوجه شده اند که فرهنگ خاصی در آن منطقه حاکم بوده است.”

او ادامه می دهد:

“نقاط بکر در کاشان بسیار است و خیلی از آنها هنوز شناخته شده نیستند، یکی از مکان هایی که معمولا روزهای تعطیل به همراه همسر و  دو دختر کوچکم به آن جا می رویم، امامزاده ای در ارتفاعات و نزدیک مشهد اردهال است که شاهسواران نام دارد. این زیارتگاه که در دامنه کوه کرکس و قسمت جنوبی کاشان واقع شده، محل دفن سه امامزاده است که نسب آنها به قاسم بن علی ابن حسین ابن زین العابدین (ع) می رسد.

علاوه بر امامزاده شاهسواران، در مسیر کاشان به مشهد اردهال، روستای سرسبز و زیبای جوشقان قرار دارد که با وجود آب و هوای معتدل و چشمه و باغ های متعدد برای یک گردش یک روزه خیلی مناسب است. امامزاده محمد اوسط که از فرزندان بلافصل حضرت علی علیه السلام است و نیز بارگاهی معروف به دختر حضرت ابوالفضل علیه السلام از اماکن زیارتی در آن منطقه است.

جوشقان، یخچال های قدیمی جالبی هم دارد که برای استفاده یخ در روستاهای اطراف نیز بوده است.”


بهار اردهال در دل کویر کاشان

نکته جالبی که درباره کاشان وجود دارد، این است که معروف به کویر و آب و هوای گرم و خشک بوده، اما اطراف همین کویر پر است از دشت های سبز و چشم نواز.

 آقای صفوی در این باره می گوید:

 “به دلیل نوع خاص آب و هوای کاشان، معمولا در تعطیلات و برای گردش به اطراف کاشان و روستاهای خودمان می رویم که آب و هوای خنک و معتدلی دارد. بهار اردهال یکی از روستاهای زیبای اطراف کاشان است که نزدیک مشهد اردهال قرار دارد و با دشت های زیبای شقایق که به دشت لاله های واژگون چهارمحال و بختیاری شبیه است، در ماه های فروردین و اردیبهشت و به خصوص فصل گلاب گیری، بهترین و جذابترین مکان برای گردشگرها است.

روستای ابیانه هم یکی دیگر از جلوه های طبیعی و دیدنی است که هم از طریق جاده کاشان-نطنز و هم از اتوبان کاشان-اصفهان قابل دسترسی مسافران می باشد. از دو راهی مسیر کاشان به نطنز تا ابیانه حدود 22 کیلومتر فاصله و مسیری زیبا و سر سبز می باشد. این مسیر کاملا کوهستانی و دره مانند است و جای جای آن را باغ های پر درخت پوشانده است. مردم این روستا هنوز به پوشش سنتی خود پایبند هستند، لباس محلی در میان آنها رواج دارد و در حفظ آن هم تاكید و تعصب از خود نشان می‏دهند. مردان شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و زنها از پیراهن بلندی از پارچه‏ های گلدار و رنگارنگ استفاده می کنند. علاوه بر این، زنهای ابیانه معمولا چارقدهای سفیدرنگی بر سر دارند.

البته روستاهای دیگری هم در اطراف کاشان وجود دارد، ولی برخی از این روستاها الان خالی از سکنه شده و اهالی آن به شهرها کوچ کرده اند و برخی دیگر نیز جمعیت کمی دارند ، البته بیشتر این روستاها مناظر بدیع و جذابی دارد.”


خاطره شب های پر ستاره کویر

یکی از نقاط کویری زیبای ایران، کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل است. این کویر و کاروانسرای معروف آن هم از گردشگاه های مردم کاشان است.

خانم ز. ماشاللهی از خاطره شب های پرستاره کویر مرنجاب می گوید:

 ” آسمان کویر خیلی زیباست، شب و روز کویر مرنجاب هر کدام زیبایی های خود را دارد، وقتی روی شن های کویر راه می روی و یا حتی می خوابی، حس خیلی خوبی به تو دست می دهد. شن های کویر حتی به لباس تو نمی چسبد و می توانی در بستر آرام کویر به صحنه های بدیع آن که به نظرم زیباتر از کویر صحرای آفریقاست چشم بدوزی و خیره شوی. البته یک مساله مهم در کویر گردی آب و هوای منطقه است که به دلیل گرم بودن هوا در طی سال، بهترین زمان آن روزهای اسفند و فروردین ماه است.

