“برو دیدبانی بگمار” روایتی جذاب از بیداد نژادپرستی

کتاب ” برو دیدبانی بگمار” دومین کتاب هارپر لی نویسنده معروف آمریکایی است که 50 سال پس از نخستین کتاب نویسنده، “کشتن مرغ مقلد” نوشته شده است، به محض انتشار جزو پر مخاطب ترین کتاب ها قرار گرفت و توانست رکورد فروش و چاپ مجدد را در آمریکا بشکند.

0

هارپر لی نویسنده کتاب”برو دیدبانی بگمار”، کتاب مشهور قبلی اش یعنی “کشتن مرغ مقلد” را که  برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزرشد، خیلی سال پیش  نوشته بود. در واقع وقایع کتاب برو” دیدبانی بگمار” 20 سال پس از ماجراهای  کتاب کشتن مرغ مقلد روی می‌ دهد و داستان به همان شخصیت‌های محبوب کتاب کشتن مرغ مقلد می ‌پردازد، منتها با فاصله 50 سال از چاپ نخستین کتاب.

 

داستان کتاب

جین لوییز فینچ 26 ساله که در اوج کشمکش‌های نژادی در جنوب ایالات متحده بزرگ شده، در چنین محیطی نسبت به دیدگاه‌های تبعیض‌آمیز نژادی، به اصطلاح کوررنگ است و چند سالی می‌ شود که در شهر نیویورک زندگی می ‌کند. این دختر برای گذراندن پنجمین تعطیلات سالانه، مشتاقانه به زادگاهش برمی ‌گردد تا دو هفته نزد پدرش اتیکاس فینچ بماند.

جین لوییزهمچنین مشتاق دیدار با هنری هنگ کلینتون، خواستگار دیرین و دستیار پدرش در دفتر حقوقی اوست. جین در این زمان پیش خود گمان می ‌کند شاید آمادگی لازم برای ازدواج و آوردن نوه‌هایی برای پدرش را پیدا کرده باشد اما آنچه پس از این افکار در زادگاهش می ‌بیند و می ‌شنود، بشدت بر تصمیم نهایی ‌اش اثر می‌گذارد.


هارپر لی نویسنده ای گزیده کار

هارپر لی  در “مونروویل” در غرب ایالت آلاباما به دنیا آمد. پدرش یک وکیل بسیار معروف بود. او تحصیلات خود را در «رشته حقوق» در دانشگاه آلاباما به اتمام رساند. در سال ۱۹۵۰ میلادی به نیویورک آمد و تا پیش از شروع کار نویسندگی، در یک مؤسسه هواپیمایی کار می ‌کرد.

هارپر لی که دختری خجالتی بود، سال‌ها به زندگی آرام خود ادامه داد و همواره تقاضاها برای مصاحبه را پس از نوشتن کتاب مشهور کشتن مرغ مقلد، رد می ‌کرد. او گاهی در آپارتمانش در نیویورک و سایر اوقات همراه خواهر وکیلش به نام آلیس لی، در مونروویل آلاباما زندگی می ‌کرد.

 دلبستگی‌های او، گذشته از نویسندگی، گردآوری خاطرات روحانیون سده نوزدهم میلادی، جرم شناسی و موسیقی است.

وی پس از سکته و از دست دادن بخشی از شنوایی و بینایی خود، در سال‌های پایانی عمرش در یک خانه سالمندان زندگی می ‌کرد

هارپر لی شاهکار دوم و آخرش را در سال 2015 تنها یک سال پیش از مرگش چاپ کرد. هارپر لی در ۱۹ فوریه ۲۰۱۶ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

 

رابطه مرغ مقلد و کتاب جدید

هارپر لی نویسنده مشهور ابتدا کتاب موفق خود “کشتن مرغ مقلد” را نوشت. این کتاب در جامعه آمریکا آن زمان مثل بمب منفجر شد و یک شبه برای نویسنده اش شهرتی جهانی را به همراه آورد و باعث شد این نویسنده جوان برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر شود.

رمان کشتن مرغ مقلد از زبان دختری به نام “اسکات فینچ” روایت می ‌شود که دختر وکیلی سفید پوست به نام “اتیکاس فینچ” است. تم اصلی رمان، معصومیت و قربانی ‌شدن سیاه پوستان است.

