کتاب “زنان و دولت، پس از انقلاب” رونمایی شد

خبر ویژه: به منظوررونمایی از کتاب ” زنان و دولت، پس از انقلاب” نشستی در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور تنی چند از صاحبنظران برگزار شد.

0

کتاب «زنان و دولت، پس از انقلاب» با نگارش پرستو سرمدی از سوی انتشارت کویر منتشر شده است. پرستو سرمدی نویسنده، فعال زنان و عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در این کتاب تلاش کرده به روایت آنچه که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۸۸ در ارتباط با زنان رخ داده است، با نگاه به دو بخش دولت‌ها از یک سو و زنان فعال در جامعه مدنی از سویی دیگر بپردازد.

هادی خانیکی، روزنامه نگار و استاد ارتباطات در جلسه رونمایی از این کتاب اظهار کرد:

 “این کتاب یک روایت روزنامه نگارانه از فرایند تحول و توسعه در ایران است با رویکرد  دغدغه نابرابری زنان. نویسنده بر این باور است که مهم ترین عامل تغییر وضعیت زنان، قدرت و دولت هستند، اما اینها کافی نیست و شرط اصلی تر توجه به زمینه های غیر سیاسی در این حوزه است.”

همچنین مهندس آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در رابطه با کتاب  گفت:

” خانم سرمدی که دغدغه ی مسائل زنان را دارد ، رشته مطالعات زنان را انتخاب کرده و می‌خواهد به این سؤالات پاسخ دهد که زنان در چه نقطه‌ ای هستند و چرا در آن نقطه هستند. این کتاب که سعی شده در آن از منابع معتبر و قابل اتکا استفاده شود، می‌تواند به عنوان مقدمه ‌ای برای انجام کارهای پژوهشی در حوزه ی زنان مورد استفاده قرار گیرد.”

فخری محتشمی پور نیز در ادامه نشست اظهار کرد:

” دوران سازندگی نقطه عطفی در مطالعات زنان بود و با روی کار آمدن دولت اصلاحات، دیدگاهی مطرح شد که بحث مشارکت سیاسی را مطرح می کرد، همچنین یادمان هست به دلیل حضور و مشارکت فراگیر زنان در انتخابات ۷۶ خیلی به این موضوع توجه شد که وقتش رسیده زن ها به عنوان وزیر وارد کابینه شوند، اما این موضوع با توجه به فشارهایی که بود منتفی شد. هرچند در سطح معاونت وزارتخانه ها و مدیر کلی اتفاقات خوبی افتاد و از این رو به صورت تدریجی فضای رشد برای حضور زنان مهیا شد. اما هنوز هیچ کدام از دولت های ما جرأت ایجاد سهمیه مثبت برای حضور زنان را نداشتند و یک جایی این فشار برای سهمیه زنان باید مهیا شود.”

اشرف بروجردی هم به عنوان رئیس کتابخانه ملی در این جلسه خاطرنشان کرد: 

“هنوز به این وقاق نرسیدیم که رویکردی که نسبت به قوانین زنان داریم درست است یا خیر. اگر به این موضوعات نپردازیم طبیعی است که زنان به حاشیه کشیده خواهند شد و رویکردهای منفی که در سطح جامعه با آن روبرو هستیم ادامه پیدا می کند؛ بنا براین باید باب بحث و گفت و گو در این زمینه را در جامعه باز کنیم. ما دیدگاه زنانی را که به دغدغه های زنان ارج می نهند گرامی می داریم؛ چرا که حاصلش توجه ویژه به موضوعات زنان می شود.”

در آخر خانم پرستو  سرمدی، نویسنده کتاب “زنان و دولت پس از انقلاب”  به تشریح بخش های مختلف کتاب و پژوهش پرداخت.

یادآور می شود کتاب حاضر تلاش کرده است نحوه عملکرد و مطالبات مطرح شده از سوی نشریات و تشکل‌های غیر دولتی زنان را در دوره زمانی پس از پیروزی انقلاب مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور پنج دوره تاریخی از پیروزی انقلاب نظر قرار گرفته و رویکرد دولت به مباحث زنان و همین طور اقدامات زنان در عرصه اجتماعی بررسی شده است. دوره اول از ابتدای انقلاب تا سال ۶۰، دوره تاریخی دوم 1360 -1367  دردولت میرحسین موسوی، دوره سوم دولت هاشمی رفسنجانی در سال‌های ۱۳۷۶- ۱۳۶۸، دوره تاریخی چهارم دولت سید محمد خاتمی ۱۳۸۴-۱۳۷۶ و دولت اول محمود احمدی‌نژاد به عنوان دوره پنجم طی سال‌های ۱۳۸۸- ۱۳۸۴.

 

/انتهای متن/

درج نظر