دیه چه وقت تعلق می گیرد؟

وقتی در جریان یک تصادف با اتومبیل ی کسی فوت می شود،‌ آیا درهر صورت دیه به بازماندگان فرد فوت شده تعلق می گیرد؟ کارشناس حقوقی به دخت به سوال یکی از کاربران در این زمینه پاسخ داده است.

0

یکی از کاربران به دخت از کارشناس حقوقی ما دکتر فرزانه اژدری پرسیده است:

پدرمان در اثر تصادف در داخل یکی از بزرگراه های شهر فوت کرد. فوت پدرم که حدود 75 سال داشتند برایمان خیلی دردآور و ناراحت کننده بود. با پیگیری هایی که انجام دادیم، پدرم مقصر شناخته شد و هیچ تقصیری متوجه راننده ماشین نشد. البته راننده بعد از تصادف خیلی انسانیت به خرج داد و پدرم را به بیمارستان رساند ولی معلوم شد که پدرم در اثر شدت ضربه جان سپرده. ما سه خواهر و یک برادر و مادرم بازماندگان او هستیم.

بعد ازفوت پدرم، برای پیگیری دریافت دیه شان رفتیم. گفتند چون پدرتان در زیر پل عابر پیاده تصادف کرده، هیچ تقصیری متوجه راننده نیست و او را آزاد کردند. ما چون خیلی ناراحت بودیم، از راننده شکایت کردیم، ولی هنوز نتیجه ای بدست نیاورده ایم.

می خواهم بدانم آیا این پیگیری نتیجه ای دارد و می توانیم دیه پدرم را از راننده بگیریم یا نه؟ در ضمن الان مدتهاست که پرونده ما در یکی از شعب دادگاه است و ما منتظر نتیجه هستیم. آیا این طبیعی است که اینقدر رسیدگی به پرونده مان طولانی شود یا اینکه ممکن است در پرونده ما اعمال نظر شده باشد؟

پاسخ

گاهی به دلایل مختلف مصائبی در زندگی رخ می دهد که نه تنها خسارات مادی فراوان به افراد وارد می شود، بلکه خسارات معنوی و تالمات روحی زیادی برای فرد یا بازماندگان بجای خواهد گذاشت. افراد مصیبت دیده را باید هر کسی از هر راهی  که می تواند کمک کند، که بتوانند مشکل و تبعات آن را کمی راحت تر حل کنند. رسیدگی فوری قضایی یکی از این کمک هاست.

برای این که این کاربر عزیز بتواند سریع تر به امکانات دستگاهی قضایی برای حل مشکل شان دسترسی داشته باشند، این نکات را باید در نظر داشته باشند:

1- طبق ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:” در راه هایی که برای عبور عابران پیاده، علائم و تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده، عابران مکلفند در هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در محل از نقاط خط کشی شده یا گذرگاه های غیرهمسطح و یا مسیرهای ویژه دیگر استفاده کنند و در صورت عدم استفاده از این امکانات و تصادف با وسیله نقلیه ای که راننده قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.” پس باید دانست که محل های خط کشی شده و پل های عابر پیاده تنها راه های قانونی عبور از عرض خیابانهاست. یعنی افراد پیاده از پل عابر پیاده باید عبور کنند و عبور از عرض بزرگراه ها و موانع وسط بلوارها و بزرگراه ها غیرقانونی است و ضمانت اجرای قانونی دارد. پس در مورد فوت پدرتان زیر پل عابر پیاده در اثر تصادف با اتومبیل در بزرگراه شهری که سرعت اتومبیل ها به طور قانونی و طبیعی، بالاتر از سرعت آنها در خیابانهای عادی شهر است، راننده مقصر نیست، البته بشرطی که سرعت مجاز در بزرگراه و سایر مقررات موجود را رعایت کرده باشد.

2-  نکته قابل توجه این است که عدم مسئولیت راننده مانع استفاده مصدوم و یا وراث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و وراث می توانند با ارائه مدارک، از جمله حکم منع تعقیب، یا حکم برائت، راننده را ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی بکنند.

3- اگر وسیله نقلیه بیمه نباشد، دیه عابر، از صندوق موضوع قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث پرداخت می شود.” این قانون شامل کسانی که در بزرگراه ها در اثر تصادف فوت می کنند و ضارب متواری می شود هم خواهد بود. یعنی وراث می توانند از دادگاه به استناد بخش پایانی این ماده، دیه را از بیت المال دریافت طلب نمایند.

قبل از پرداخت دیه از طرف شرکت های بیمه و یا بیت المال، وراث متوفی باید انحصار وراثت کرده باشند تا وراث مشخص شده باشند و به نسبت سهم هرکدام، از بیت المال یا بیمه سهم خود را از دیه دریافت نمایند.

4- در مورد اینکه دادرسی پرونده شما طولانی شده نیز مشکلی نیست. چون زمان رسیدگی به پرونده و وقت های دادگاه بستگی به تراکم و حجم پرونده هایی دارد که به شعب مختلف ارجاع داده می شود و این وقت ها را قاضی و یا رئیس شعبه، براساس تعداد پرونده ها مشخص می کنند.

/انتهای متن/

درج نظر