هشت علامت خاموش تومور مغزی

سرطان مغز یا همان تومور مغزی علائم و نشانه هایی دارد این علامت ها می تواند از سردرد گرفته تا افسردگی را شامل شود. اگر علامت هایی را که در این جا به آنها اشاره می کنیم، در خود یافتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

0

خبر خوب و خوشحال کننده این است که سرطان مغز در مجموع روی یک درصد جمعیت کل زمین اثر می گذارد.

اما خبر بد آنکه غده های مغزی معمولا با نشانه ها و علائم متعدد دیگری همراه هستند و این علائم خود را به صورت ناخوشی های معمول مانند سردرد و خستگی نشان می دهند.

اکنون با نشانه های تومور مغزی آشنا می شویم.

 

1-سردرد های مداوم

این مسئله حتی برای پزشکان می تواند دشوار باشد تا بتوانند تفاوت های میان انواع سردرد ها مانند میگرن و یا سردرد های دیگری را که مربوط به غده های مغزی هستند، تشخیص دهند.

دکتر مایک چن، متخصص و استادیار دانشگاه، عصب شناس بخش جراحی آمریکا می گوید:

معمولا به هنگام بیدار شدن در آغاز روز سردرد های دائمی شروع می شوند و نمی خواهند که سریعا برطرف  شوند.

این قبیل سردرد ها معمولا با گذشت زمان شدیدتر و بدتر شده و اغلب زمانی روی می دهند که شما صبح ها بیدار می شوید؛ مخصوصا زمانی که شما ساعات طولانی تری خواب هستید، فشار وارد شده بر مغز بیشتر می شود.

سردرد های دائمی می تواند بدون در نظر گرفتن اندازه و یا میزان رشد غده، متفاوت باشد.

دکتر سانتوش کساری، پزشک متخصص، عصب شناس و رئیس بخش مغز و اعصاب مرکز جان وین در سانتا مونیکای کالیفرنیا می گوید:

یک تومور کوچک و در حال رشد می تواند مانند یک غده بزرگ که روند پیشروی و بزرگ شدن آن آهسته است، سردرد شدید و سخت را به وجود آورد.

توجه کنید که گاهی سردرد های دائمی نسبت به برخی از راه های درمانی مانند انواعی از داروهای مسکن که می توان آن ها را بدون نسخه تهیه کرد، واکنش نشان نمی دهند.

 

2-تغییرات در قوه بینایی

بیمارانی که قوه بینایی آنها با مشکلاتی روبرو شده و تغییراتی در آن به وجود آمده است،  ممکن است اصلا ندانند که تومور مغزی دارند. بیمار شاید به تغییراتی که در کیفیت قوه بینایی اش به وجود آمده توجهی نداشته باشد. در این موارد برای مثال بیمار تصادفات بیشتری با اتومبیل خود می کند و یا به علت ضعف بینایی برخوردهایی با اشیا دارد.

به گفته دکتر کریستوفر کاروبا،  متخصص مغز و اعصاب، اختلا ل در بینایی بیتمپورال همیانوپسیا نام دارد.

 

3-احساس ضعف و خستگی

موتور مغز قسمتی است که کورتکس نام دارد. کورتکس حرکات ماهیچه ای را در بدن کنترل می کند.

دکتر چین می گوید: قسمت راست مغز، حرکت اندام های چپ بدن و قسمت چپ کورتکس مغز حرکات اندام های راست بدن را کنترل می کند. اگر غده یا توموری در مغز شما باشد، پیام ها و سیگنال های مغز تداخل می یابند و دچار اشکالاتی می شوند و در نتیجه عملکرد مغز با مشکل مواجه خواهد شد.

اگر شما تومور مغزی داشته باشید، شاید در اندام های خود احساس درد نکنید. اما پا، بازو و دست شما ممکن است نتواند مانند گذشته حرکت کند یا بطور کلی از حرکت باز ایستد. گاهی ضعف اندام های حرکتی بدن می تواند به دنبال کمبود و فقر ویتامین D نیز باشد.

 

4-بریده بریده حرف زدن

دکتر کاروبا می گوید: مشکلات زبانی مانند: من من کردن، به سختی ادا کردن نام اشیا و یا اختلال در درک آنچه دیگران می گویند، می توانند از نشانه های وجود غده مغزی در قسمت جلو یا لوب های جانبی مغز باشند.

این قسمت ها بخش هایی از مغز است که در ارتباط با کارکرد مغز برای درک زبان و حرف زدن می باشد.

باید یادآور شد که دو مرکز تکلم در مغز در قسمت چپ مغز قرار گرفته اند ، یکی که در فهم و درک زبان به ما کمک می کند و دیگری بخش بروکا که ماهیچه های تولید آوای صوتی  را فعال می کنند. وقتی غده ای در مغز وجود داشته باشد کارکرد این دو بخش با مشکل مواجه می شوند.

 

5- دمدمی مزاج شدن و تغییرات خُلقی

دکتر سومیت وادرا متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیای ایر واین می گوید: بیمارانی که مبتلا به تومور مغزی هستند، حالاتی مانند  اضطراب، افسردگی و خشم در آنها تشدید می شود، اگرچه آنها این نوع احساسات را بروز ندهند.

حالات ذکر شده، در ارتباط با تحریکات تومور یا فشردگی بخش هایی از لوب جلویی مغز است که مسئول بسیاری از ویژگی های شخصیتی ماست.

ممکن است بیمار تغییراتی در رفتار مانند زود خشمگین شدن، عصبانی شدن، بروز بیشتر رفتارهای پرخطر و زیاده روی در روابط جنسی داشته باشد.

دکتر چن می گوید: تومورها در بخش جلویی لوب مغز می تواند منجر به تغییرات شخصیتی وشناختی شود که ممکن است نهایتا اعمال و رفتارهای جنایی یا مشکلات روحی روانی را در پی داشته باشد.

 

6- مشکلات شنوایی و وز وز گوش

لوب تمپورال  که در قسمت عقب وسط بخش کورتکس در پشت گیجگاه قرار دارد، مسئولی پردازش شنوایی شما و توانایی تان برای درک و تفهیم زبان است.

در صورت احساس وز وز در گوش که در علم پزشکی “گوش وز” (تینیتوس) نام دارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

 

7-قدرت باروری

مغز انسان هر چیزی را تاحدودی در بدن کنترل می کند از جمله  میزان تولید هورمون ها.

دکتر چن می گوید: مغز تنظیم ترشح هورمون ها را با کمک غده ای به نام هیپوفیز انجام می دهد. هیپوفیز، عضوی لوبیایی شکل است که در پایه مغز قرار دارد.  تومورها و غده هایی که روی هیپوفیز اثر می گذارند، می توانند میزان ترشح بالای هورمون ها را مخفی کنند. یا از کارکرد طبیعی هیپوفیز جلوگیری کنند. به همین دلیل بسیاری از زنانی که تومور مغزی دارند ، پس از زایمان نمی توانند شیر بدهند یا مجددا باردار شوند.

 

8-عدم تعادل

اگر شما متوجه شدید که در پیاده روی مخصوصا به هنگام تاریکی مشکل دارید، یا اینکه بدن تان بیشتر تمایل دارد به یک سمت برود و در راه رفتن خود انحراف به چپ  یا راست دارید،  می تواند نشانه وجود غده در سربلوم باشد. سربلوم ناحیه ای در مغز است که کار حفظ تعادل و هماهنگی بدن را بر عهده دارد. مشکلات تعادلی یک نشانه خاموش از تصلب چند گانه عروق نیز بشمار می رود.

منبع: ام اس ان

/انتهای متن/

درج نظر