مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:۲۰ هزار تعاونی زنان در ایران فعال است

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۲۰ هزار تعاونی زنان درکشور فعال است، گفت: تاکید بر اهمیت مالکیت مبتنی بر اقتصاد اسلامی زنان از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان جهان است.

1

سرویس خبر به دخت/

فاطمه عزیز‌آبادی فراهانی در نشست خبری جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان افزود: یکی از اهداف این جشنواره معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهایی است که در حوزه تعاونی با توجه به نقش عمومی زنان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان ظرفیت زنان را نادیده گرفت گفت:‌ برپایی چنین جشنواره‌‌هایی بهانه ای برای بوجود آمدن جریان فرهنگی است تا بتوان از ظرفیت‌های این قشر بهترین بهره را برد. در این جهت جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان می‌تواند فرصتی برای تبادل تجربیات و فعالیت‌های تعاونی محور باشد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه درآموزه‌های اسلامی نقش فعالیت‌های تعاونی و مشارکت‌های اجتماعی، موثر بیان شده خاطرنشان کرد: فعالیت‌های تعاونی می‌تواند مبنایی برای توزیع عادلانه ثروت در بهره‌گیری از فرصت‌های برابر برای همه باشد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رویکرد ما آموزشی و فرهنگی است چون زنان در فرهنگ‌سازی و تربیت جامعه نقش دارند علاوه بر آن در تلاش هستیم که فعالیت‌های تعاونی با رویکرد تخصصی تر و جامع‌تر دنبال شود.

فراهانی با اشاره به ارتقا سهم و نقش بخش تعاون در زمینه زنان یادآور شد: برای دستیابی به این هدف لازم است مجموعه فعالیت های متفاوتی صورت گیرد و برپایی جشنواره به صورت بین‌المللی ظرفیت مناسبی را پیش روی ما قرار می‌دهد. این جشنواره مجموعه اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران را در بخش‌های مختلف در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در عرصه بین‌المللی هنوز این گمان وجود دارد که زنان جمهوری اسلامی نقش موثری ندارند و سهمی برای فعالیت‌های اقتصادی آنها مدنظر قرار داده نشده است از این رو در این جشنواره درصدد هستیم تا بتوانیم در قالب تعاملات بین‌المللی فعالیت زنان را به نمایش گذاشته و الگوی مناسبی از زنان مسلمان ارائه کنیم.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان جهان را ظرفیتی برای وحدت میان اسلام با محوریت زنان خواند و گفت: این جشنواره مقاله‌محور نیست  و رویکرد کاربردی و عملیاتی دارد تا بستر‌های تعاملی‌محور و دستاوردها را منتقل کند.

فراهانی افزود: کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه، ساحل عاج و بنگلادش تا کنون برای حضور در این همایش که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعاونی‌های زنان توضیح داد: حدود 20 هزار تعاونی زنان در ایران فعالیت‌ می‌کنند با توجه به آنکه بخشی از دانش آموختگان امکانات و همچنین تخصص کافی برای راه‌اندازی کسب و کار را ندارند تشکیل تعاونی‌ها می‌تواند باعث ایجاد فعالیت‌های منسجم شود.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تعاونی‌ها فعالیتهای محدود را تجمیع کرده و در نتیجه این اقدامات به ارزش افزوده می انجامد.

فراهانی درباره کاهش نرخ مشارکت زنان در سالهای اخیر توضیح داد: دلایل مختلفی برای کاهش مشارکت زنان وجود دارد که عمده ترین و موثرترین عامل فرهنگی و نگرش‌های موجود در جامعه است.

وی با بیان اینکه تحصیلات را نمی‌توان از عوامل کاهش مشارکت زنان جدا کرد گفت: بخشی از نیروی آماده به کار برای استفاده از فرصت‌های شغلی خواهان سطح بالاتری هستند و انتظاراتی دارند که امکان برخورداری از آن ها را نداشته باشند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان ما طبق آموزه‌های دینی مهمترین نقش خود را در خانواده جستجو می‌کنند اعلام کرد:‌ بسیاری از زنان تعاونی‌های متفاوتی را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی کسب می‌کنند، اما گاه با نقش مادری قرار گرفته و باعث می‌شود به دلیل احساس تعهد از این فرصت صرفنظر کند.

وی ادامه داد: شاید در مقطعی این احساس تعهد به نفع خانواده‌ها باشد ،اما در آینده این زنان جزء استفاده‌کنندگان از دستاوردهای جامعه می شوند و باید ظرفیت‌های لازم را برای حضور آنان فراهم کنیم.

فراهانی گفت:‌در عین حال که اهدافی را به صورت کیفی دنبال می‌کنیم باید به این مشکل به شکل کمی هم نگاه کنیم. برخی از برنامه‌ها که در دستور کار دولت نهم و دهم قرار گرفت مانند مشاغل خانگی و یا قانون دورکاری شاید بتواند تا حدی باعث توازن نقش شود.

منبع:فارس/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)