برگزاری دومین کنفرانس علمی – دانشگاهی ایران و اطریش

امروز این کنفرانس در وین برگزار گردید.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا ، در این کنفرانس که با حضور ‘حسین سالار آملی’ قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و ‘عبادلله مولایی’ سفیر ایران در اتریش و ‘محمدعلی سبحان‌اللهی ‘رئیس دانشگاه خوارزمی به عنوان مسئول کارگروه ملی همکاری با کشور اتریش و
‘اشتفان زوتی’ دبیر کل آژانس همکاری بین المللی آموزشی و تحقیقات اتریش (oead) و شماری از اساتید و دانشجویان برگزار شد ، پروژه های مشترک دانشگاهی ایران و اتریش معرفی و زمینه های همکاری بیشتر علمی و تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این کنفرانس ظرفیت های علمی و تحقیقاتی کشور را برای دانشگاهیان اتریش معرفی کرد . همچنین کریمی معاون آموزش و پرورش پروژه های مشترک انتخاب شده در روز سه شنبه را معرفی کرد.
این کنفرانس که نخستین بار دی ماه سال گذشته در دانشگاه خوارزمی ایران برگزار شد، در چارچوب فعالیت کارگروه مشترک دانشگاهی ایران و اتریش برگزار شده که از جمله شش کارگروهی است که با تلاش های سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش در قالب کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور ایجاد شده است.
روز سه شنبه کمیته تخصصی مشترک علمی ایران و اتریش به ریاست ‘هاینس فیشر’ رئیس جمهوری پیشین اتریش و سالار آملی قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از میان 81 پروژه دانشگاهی پیشنهادی 17 پروژه را برای اجرا انتخاب کرد.
سالار آملی و اشتفان زوتی رئیس کارگروه همکاری های علمی و دانشگاهی ایران و اتریش روز چهارشنبه در دانشکده اقتصاد دانشگاه وین در پایان کنفرانس روز چهارشنبه توضیحاتی در گفت و گو با خبرنگاران ارائه کردند. فیشر رئیس کمیسیون پروژه های مشترک نیز پیامی تصویری به این کنفرانس ارسال کرد.
** هاینس فیشر: پروژه های مشترک علمی نتایج خوبی خواهند داشت
هاینس فیشر رئیس جمهوری پیشین اتریش در پیامی ویدئویی به این کنفرانس گفت: ایران و اتریش همکاری های دیرینه و خوبی در زمینه های علوم ، فرهنگ، فناوری و زمینه های دیگر داشته اند.
فیشر که شهریور ماه 1394 در مقام ریاست جمهوری اتریش کمتر از دو ماه پس از توافق هسته ای (برجام) به تهران سفر کرد ، یادآورشد در پی آن سفر برنامه مشترکی برای حمایت از پروژه های علمی دانشگاههای ایران و اتریش مشخص شد .
فیشر به انتخاب 17 پروژه علمی مشترک در جلسه روز سه شنبه کمیته تخصصی اشاره کرد و گفت ما از همه این پروژه ها حمایت می کنیم و اطمینان دارم که این 17 طرح سبب پیشرفت و نتایج خوبی برای همکاری ایران و اتریش خواهند شد.
** سالار آملی: پروژه های انتخاب شده از ماه بعد عملیاتی می شوند
قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری به خبرنگار ایرنا گفت : کشور اتریش به علت سطح بالای علمی و دانشگاههای این کشور برای ما حائز اهمیت است و طبق برنامه ای که داشتیم طرح هایی از طریق دانشگاهیان دو کشور معرفی شد که روز سه شنبه از میان 81 پروژه دریافتی 17 پروژه را برای اجرا انتخاب کردیم که امیدواریم این 17 پروژه از ماه بعد عملیاتی بشود .
وی افزود: از این تعداد 6 پروژه در زمینه مهندسی ، 6 رشته در زمینه علوم پایه و همچنین در رشته های دیگر از جمله هنر ، مدیریت و علوم پزشکی هم پروژه هایی انتخاب شده است.
وی در پاسخ به یک خبرنگار اتریشی درباره نقش زنان در علوم در ایران گفت: حدود نیمی از دانشجویان ایران در تمام سطوح از دختران و زنان ایرانی هستند که در بخش تحقیقات هم بسیار فعال هستند. نسل جدید زنان ایران بسیار فعال هستند و هیچ تبعیضی در خصوص این پروژه های علمی از حیثیت وجود ندارد و شرایط برای همه یکسان بوده است.
** گام مهم و جدید در همکاری های علمی دو کشور
اشتفان زوتی دبیر کل آژانس همکاری بین المللی آموزشی و تحقیقات اتریش در پایان این کنفرانس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآورشد که همکاری های علمی در چهارچوب نقشه راه اقتصادی دو کشور است که حدود دو سال پیش بین وزارتخانه های مربوطه امضا شد.
وی افزود: روز گذشته (سه شنبه) در خصوص تامین اعتبار 17 پروژه منتخب در زمینه های مختلف از باستان شناسی تا علوم پزشکی و حقوق و فلسفه به توافق رسیدیم و این گام مهم و جدیدی در همکاری های علمی دو کشور است.
زوتی ادامه داد: دانشجویان ایرانی علاقه زیادی به تحصیل در اتریش دارند و سال گذشته بیش از 2 هزار دانشجوی ایرانی داشتیم که این امر نشان دهنده اهمیت این روابط است و هر دو طرف علاقه عمیقی به گسترش روابط دارند بطوری که برای اعتبار تعیین شده نسبتا کم این برنامه که 400 هزار یورو است، ما 81 درخواست دریافت کردیم که نشان از علاقه بالا در این زمینه است .
وی درباره ارتباط همکاری های علمی و تحقیقاتی با همکاری های اقتصادی آینده گفت: یکی از زمینه های جدیدی که قطعا خواهان تعمیق هستیم علوم پزشکی است و در زمینه یک کارگروه خاص همکاری های علوم پزشکی در آینده نزدیک توافق کردیم.
زوتی توضیح داد: کار ما در قالب نقشه راه اقتصادی دو کشور است و علاقه مشترکی به انتقال دانش داریم و یکی از موضوع ها هم این است که چگونه می توانیم در صورت امکان از کارهای کارشناسان دانشگاهی به سود اقتصادی برسیم و در این زمینه پارک های علم و فناوری ایران در سالهای گذشته توسعه زیادی داشته و من سال گذشته از یکی از این پارک ها دیدن کردم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.
هیات ایرانی متشکل از رئیسان دانشگاههای خوارزمی ، خواجه نصیرطوسی ، تربیت معلم ، فنی و حرفه ای تهران، دانشکده هنر دانشگاه اصفهان ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کریمی معاون وزیر آموزش و پرورش به ریاست سالار املی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری برای پیگیری همکاری های مشترک علمی و دانشگاهی ایران و اتریش دوشنبه شب وارد وین شدند.

/انتهای متن/

درج نظر