طبیعت کاشان خیلی متنوع است. در کنار کویر، آبشارهای زیبای نیاسر و چشمه های روستاهای اطراف از دیگر جلوه های طبیعی شهر ماست. این آبشار در شهر نیاسر و محله سر کمر قرار دارد و از چشمه تالار سرچشمه می گیرد. غار نیاسر و آتشکده آن هم از دیدنی های دیگر این شهر تاریخی بوده و  از قدیم نقل است که این غار معبد پیروان آیین میترایی بوده است.”


آران و بیدگل، پنجمین شهر مذهبی کشور 

آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع)، در شهرستان آران و بيدگل، شمالی ترين نقطه استان اصفهان، يكصد كيلومتری شهر مقدس قم و پنج كيلومتری كاشان واقع شده است. آران و بيدگل به عنوان پنجمين شهر مذهبی كشور علاوه بر قابليت‌های مذهبی، به عنوان دومين شهر از نظر تعدد بناهای ثبتی ميراث فرهنگی استان اصفهان، دارای جاذبه‌های تاريخی و گردشگری فراوانی است و می‌توان از اين قابليت‌ها به نحو مطلوب استفاده كرد.

انتساب بلافصل حضرت محمد هلال (ع) به حضرت علی بن ابيطالب(ع)، معماری ارزشمند ايرانی اسلامی، قرار گرفتن شهرستان آران و بيدگل در مركزيت كشور و نزديكی به پايتخت و… از جمله دلايل ورود تعداد بالای زائر در تمامی ايام سال به ويژه ايام نوروز به اين آستان مقدس است.

 جاذبه‌های مذهبی آران و بيدگل كه گره‌خوردگی تعاليم مذهبی با انديشه، ‌هنر و زندگی را به نمايش می‌گذارد، انگيزه‌های مذهبی گردشگران ايرانی و خارجی را برای سفر به اين شهرستان افزايش می دهد و راه را‌ برای توسعه صنعت گردشگری مذهبی هموارتر می‌سازد. چنانچه با بذل توجه ويژه به بخش زيارتی، به جرات می‌توان گفت كه آران و بيدگل به قطب مهم توريسم مذهبی استان اصفهان با زوايای مختلف تبديل خواهد شد.


مشهد اردهال کربلای ایران و آرامگاه سهراب

مَشهَد اَردَهال روستایی در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان و دلیجان است. این روستا در میان افراد محلی به مشهد قالی نیز مشهور است. در این محل بنای امامزاده سلطان علی فرزند امام محمد باقر(ع) قرار دارد که قدمت آن به سده ششم هجری می‌رسد. حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام باقر (ع) و برادر بزرگوار امام صادق (ع) و ابوالزوجه امام کاظم (ع) است که در سنه دوم هجری قمری، به دعوت مردم فین و کاشان و چهل حصاران روانه ایران شد. ایشان مدتی در فین و کاشان و به مدت 3 سال در مشهد اردهال، به تبلیغ دین مبین اسلام مشغول بود و روزهای جمعه در منطقه اقامه نماز جمعه می نموده است.

هر سال مراسم قالیشویان در دومین جمعه از ماه مهر که به هفته پایان برداشت محصولات کشاورزی در بین کشاورزان معروف است، با شرکت جمعی از عاشقان به مولا سلطانعلی در مشهد اردهال برگزار می شود. در این مراسم مردمان فین و کاشان با چوب که از آن برای زنده کردن یاد اجداد مطهرشان که با چوب به کمک مولا  شتافته بودند، شرکت می کنند. در این مراسم مسئولین، ائمه جماعات و تعدادی نمایندگان مجلس و نیز مردم و همچنین از دیگر کشورهای اسلامی حضور دارند. نکته قابل توجه آنست که جمعیت بقدری زیاد است که انسان را به یاد بیابان عرفات و مشعر الحرام در مکه و جمعیت آنجا می اندازد.

گفتنی است مشهد اردهال علاوه بر بقعه متبرکه مولا سلطانعلی، دارای هفت مدرسه علمیه در گذشته، سردابه اعجازانگیز، آرامگاه سهراب سپهری، شاعر معاصر،  است که می تواند در جذب گردشگران تاثیر بسزایی داشته باشد.

در مجموع می توان گفت مناظر طبیعی و باستانی، تاریخی، زیارتگاه ها و … در کاشان بسیار است، روستای قمسر، تالار بزرگ نیاسر، پارک کوهستانی، غارهای تاریخی، روستای سار، بادرود و دیگر اماکن دیدنی از جاذبه های گردشگری این شهر و ظرفیت های بالای توریستی و تمام نشدنی ِآن است که در مجال کوتاه این نوشتار فرصت برای پرداختن به همه آنها نیست. به امید آنکه ظرفیت های بکر گردشگری در این شهر بیش از پیش مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

/انتهای متن/

درج نظر