الویرا نابیولینا کیست؟

دختر جوان روسی که علاقه بسیاری به اعداد و ارقام داشت و یک نابغه در ریاضیات محسوب می شد، به دنبال کسب درجه دکترای اقتصاد ، به بزرگ ترین اقتصاددان روسی و پایه‌ گذار اصلاحات اقتصادی در زمان پوتین شود و عنوان بهترین رئیس بانک مرکزی را در سال ۲۰۱۷ برای خود بدست آورد. او حالا رئیس گروه 8 هم هست.

0

الویرا نابیولینا از زمان انتصابش از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  به سمت رئیس ‌کل بانک مرکزی، توانسته است اقتصاد رو به وخامت روسیه را از بدترین شرایط بیرون بکشد. او از بدو ورودش به نظام بانکداری روسیه با بکارگیری نظارت سختگیرانه و اصلاحات قانونی توانست حمایت ولادیمیر پوتین را جلب کند.

او این مسیر سخت اما درخشان را چطور طی کرد؟


یک خانواده کارگری و فقیر

الویرا ساخیپرا دوونا نابیولینا  در۲۹ اکتبر ۱۹۶۳در یوفای روسیه متولد شد. مادرش کارگر کارخانه و پدرش راننده شخصی بود.

الویرا با وجود شرایط سخت زندگی در کودکی توانست وارد دانشگاه دولتی مسکو شود و در سال ۱۹۸۶ مدرک کارشناسی اقتصاد را از این دانشگاه کسب کند.

او در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ در اتحادیه علم و صنعت اتحادیه جماهیر شوروی مشغول به‌ کار بود. پس از آن به عنوان مشاور و متخصص ارشد هیات‌مدیره اتحادیه شرکت ‌های صنعتی و کارآفرینان روسی برگزیده و سپس وارد وزارت تجارت و توسعه اقتصادی روسیه شد.

 در سال ۱۹۹۷ نابیولینا به معاونت وزیر اقتصاد رسید اما پس از یک سال وزارتخانه را ترک کرد و به مدت دو سال به عنوان معاون رئیس هیات ‌مدیره پروم تورگ بانک به کار خود ادامه داد.


خانم نابغه ریاضی با مهارت رهبری

الویرا نابیولینا  در دوران جوانی علاقه بسیاری به اعداد و ارقام داشت به طوری که  می توان او را به عنوان یک نابغه در ریاضیات مطرح کرد. عشق او به ریاضیات موجب شد تا مسیر دشوار کسب درجه دکترای  اقتصاد برایش هموار شود. دانش گسترده او در علم ریاضیات در کنار مهارت‌ های رهبری او باعث شد تا این اقتصاددان روسی پایه‌ گذار اصلاحات اقتصادی در کشورش شود.


زوج اثرگذار در اقتصاد روسیه

همسر نابیولینا، باروسلاو کوزمینف، رئیس دانشگاه عالی اقتصاد، تاثیرگذارترین دانشگاه اقتصادی روسیه بود. این زوج بخشی از شبکه وسیع دوستان ویاچسلاو ولودین، معاون اول کارکنان کرملین و سخنگوی پارلمان به حساب می‌ آمدند.

نابیولینا مدیر اجرایی شرکت خدمات رتبه ‌بندی اورامیان و نایب رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه بود و در سال ۲۰۰۰ با روی کار آمدن پوتین مجدداً به وزارت اقتصاد بازگشت و تا سال ۲۰۰۳ به عنوان معاون اول وزیر تجارت و توسعه اقتصادی مشغول به کار شد.

 

ریاست گروه 8

از سال ۲۰۰۳ تا سپتامبر ۲۰۰۷، نابیولینا بطور همزمان به عنوان رئیس مرکز توسعه استراتژیک و مشاور ارشد روسیه در ریاست گروه 8 [1]برگزیده شد.

در سال ۲۰۰۷ و زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه او را به عنوان وزیر تجارت و توسعه اقتصادی روسیه منصوب کرد، نابیولینا به شهرت جهانی رسید. این موفقیت ‌ها ادامه یافت تا جایی که در سال ۲۰۱۳ او به عنوان دستیار رئیس‌جمهور روسیه انتخاب شد.

 انتصاب نابیولینا به عنوان رئیس بانک مرکزی روسیه وضعیت او را به ‌عنوان یکی از بهترین اقتصاددانان روسیه تثبیت کرد.

 الویرا که در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی روسیه منصوب شد،‌ پس از تاتیانا پارامونوا دومین زنی بود که اختیار نظام بانکی بزرگ‌ ترین کشور دنیا را بر عهده می‌ گرفت.

او نخستین زنی است که توانست جایگاهی در G8 برای خود دست و پا ‌کند وهمچنین در سال ۲۰۱۶، نشریه معتبر فوربس او را به عنوان پنجاه و ششمین زن تاثیرگذار جهان انتخاب کرد.


عامل اصلاحات نظام بانکداری روسیه

خانم نابیولینا در بدو ورودش در راس نظام بانکداری روسیه با بکارگیری نظارت سختگیرانه ‌تر و اصلاحات قانونی توانست حمایت ولادیمیر پوتین را جلب کند. اصلاحات انجام‌ شده در دوران نابیولینا به قدری مثبت و شگفت‌آور بود که رتبه اول بهترین رئیس بانک مرکزی را در سال ۲۰۱۷ برای او به ارمغان آورد.

از زمان انتصاب خانم نابیولینا به سمت رئیس ‌کل بانک مرکزی، این بانک توانسته است اقتصاد رو به وخامت روسیه را از بدترین شرایط بیرون بکشد.

از آغاز دوران تحصیل تا تبدیل‌ شدن به یکی از تاثیرگذارترین اقتصاددانان دنیا، داستان موفقیت الویرا نابیولینا الهام‌بخش بسیاری دختران و زنان سراسر دنیا بوده است .

افرادی که با نابیولینا کار کرده‌اند، او را دارای سبک مدیریت کلیدی خاصی می‌دانند.

 

[1]  گروه هشت(G8) از مهم ترین گروه های اقتصادی جهان است که  از هشت کشور صنعتی مهم یعنی  فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، آمریکا، روسیه و کانادا تشکیل شده است و 65% اقتصاد جهان را در سیطره خود دارند. این گروه هر ساله یک اجلاس مشترک دارد.

/انتهای متن/

درج نظر