چرا این آهنگ ها حلال است؟

دختران نوجوان و جوان زیادی با این سوال مواجه هستند که آیا موسیقی و آهنگ هایی که گوش می دهند جزو موسیقی های حلال یا حرام؟ کدام موسیقی ها مجاز است و کدام موسیقی ها غیر مجاز؟ چگونه می توان تشخیص داد که آهنگی که گوش می کنیم، حلال هست یا حرام؟

2

برای این که بدانیم موسیقی کدام نوعش از نظر فقهی و دینی مجاز است و کدام مجاز نیست، خوب است اول بدانیم اصلا موسیقی از نظر دانشمندان مسلمان چطور تعریف می شود.


موسیقی زیر مجموعه علم ریاضی

در نظر بزرگانی چون ابن سینا و ابونصر فارابی «موسیقی» یکی از زیر مجموعه های علم ریاضی تعریف می شود که در آن زمان بندی ترکیب اصوات و الحان مورد بحث قرار می گیرد. برهمین اساس چون موسیقی هم در دایره علوم تعریف می شود و دارای قاعده و قانون است و هم از این جهت که در دایره هنر هم  قرار دارد و ذوق و قریحه در آن مؤثر است، اسلام هم «موسیقی» را به شکل تام و تمام حرام و غیر مجاز نشناخته است، بلکه علما و فقهای دین با تعریف دو نوع موسیقی یعنی «موسیقی غنائی» و «موسیقی غیرغنائی»، اولی را مطلقا حرام و دومی را مجاز اعلام کرده اند.


این موسیقی حرام است

براساس آیات قرآنی «وَاجتَنِبوا قولِ الزُّور »[1] و همینطور« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ »[2]  و کلام قاطع امام جعفرصادق(علیه السلام) درباره اینکه از مصادیق «قول الزور» و «لهو الحدیث» آهنگ های غنایی است؛ موسیقی های حرام همان آهنگ های غنائی است . ؛ یعنی آهنگ و ترانه هایی که در عرف مخصوص مجالس لهو و لعب و رقص است.

حالا از نظر بیشتر بلکه همه مراجع عظام تقلید، هیچ تفاوت نمی کند که این آهنگ ها سنتی باشد یا به اصطلاح پاپ، در مجلس بزن و بکوب و … پخش شود یا از صدا وسیما… در هرحال حرام و شنیدن آن گناه است.

موسیقی هایی که مجازیم گوش بدهیم

اما در جامعه فعلی ما موسیقی و آهنگ هایی وجود دارد که حماسی، عرفانی و معنوی است و هیچکس این نوع موسیقی ها را موسیقی های مخصوص مجالس لهو و لعب (بزن و بکوب و …) نمی داند. از نگاه علما و تعداد زیادی از مراجع تقلید گوش دادن چنین موسیقی و آهنگ هایی مجاز است.

برای فهم بیشتر مطلب و اینکه مثلابرای این که متوجه شوید که آهنگ فلان سریال حلال است یا نه، می توانید به کتاب های گوناگونی با موضوع موسیقی در اسلام مراجعه کنید.

کتابهای ساده و همه فهمی چون:

  • « موسیقی و تفریح در اسلام»، نوشته آیت الله شهید بهشتی، نشر بقعه، چاپ اول 1386.ش
  • «غنا و موسیقی در فقه اسلامی»، نوشته روح الله حسینیان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول 1390.ش
  • – «40 نکته درباره موسیقی»، نوشته سیداسماعیل شاکر اردکانی، نشر پیام حجت، چاپ چهارم 1389.ش
  • «انسان، غنا، موسیقی»، نوشته احمد شرفخانی خوئی، انتشارات مشهور، چاپ اول 1380.ش

[1]  – آیه 30 سوره حج

[2] –  آیه 6 سوره لقمان

/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)