وقتی از مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) می آیید …

با شرکت در مراسم عزاداری حضرت، روحم جلا و تازگی پیدا می کند
به آرامش ونشاط می رسم
متوجه می شویم این دین برای اینکه به دست ما برسد از چه مسیرهای سختی گذر کرده
همسرداری به سبک خاندان نبوت را یاد می گیریم
برای ساختن جامعه بزرگ همراه خانواده شدن را یاد می گیریم
چون این بانو در شرایط سخت هم حجاب خود را حفظ کردند، من هم سعی می کنم حجابم را که محافظی برای من است حفظ کنم .
اینها بخشی از پاسخ های دختران و زنانی است که از آنها پرسیدیم: شرکت در مراسم سوگ فاطمه زهرا(س) چه فایده و اثری برای شما دارد؟

0

زمان شهادتش نیز همانند مکان دفنش دقیق مشخص نیست.دختر پیامبر (ص) را می گویم. همان کسی که خدا همه بحر و دهر را فقط برای او و فرزندانش آفرید، همان که علی (ع) پس از او همنشین چاه شد. برای زمان آسمانی شدن او دو روایت را در نظر گرفته اند که به همین جهت به دهه اول و دهه دوم معروف است. چند سالی است که این ایام با قوت و شکوه بیشتری برگزار می شود و با آغاز این ایام در گوشه و کنار شهر پرچم های عزا برافراشته می شوند و به ویژه بانوان، بیشتر، سردمداران این عزاخانه ها هستند.

به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) به سراغ چند تن از بانوان رفتیم و درباره اینکه شرکت در مراسم عزاداری ایشان چه تاثیراتی روی شخصیت و زندگی آنها دارد گفتگو کردیم.


نوع  رابطه  با همسرشان برای من جذاب است

زهره 22 ساله و دبیر تاریخ است. او می گوید:

امام صادق (ع) می فرماید: «هر کس به شناخت حقیقی حضرت زهرا (س) دست پیدا کند بی شک، شب قدر را درک خواهد کرد». با توجه به تمام روایت هایی که از ائمه (ع) وجود دارد و حتی سفارش هایی که رهبر انقلاب  در رابطه با شرکت در مراسم عزاداری ایشان داشته اند من هم سعی می کنم هر سال در این مراسم شرکت کنم و با توجه به همان حدیثی که در ابتدا گفتم  باید در این مراسم شرکت کنیم تا از نظر روحی آمادگی پیدا کنیم تا بتوانیم به شناخت حقیقی از این افراد بزرگوار دست پیدا کنیم. حضرت زهرا (س) مادر ائمه ی ما هستند و من فکر می کنم  شرکت در مراسم عزاداری  ایشان باعث می شود که ائمه از ما راضی باشند و در زندگی ما را راهنمایی کرده و مسیر درست را به ما نشان دهند.

او معتقد است:

پس از شرکت در مراسم عزاداری حضرت، روحم جلا پیدا کرده و تازه می شود و وقتی مظلومیت ایشان را در روضه ها می شنوم سعی می کنم، حداقل یکسری از گناهانم را کنار بگذارم تا دلشان را خشنود کنم و یا سعی می کنم که در زندگی  قدمی بردارم که در وجودم اخلاقی شبیه بانو بتوان پیدا کرد.

از وی می پرسم : چه بعدی از زندگی و شخصیت حضرت توجهش را بیشتر جلب می کند؟

 پاسخ می دهد:

بخش زندگی شخصی ایشان و نوع رفتار و رابطه ای که با همسرشان علی (ع) داشتند برای من جذاب و مهم است، چون فکر می کنم رفتار ایشان با حضرت علی می تواند الگویی برای ما زنان باشد. وقتی یک زن بداند چگونه می تواند  با همسرش به خوبی برخورد کند پس می تواند فرزندان خوبی برای اسلام و دنیای شیعه تربیت کند.


یکه و تنها هم می شود از حق دفاع  کرد

سردبیر سایت به دخت نیز شرکت در مراسم عزاداری حضرت فاطمه را بر خود واجب می داند فکر می کند که این حضور برای هرکسی آثار و برکاتی دارد.

