کدام کلاس ورزشی برای کودک شما مناسب است؟

کلاس های ورزشی برای بچه ها می تواند مقدمه خوب ورزشکار شدن باشد بشرطی که. پیش از ثبت نام کردن کودکان در کلاس های ورزشی – شنا، تنیس، بسکتبال، تنیس روی میز و … به این نکات توجه کنید.

0

اگر رشته‌هاي ورزشي مختلفي در باشگاه‌هاي ورزشي محل زندگي ‌تان آموزش داده مي‌شود، قبل از اينكه كودك ‌تان را به عضويت يك تيم درآوريد يا در يكي از كلاس‌هاي ورزشي انفرادي ثبت‌ نام كنيد، اجازه بدهيد كودك شما هر يك از آنها را براي چند مرحله امتحان كند سپس آنها را با اعضای کلاس آشنا کنید تا ورزش و کلاس مورد علاقه اش را انتخاب کند.

مقايسه ورزش‌ها

پیش از انتخاب نهایی ورزش برای بچه ها باید در مقایسه آنها با يكديگر موارد زير را در نظر بگيريد:                                                                                                               

1.ميزان و بهاي تجهيزات مورد نياز كودك براي انجام آن ورزش  

 2.فرصت و توان كودك براي شركت در اين كلاس‌ ها

 3.ميزان فعاليت‌ هاي فيزيكي

 4.تاكيد بر مهارت‌ هاي فردي در مقابل اجراي تيمي‌  

 5.ميزان زماني كه شما و فرزندتان مي‌توانيد به رفتن به كلاس‌هاي ورزشي اختصاص بدهيد.

علاوه بر اينها برنامه هفتگي فرزند خود را نيز بايد در نظر بگیريد. اگر کودک شما در طول هفته به كلاس‌هاي ديگري مانند زبان يا موسيقي مي‌رود، اضافه شدن يك برنامه ورزشي سنگين مانند دو و ميداني،‌ در او ايجاد ضعف و خستگي مي‌كند. مهم‌ تر از همه ‌اين است كه بايد مطمئن شوید فرزند شما واقعا می‌خواهد در كلاس‌ هاي ورزشي شركت كند؟ چرا كه با وجود مزاياي فراواني كه ورزش كردن حرفه‌اي براي بدن دارد،‌ تنها راه داشتن سبك زندگي سالم نيست. آنچه اهميت دارد اين است كه كودك دريابد اين فعاليت‌هاي ورزشي براي او مفيد و سرگرم‌ كننده است .                                             .

 

سبک مربیگری مهم است

همان‌طور كه فرزند شما ورزش‌هاي مختلفي را امتحان مي‌ كند، شما نيز با او همراه باشيد. براي مثال به دنبال پاسخ سوال‌ هاي زير باشيد  :                                                                                                                   .

  • آيا بچه‌ها در كلاس ورزشي با توجه به سن و ميزان مهارت‌ هايشان گروه‌ب ندي شده اند يا نه؟
  • در كلاس ورزشي فرزند شما تا چه ميزان به ‌ايمني و سلامت آنها در زمان ورزش دقت مي‌شود؟
  • مربي تا چه ميزان فرزند شما را در فعاليت‌هاي تيم مشاركت مي ‌دهد؟
  • آیا مربی قواعد ورزشي و روش استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب را به خوبي به كودك شما آموزش مي ‌دهد؟
  • آیا اعضاي تيم با اصل گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از انجام حركات ورزشي آشنا هستند؟
  • آيا مربي در جريان فعاليت‌هاي ورزشي، به هیدراته و كم آب نشدن بدن بچه‌ها توجه دارد؟
  • در كلاس ورزش حرفه‌اي،‌ آیا کودک‌تان انجام حرکات مناسب بدني را آموخته است؟
  • شانس بروز توانايي و شركت در فعاليت ورزشي كودك شما در زمان كلاس چقدر است؟

علاوه بر اينها يكي از مهم ‌ترين عواملي كه مي‌تواند براي كودك شما در ادامه دادن به فعاليت ورزشي تعيين‌ كننده باشد،‌ سبک مربیگری است. اگر یک مربی به طور مداوم به كودكان ماهرتر توجه كند و كودكان تازه‌كار را از دايره توجه خود خارج كند، كودك به سرعت دلسرد مي‌شود و ديگر حتي به اجبار شما هم به كلاس نخواهد رفت                              

 

انتخاب برنده و بازده خوب نیست

علاوه برآن انتخاب برنده و بازنده توسط مربي در پايان فعاليت ورزشي روزمره عاملي بسيار منفي براي طرد كودكان از كلاس است. ممکن است در سنی بچه هاخیال پردازی کنند، که اصلا در دوره ای این ذات کودکی است؛ اما دروغ نمی گویند. بنابراین به حرف شان اطمینان داشته باشید یا حداقل به آن توجه کنید. برای مثال، اگر از رفتار مربی گله دارند، به این موضوع دقت کنید. شاید واقعا مساله ای وجود دارد به طور کلی، نگرش و رفتار شما به ورزش كردن كودك‌تان بايد مثبت و دلگرم‌کننده باشد تا عملكردهاي او را بهبود ببخشد و او را به سمت تداوم فعاليت‌هاي ورزشي سوق بدهد. تا آنجا كه مي‌توانيد و برنامه هفتگي شما اين اجازه را به شما مي‌دهد، در برنامه‌هاي ورزشي به خصوص زمان مسابقات تيمي‌ فرزندتان شركت كنيد و  می توانید برای اگاهی خود از روش اموزش مربی و شرایط کلاس از فرزندتان به طور غیر مستقیم سوال کنید. اما سوال ها باید به این شکل باشد :                . 
خانم یا آقای مربی با شما مهربان است؟ کسی را دعوا هم می کند؟ قبل از ورود به استخر به شما یاد داده که دوش بگیرید؟ حتما به شما گفته که در آب با هم شوخی خطرناک نکنید و  چند بار استخر رو شنا کردی؟ چقدر استراحت کردی، خسته که نمی شوی؟ بچه ها هم مثل تو سرحال شنا میکنند؟  شنا کردن اقا یا خانم مربی را هم دیده ای ؟ خوب شنا میکند؟            

اين را هم فراموش نكنيد كه شما بهترين الگو براي فرزندتان هستيد. ورزش كردن مداوم شما تاثير زيادي برعلاقه او خواهد داشت.            

/انتهای متن/                                                                                                              

درج نظر