ذکردرمانی و غذا درمانی برای غلبه بر خشم

کارشناسان دینی و کارشناسان طب سنتی برای غلبه ما بر خشم و عصبانیت و رسیدن به آرامش توصیه های جالبی دارند که با گزارشگر به دخت در میان گذاشته اند.

0

وقتی عصبانی می شویم از عواملی که خیلی از آنها دست ما نیست، مهم این است که بتوانیم در عکس العمل های مان که دست خودمان است،‌ جانب اعتدال و عقل را بگیریم و این وقتی مقدور است که بتوانیم بر خودمان مسلط باشیم و عصبانیت اختیار ما و رفتارمان را به دست نگیرد.

برای این که از متون دینی و دستورالعمل های مذهبی هم کمکی گرفته باشیم در کنترف خشم و عصبانیت مان با یک کارشناس مذهبی صحبت کرده ایم.


ذکردرمانی برای خشم

حجت الاسلام محمد قربانی استاد حوزه و دانشگاه در واقع ذکردرمانی را برای غلبه بر خشم توصیه می کند و چند راهکار قرآنی برای رسیدن به آرامش  را معرفی می نماید:

 ذکرهایی مانند « اعوذ بالله من الشیطان الرجیم »، «لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»، فرستان صلوات،  همچنین ذکر یونسیه “لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین” برای درمان خشم و غضب خیلی کارساز است و در متون دینی و روایتی ما توصیه شده است.

این کارشناس مذهبی به جز کلام، رفتارهای عبادی و معنوی را هم چاره کار ما در مورد کنترل خشم می داند:

وضو گرفتن و غسل کردن در این شرایط بسیار موثر است. شستن دست و صورت و رساندن آب بر بدن در خاموش نمودن آتش خشم موثر است که در این میان وضوء گرفتن و غسل کردن نقش موثرتری دارد که در شستشوی عادی چنین تأثیری وجود ندارد.

سجده کردن به درگاه خداوند هم خشم را در ما کاهش می دهد. روایت شده که ابو سعید خدری از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که حضرت فرمود:”غضب جرقه ای است که در قلب انسان قرار می گیرد، آیا نمی بینید که چشمان او سرخ و رگ های او متورّم می شود. کسی که چنین حالتی در خود مشاهده کرد، صورتش را بر زمین گذارد (و برای خدا سجده نماید). به یقین هرکس چنین کند و به درگاه خدا پناه برد و از او رفع شیطان و خشم را بخواهد، آرامش می یابد.”


همنشینی با افراد صبور و خوش مشرب

حجت الاسلام قربانی در آخر می گوید:

علاوه بر تمام مواردی که عنوان کردم ، یکی از بهترین راه های تمرین غلبه بر خشم این است که ما هرچه بيشتر با افراد حليم، صبور، غيرعصبى و خوش مشرب معاشرت کنیم و در مقابل از افراد بدخلق و عصباني فا صله بگیریم و با آنها رفاقت نکنیم. خود من هم شخصا توصیه می کنم که  يك حديث، نكته يا عبارت  در موضوع كظم غيظ (فروخوردن خشم) با خط درشت، در محل زندگي مان و جلوی چشم مان نصب كنیم و همیشه توجه مان به آن باشد.”


خشکی هوا خودش استرس زاست

زهرا رنجبر کارشناس مامایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور طب سنتی در بیماری های زنان است که در مورد راه های درمان تندخویی در طب سنتی می گوید: وقتی مزاج شناسی انجام می شود افراد دارای مزاج سودا و صفرابه دلیل خشکی که در مزاج آنها وجود دارد بیشتر از سایرین مستعد تندخویی و عصبیت هستند. این در حالی است که اصلا فصل پاييز افراد را به سمت خشكي هدایت می کند. به هر حال وقتي مزاج فرد رو به خشكي برود، در اخلاق و رفتار او تأثير مي گذارد و ميزان استرس و اضطراب در افراد افزايش مي يابد. در این حالت دوز حساسیت افراد بالا می رود و دل نگرانی های بیشتری برای آدم ها ایجاد می شود. کسانی که زمینه افسردگی دارند، فصل پاییز تأثیر بسیاری بر روحیه این افراد خواهد گذاشت.


سرب موجود در هوای آلوده هم مهم است

دکتر رنجبر ادامه می دهد:

طب سنتی معتقد است دوز دارویی که فرد بیمار استفاده می کند با توجه به فصل باید تغییر پیدا کند. معمولاً در فصل پاییز با پدیده آلودگی هوا هم مواجه هستیم. میزان سرب موجود در هوا در این فصل بسیار زیاد می شود. سرب هم یک عامل خشک کننده بسیار قویست که وقتی در کنار  فصل پاییز قرار می گیرد مزید بر علت شده و تأثیرات ناهنجاری در سلامت افراد می گذارد. بسیاری از بیماری ها مثل افسردگی، آلزایمر و فراموشی، به خصوص ناباروری در زنان و مردان به واسطه همین سرب موجود در هوا ایجاد می شود. اگر دقت کنید متوجه می شوید در فصل پاییز اکثر افراد سرفه های خشک دارند این نشان می دهد بدن رو به خشکی می رود.در این شرایط ممکن است کم خوابی هم پیش بیاید که افراد را به شدت اذیت کرده و سردرد ایجاد می کند چون بدن به سمت خشکی رفته است.


رطوبت رسانی به بدن را زیاد کنیم

رنجبر برای درمان این شرایط می گوید:

در زمان آلودگی هوا دود کردن مواد خوشبو در خانه را داشته باشیم یا در خانه مخلوط آب و سرکه بجوشانیم که جزو ضدعفونی کننده های بسیار خوب است.  باید در این فصل، رطوبت رسانی به بدن را افزایش دهیم. در واقع از غذاهایی استفاده کنیم که به بدن مان رطوبت می رسانند مثل آش، سوپ و فرنی. سوپ جو را هفته ای یک بار در وعده غذایی مان بگنجانیم. از روغن های گیاهی استفاده کنیم و با آن بدن مان را چرب کنیم تا قدری رطوبت بدن بالا برود.

/انتهای متن/

درج نظر