در واقع وقایع کتاب “برو دیدبانی بگمار” 20 سال پس از ماجراهای “کشتن مرغ مقلد” روی می ‌دهد و داستان به همان شخصیت‌های محبوب کتاب “کشتن مرغ مقلد” می ‌پردازد.

هارپر لی نویسنده مشهور آمریکا بعد از گذشت 55 سال از انتشار نخستین رمانش یعنی کشتن مرغ مقلد دومین رمان خود را منتشر کرد و این کتاب با استقبال بسیار زیاد منتقدین و مخاطبان روبرو شد.

 

نظر مترجم

عباس‌ آبادی اولین مترجم کتاب “برو دیدبانی بگمار” در ایران در مورد دلیل ترجمه این اثر می گوید:

این کتاب مثل جلد اولش کشتن مرغ مقلد داستانی جذاب داشت، به خاطر همین هم فکر کردم که مخاطبین ایرانی نباید از خواندن این کتاب بی نصیب بمانند . وقایع کتاب برو دیدبانی بگمار که مضمونی ضد نژادپرستی دارد، ب20 سال پس از وقایع «کشتن مرغ مقلد» رخ می ‌دهد و تعدادی از‌‌ همان شخصیت‌ها در آن حضور دارند.

این کتاب برخلاف کتاب قبلی که از زبان دختر وکیل روایت می‌ شود، داستان راوی سوم شخص دارد. جین لوییز ۲۶ ساله از نیویورک به زادگاهش  در ایالت آلاباما برمی ‌گردد تا پدر ۷۲ ساله‌ اش اتیکاس فینچ را ملاقات کند. یک‌ سوم اول داستان به روابط جین لوییز با دوست دوران کودکی و خواستگارش هنری کلینتون که حالا به‌ عنوان دستیار اتیکاس در دفتر وکالت او کار می‌ کند، می ‌پردازد. در قسمت‌هایی از داستان خاطراتی از کودکی و نوجوانی جین لوییز به تصویر کشیده می‌ شود.

وی در توضیحات بیشترش در مورد مضمون این کتاب افزود: در ادامه، جین لوییز حقایق تلخی را در مورد پدرش، نزدیکانش و افراد شهر کشف می ‌کند که او را سخت منقلب و سرخورده می ‌کند. او در تمام طول زندگی ‌اش اتیکاس پدرش را الگو و قهرمان خود می ‌دانسته، ولی وقتی به ‌طور اتفاقی او را در جلسه ‌ای مربوط به جدایی ‌طلبی و تفکیک نژادی می ‌بیند و درمی ‌یابد که پدرش آن بُتی نیست که در طول زندگی‌ اش برای خود ساخته، بشدت مأیوس و سرخورده می‌شود.

 

استقبال جهانی

اعلام خبر چاپ کتاب برو دیدبانی بگمار، پس از 50 سال از نویسنده محبوب هارپر لی  هیجان و سروصدای زیادی را در بین خوانندگان در سراسر دنیا به وجود آورد. انتظار برای انتشار این رمان به حدی بود که از چند ماه قبل در سایت آمازون پیش ‌فروش شد و رکورد بالا‌ترین میزان پیش ‌فروش را در تاریخ انتشار کتاب، که قبلاً متعلق به مجموعه هری پا‌تر بود، شکست.

این کتاب با تیراژ اولیه‌ دو میلیون نسخه همزمان به هفت زبان ترجمه و در 70 کشور منتشر شد.

این کتاب بلافاصله در مدت زمان کوتاهی به زبان فارسی هم ترجمه شد.

 

سخن آخر

کتاب برو دیدبانی بگمار به عنوان جلد دوم کتاب مرغ مقلد کتابی پخته و جذاب است، نویسنده در این کتاب هم سعی کرده است مانند جلد اول در مورد موضوعاتی چون نژادپرستی و عدالت اجتماعی و… حرف بزند.

کتاب “برو دیدبانی بگمار” رمانی است که مخاطب خود را تا صفحه آخر پای خود می نشاند و به فکر وامی دارد. این کتاب برای کسانی که به موضوعات اجتماعی و واقعی علاقمند هستند گزینه مناسبی است، برای شب های طولانی زمستانی است.

 

/انتهای متن/

درج نظر