نشست “تأثیر فشار خون بر یائسگی، پوکی استخوان و آلزایمر” برگزار شد

هفته گذشته گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی نشستی را با موضوع ” تاثیر فشار خون بالا بر روی یائسگی ، پوکی استخوان و آلزایمر” برگزار کرد.

0

بهشته نوروزی سخنران همایش ” تاثیر فشار خون بالا بر روی یائسگی ، پوکی استخوان و آلزایمر” بود که در مورد فشار خون وعوامل مؤثربر افزایش آن و تاثیر این عامل بر زنان یائسه و پوکی استخوان و آلزایمر در آنها سخن گفت.

فشار خون و پرفشاری خون چیست؟

خانم نوروزی ضمن تعریفی از فشار خون عوامل موثر بر فشار خون بالا را ذکر کرد:

“فشار خون نیرویی است که خون را به سمت داخل جدار رگ های شریانی هدایت می کند و پر فشاری خون حالتی است که فرد از میزان نرمال فشار خون که در حد ١٢ روی ۸ است به بالای ١٤ روی ٩  می رسد. اما عوامل مختلفی در فشار خون دخیلند مانند فقر حرکتی و چاقی خصوصا چاقی موضعی در ناحیه شکم که در نهایت روی قلب و مغز بسیار مؤثر است. افزایش سن عامل دیگری است که روی بالا رفتن فشار خون اثر می گذارد اما پرفشاری در بچه ها هم گزارش شده و علت آن چاقی و کم تحرکی بوده است. مصرف دخانیات و الکل، استفاده زیاد از نمک، استرس، تغذیه نامناسب نیز تاثیرات منفی زیادی بر بالا رفتن فشار خون افراد دارند.”

رژیم غذایی برای کنترل فشار خون

نوروزی توصیه هایی هم برای کنترل فشار خون داشت:

” برای حفظ تعادل فشار خون از سبزیجات، میوه جات و ماهی ها و ویتامین جوانه گندم و انواع خانواده ویتامین Bمی توان استفاده کرد. کاهش مصرف میزان کافئین و قهوه و غذاهای سرخ کردنی، کنترل وزن، استفاده از غذاهایی کبابی و آب پز، آبلیموی تازه، دانه های سبوس دار فشار خون را متعادل نگه می دارد. در ضمن روش های دارویی و ورزش های هوازی نیز برای افراد با فشار خون بالا بسیار اثربخش است.”

افزایش فشار خون زنان بعد از یائسگی

او در مورد تاثیر یائسگی بر فشار خون هم اینطور گفت:

” عموما یائسگی در زنان همراه با  قطع باروری یعنی در سن ٤٥ تا ٥٠ سال اتفاق می افتد. فشار خون، افسردگی، کناره گیری، گرگرفتگی، تغییرات هورمونی و روحی ور روانی و خشم، پوکی استخوان ، پیری پوست و  اختلال در خواب و چاقی و اضافه وزن از جمله مسائلی است که برای زنان یائسه پیش می آید. خانم ها جدای از ارث و ژنتیک  عموما تا قبل یائسگی فشار خون ندارند ولی وقتی زمان یائسگی می رسد فشار خونشان بیشتر می شود. ما برای کاهش عوارض یائسگی، کنترل اندازه دور کمر، کنترل وزن، کنترل فشار خون، استفاده از مکمل ویتامین دی، ورزش هوازی و ورزش یوگا را پیشنهاد می دهیم.”

فشار خون و پوکی استخوان

این پژوهشگر حوزه ورزش در ادامه ی صحبتش از تأثیر فشار خون بر افزایش  پوکی استخوان هم حرف زد:

“عوامل ژنتیکی، سبک زندگی، ورزش، تغذیه، تعداد زایمان ها و میزان شیردهی از جمله عوامل مؤثر بر پوکی استخوان در زنان است. ما ورزش هایی چون پیاده روی، شنای سوئدی با جهش، دو میدانی، دوچرخه سواری را برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می کنیم. از طرفی چون فشار خون بالا بر تراکم استخوان اثرگذار است، زنان یائسه به دلیل دریافت کم کلسیم و فشارخون بالا دچار پوکی بیشتری می شود.”

فشار خونی ها بیشتر در معرض آلزایمرند

خانم نوروزی فشار خون و چاقی را عامل مهمی برای افزایش آلزایمر دانست و افزود:

” افزایش سن، تحصیلات کم، نوع ژن، عدم تحرک و چاقی و فشار خون افراد را دچار بیماری آلزایمر یا فراموشی می کند و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. به دلیل اینکه افراد آلزایمری افسرده می شوند، شرکت در گروه های ورزشی و اجتماعی، پیاده روی تند، شنا کردن، دوچرخه سواری و انجام کارهای منزل را به طور مستمر و کاهش مصرف گوشت قرمز، سرخ کردنی، کلوچه و شیرینی جات، فست فود و ترک سیگار و مشروبات را برایشان توصیه می کنیم. در ضمن این افراد باید از ماهی، جوانه گندم، دانه های سبوس دار، ویتامین سی، ویتامین دی و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند و به انجام سرگرمی هایی چون حل جدول رو بیاورند.”

/انتهای متن/

درج نظر