وی در این مورد می گوید:

 همیشه فکر می کنم چه درمورد حضرت زهرا  و چه در مورد سایر معصومین، یاد کردن از آنها و مصائب بزرگ شان که به خاطر دین متحمل شدند به رسم سپاسگزاری از این بانو و همچنین برای زنده نگه داشتن اهداف متعالی  و راه مقدس شان کمترین کاریست که از عهده ما بر می آید.

وی ادامه می دهد:

شرکت در مراسم عزاداری زهرا  (س) به من و هر کسی که با فکر در این مجالس شرکت می کند این پیام را می دهد که اولا متوجه شویم این دین برای اینکه به دست ما برسد از چه مسیرهای سختی گذر کرده  و با فداکاری و زحمت بهترین انسان های خلقت حفظ شده است و دیگر اینکه ما نیز در دنیا و در حفظ دین  وظیفه و جایگاهی داریم و نباید از آن غافل شویم. اگر قرار باشد از دین خدا نگهبانی کنیم، باید مثل حضرت زهرا و همه معصومین  سختی ها  و مشکلات بزرگ را به جان بخریم. یادآوری نقش بی نظیر حضرت زهرا در دفاع از کیان دین و حریم ولایت علوی مخصوصا  به ما زنها یاد می دهد که حتی یکه و تنها هم می شود برای دفاع از حق قیام کرد و برای این منظور باید مجهز به علم، تقوا و شجاعت شد.


گاهی در ذکر مصائب  مقام و منزلت ایشان  پایین می آید

سردبیر به دخت همچنین درباره اینکه مراسم عزاداری بانوی دو عالم در چه صورتی می تواند تاثیرگذارتر باشد عنوان می کند:

جا دارد مراسم سوگواری ایشان از قالب های معمول فراتر برود تا بتواند  پیام اساسی شهادت ایشان را خوب به افکار عمومی، به ویژه به نخبه ها  منتقل کند. در این مراسم حتما باید عظمت شخصیت و مشی عملی ایشان برای مخاطبان به خوبی روشن شود. متاسفانه گاهی می بینیم در این محافل عزاداری حضرت زهرا ذکر مصائب و نوحه ها طوریست که  مقام و منزلت ایشان  پایین می آید و در چشم بسیاری از مخاطبان اولین بانوی عالم خلقت مثل یک زن ضعیف و قابل ترحم به نظر می رسد. در حالی که حضرت فاطمه در عمل اگر چه مظلوم بودند، اما خیلی مقتدر و محکم در مقابل ظلم و انحرافی که در جامعه اسلامی پیدا شده بود ایستادند و ظاهرا هم اگر به هدف خودشان نرسیدند ولی با جا انداختن حرف حق شان برای مردم و بلکه برای همه آدمها در طول تاریخ پیروز حساب می شوند.

این فعال فرهنگی و رسانه ای معتقد است:

 مطابقت دادن رفتارها  و شخصیت ایشان  با مقتضیات زمانه و امروزی  کردن ابعاد  شخصیتی ایشان هم کاریست که معمولا در منابر و تریبون ها انجام نمی گیرد. باید در مورد زندگی و شخصیت حضرت زهرا در مراسم عزاداری شان طوری صحبت شود که شخصیت ایشان به عنوان یک الگو برای مردم و زنها  درست مطرح و شناخته  شود.


برای ساختن جامعه بزرگ همراه خانواده شدن را یاد می گیریم

 به سراغ محدثه خبرنگار حوزه فرهنگی  می رویم که 24 سال دارد و بر خلاف زهره و سردبیر به دخت می گوید که در مراسم ایام فاطمیه شرکت نمی کند وضمن اظهار تاسف علت را مشغله ی کاری عنوان می کند؛ با این حال یادآور می شود که به اقتضای شغل خود وقتی شرح زندگینامه حضرت را مطالعه می کند یا اشاراتی از ایشان را  می خواند و گاهی که حرف های علمای طراز اول  را در این زمینه می شنود،  به سیره رفتاری و اجتماعی  زندگی ایشان پی می برد و سعی  می کند از حجابش تا حضورش در اجتماع از منش و روش حضرت زهرا الگو بگیرد.

