مستند”برد” در جشنواره “ایرواین” توانست پنجمین جایزه بین المللی را به دست آورد

“برد” داستان زندگی زنی عشایری به نام مریم نصیری زاده است که با سنگ فروشی و سنگ خرد کردن امرار معاش می کند.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، حمید جعفری اظهار کرد: فیلم مستند«بَرد» در اسفندماه سال 92 ساخته‌شده و مربوط به سرگذشت زنی عشایری به نام مریم نصیری‌زاده است که در کوه‌های اطراف شهرستان رامهرمز با سنگ فروختن و سنگ شکستن امرارمعاش می‌کند و امورات خود و خانواده را می‌گذراند.

وی افزود: این فیلم 25 دقیقه‌ای تاکنون در چندین جشنواره داخلی و بین‌المللی شرکت کرده و جوایز متعددی هم به دست آورده، که آخرین حضور آن مربوط به چند روز پیش در جشنواره «ایرواین» آمریکا است.

کارگردان «برد» گفت: در جشنواره «ایرواین» مستند «برد» توانست با پشت سر گذاشتن یکی از 5 فیلم نامزد اسکار ۲۰۱۸ به‌نام «مهارت‌های چاقو» به پنجمین افتخار بین‌المللی خود برسد و جایزه بهترین فیلم این جشنواره را از آن خود کند.

جعفری عنوان کرد: برد پیش‌تر نیز 2 مرتبه در جشنواره‌های «هات اسپرینگز» و «نیو اورلئانز»آمریکا شرکت کرده بود که در «نیو اورلئانز» موفق شد جواز حضور در اسکار2019 را به دست آورد. البته «برد» در جشنواره «ویزیون دوریل» سوئیس جایزه بهترین مستند خلاقانه، در جشنواره «سینما و کار» فرانسه هم 2جایزه و در دوره نهم سینما حقیقت ایران هم تندیس بهترین فیلم بخش بین‌الملل و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را به دست آورد.

وی در ادامه از عدم‌حمایت مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط گلایه کرد و گفت: جز یک مورد از این جوایز وگرنه هیچ‌کدام نقدی نبودند. برای تهیه این فیلم هزینه‌های مادی زیادی متقبل شدم و حدوداً سه سال طول کشید تا توانستم بدهی‌های مربوطه را پرداخت کنم.

جعفری با اشاره به زندگی پرمشقت خویش در گذشته، عنوان کرد: وظیفه ما نشان دادن درد و رنج محرومین و مستضعفین در جامعه با ابزار هنر است و مابقی کمک‌ها و حمایت‌ها به مسئولین برمی‌گردد که انتظار دارم مسئولین در این مورد هم به خانم نصیری‌زاده توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این کارگردان ماهشهری در پایان از پخش فیلم خود در هر جای کشور علی‌الخصوص استان خوزستان استقبال کرد و خواستار همکاری بیشتر مسئولین و نهادهای فرهنگی در این خصوص شد.

/انتهای متن/

درج نظر