او می گوید: محبت، صبوری، همراه پدر بودن و ولایت پذیری از همسرشان از ابعاد شخصیتی حضرت است که مرا به خود جذب می کند. چون احساس می کنم اگر یک زن و یا دختر بتواند صبور و همراه  پدر و همسر خود و یا خانواده خود باشد می تواند خانواده بزرگ جامعه را بخوبی بسازد.


بعد از مراسم به آرامش ونشاط می رسیم

و اما مرضیه 42 ساله که مداح مجالس ائمه است و اغلب در این نوع مراسم حضور دارد و یا بانی برگزاری این برنامه هاست در مورد این محافل خاطرنشان می کند:

زهرا (س) دختر کامل ترین انسان روی زمین بود  و نحوه  زندگی کردن، عفت و حیای او مثال زدنی است. او اولین کسی بوده که در اوج مظلومیت امامش به دفاع از علی (ع) پرداخته است. ایشان جان خود را در راه عظمت اسلام، زنده نگاه داشتن قران و ولایت فدا کرده اند. پس بر بزرگی مصائب این بانو باید خون گریه کرد.

او تاکید می کند: افراد بعد از شرکت در مراسم سوگواری زهرا (س) به آرامش دست پیدا می کنند و با نشاط تر می شوند چرا که  نظر اهل بیت به آنها و زندگی شان می افتد.

مرضیه که خود بارها در مراسم ایام فاطمیه برای فاطمه (س) مداحی کرده است حق خواهی را از میان همه ابعاد شخصیتی این بانو برای خود برجسته تر می داند.


سعی می کنم حجابم را حفظ کنم

برای تکمیل این گزارش تصمیم گرفتم به سراغ  یک دانش آموز هم بروم تا ببینم او را چگونه می بیند و چگونه از این بانو سخن می گوید.

 فاطمه که در کلاس پنجم ابتدایی درس می خواند، در دنیای کودکانه خویش از زهرا (س) و شرکت در مراسم این ایام می گوید:

در ایام فاطمیه در مراسم عزاداری شرکت می کنم چون حسی در درون من یادآور می شود که من وظیفه دارم در این مراسم شرکت کنم .از نظر من ایشان بانوی بزرگواری هستند  و من ارادت بسیاری به ایشان دارم . ایشان از خصلت ها و فضیلت های زیادی برخوردارند و من آرزو دارم که  این خصلت ها را در خود ببینم مخصوصا که خودم همنام ایشان هستم و در روش های تربیتی اهل بیت آمده که خصلت های هر فردی مانند اسمش می شود.

او از میان ابعاد شخصیتی حضرت به عفاف و حجاب ایشان اشاره می کند و می گوید: برای من جالب است که این بانو در شرایط سخت هم حجاب خود را حفظ کردند. به همین دلیل من هم سعی می کنم حجابم را حفظ کنم و حتی پوشش چادر داشته باشم چون حس می کنم محافظی دور من است و من را از هر بلایی حفظ می کند.


همسرداری به سبک خاندان نبوت را یاد می گیریم

عطیه نیز خبرنگار است و 27 سال دارد. او که بر ارداتش به حضرت زهرا و خاندان رسالت و امامت تاکید دارد، در مورد اثرات شرکت در مراسم عزاداری ایشان معتقد است:

 ما خانم ها همسرداری به سبک خاندان نبوت را از ایشان یاد می گیریم و بزرگترین درس از نحوه شهادت ایشان ایستادگی و حمایت از امام زمان شان است. مهمترین بعد شخصیت زهرا (س) خویشتن داری و حمایت همه جانبه از امام زمانشان بود. دختران این سرزمین نیز ولایتمداری و حمایت از حضرت حجت را از ایشان یاد می گیرند.

او ام ابیهاست و کشتی پهلو گرفته ای که زندگی در دنیا بعد از او برای همسرش سخت شد.

/انتهای متن/

درج نظر