اگر کودک نق نقو دارید بخوانید

یکی از کارهایی که می تواند اعصاب پدر ومادر را خیلی خرد کند، عادت به نق زدن بعضی کودکان است که باعث کلافگی و درماندگی والدین می شود و گاهی اصلا نمی دانند با این کودک نق نقو چه باید کرد؟

2

کودکان مانند دوربین فیلمبرداری هر چه را ببینند و بشنوند، ثبت و ضبط کرده و یاد می گیرند. تا زمانی که کودکتان به مهد یا مدرسه نرفته است ، لزومی ندارد به او یاد بدهید که نباید الفاظ زشت را به کار ببرد . اما اگر خودتان از این کلمات استفاده می کنید ، بدون تردید آن وقت در خارج از خانه این الفاظ را از کودک خواهید شنید ، پس مراقب رفتار خود باشید و در صورت لزوم آن را تصحیح نمایید .


تربیت را از خودمان شروع کنیم

مادر و پدر مهم ترین الگوهای رفتاری بچه ها هستند. بنابراین همان طور که رفتارهای ناشایست فرزندتان را شناسایی می کنید ، این مسئله را در مورد خودتان هم به کار بگیرید چرا که تربیت کودکان همانا تربیت خود شماست و رفتار مناسب شما بهترین راه آموزش رفتار مناسب به کودکتان است . به همین دلیل از کودک انتظار نداشته باشید رفتارهایی غیر از رفتارها و عملکردهای شما از خود بروز دهد زیرا آنان کار و رفتاری را انجام می دهند که آن را از شما دیده باشند نه اینکه فقط وصفش را شنیده باشند .

اگر دوست دارید  فرزندتان در آینده فردی اهل مطالعه باشد ، باید شما را در حال مطالعه و کتاب خواندن ببیند وگرنه فقط با توصیه هایتان ، کتابخوان نخواهد شد .


نق زدن در کودکان

در صورتی که دائم غرغر و شکایت می کنید ، تعجبی نخواهی داشت اگر کودکتان هم زیاد نق بزند و بهانه بگیرد، زیرا کودکان به سرعت رفتارهای شما را می آموزند . رفتار والدین هر چه باشد بچه ها مانند آینه ای تصویر آن را نشان خواهند داد .

معمولا هدف کودک از نق زدن های مداوم این است که کاسه صبر شما لبریز شود و وادارتان کند تا به خواسته وی تن دهید ولی هرگز نباید اجازه دهید که وی با رفتارهای نامناسب به خواسته اش برسد . حالا باید با کودکی که نق می زند چگونه برخورد کنیم ؟


8راهکار برای مقابله با نق زدن کودک

برای این که با کودک نق نقو بشود برخوردی مناسب کرد، این راه ها ر ا امتحان کنید:

  • به نق زدن کودک اهمیت ندهید :

به نق نق کردن کودک اهمیت نداده و توجه نکنید . اگر به شکایت های او توجه نشان دهید ، برای او به این معناست که با نق زدن ، توجه شما را جلب می کند . اگر بچه برای گرفتن بیسکویت نق می زند وشما بخاطر نزدیک بودن وقت ناهار نمی خواهید به او بیسکویت بدهید،‌ کافی است فقط بگویید :« بیسکویت نمیدم چون وقت ناهار هستش» تو به او بیسکویت را ندهید تا متوجه شود که نق زدن راه مناسبی برای درخواست غیرمنطقی نیست .

  • به کودک بگویید چه انتظاری از او دارید :

اگر کودک به دنبال درخواستی منطقی نق نق می کند و شما اشکالی در آن نمی بینید، به او بگویید : « هر وقت که درست درخواست کردی ، اونو بهت میدم .»

برای کودک توضیح داده و به وی نشان دهید که از او چه انتظاری دارید . برای مثال بگویید :« برای شکلات نق نزن ». سپس نشان دهید که چگونه باید درخواست کند :« اگه با رفتار مناسب شکلات بخوای بهت میدم پس باید بگی میشه لطفا به من شکلات بدی ؟ حالا تو هم همینجوری بگو».

  • تحسین و پاداش :

توجه مثبت و تعریف و تمجید از مهم ترین ابزارهای آموزشی مهارت های اجتماعی است . به رفتارهای مناسب کودک توجه و بلافاصله از آنها تعریف کنید . به کودک روش های درست و منطقی و مناسب انجام خواسته ها را نشان دهید و هر گونه پیشرفت در استفاده از این روش ها و ممانعت در نق زدن را تشویق کنید.

  • از مکان خلوت شروع کنید:

اگر نمی توانید نق زدن او را در مکان های عمومی تحمل کنید، تذکر به کودک را از مکان های خلوت شروع کنید . چنانچه در یک مکان عمومی این روش را انجام دادید و مثلا در مقابل خواسته خریدن چیزی مقاومت کردید و او شروع به جیغ کشیدن و نق زدن کرد مقاوم باشید و به نگاه های مردم توجه نکنید و خیلی عادی خرید خود را انجام داده و بعد خیلی راحت به طرف در خروجی بروید . اگر می توانید او را به قسمت خلوتی ببرید و تا وقتی ساکت نشده آنجا را ترک نکنید و به او بگویید با جیغ زدنش مزاحم دیگران شده و اگر ادامه بدهد باید همانجا بماند .

  • هشدار قبلی :

برای این که جلوی نق زدن بچه را بگیرید، قبل از انجام هر کاری به کودک هشدار و آگاهی بدهید تا از برنامه بعدیش خبر داشته باشد و خود را برای آن آماده کند . انتظار نداشته باشید در صورت تمایل شما ، کودک بازی را نیمه تمام رها کرده و بدون هیچ مقاومتی همراهتان از خانه خارج شود پیشاپیش و در چندین نوبت او را از پایان زمان بازی مطلع نمایید ، چون در آن زمان با نق زدن های کودک مواجهه می شوید . هشدار پیش از تنبیه برای نق زدن را هم هرگز فراموش نکنید. چرا که باید به کودک فرصت اصلاح و تصحیح رفتارش را بدهید .

  • صندلی نق زدن :

صندلی خاصی را  برای کودک در نظر بگیرید و اسمش را بگذارید”صندلی نق زدن”.  بگذارید کودک بداند که گریه و زاری او دیگران را اذیت می کند به او بگویید: « باید بروی و روی صندلی نق زدن بنشینی تا بعدا بدون غرغر یا گریه بازی کنی.»  بگذارید کودک دور از شما به گریه کردن و نق نق  ادامه دهد.

  • به او گوش کنید:

زمانی که برایتان مقدور است به او گوش دهید، چون معمولا در این شرایط کودک از شما توجه و محبت بیشتری می‌خواهد، به آرامی از او بپرسید چه می‌خواهد اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در آن زمان برایش وقت بگذارید لحظه‌ای دست او را بگیرید یا او را ببوسید و به آرامی به او بگویید باید چند لحظه صبر کند تا کاری که الان در حال انجام دادنش هستید به پایان برسد و بعد حتما برای او وقت خواهید گذاشت . معمولا کودک زمانی که می‌بیند شما متوجه او هستید و پاسخش را دادید آرام می‌شود .

  • سرگرم ز دن به امور دیگر :

اگر باز هم به نق زدن ادامه داد باید بی‌توجه شوید و غیرمستقیم او را سرگرم کنید . مثلا اگر هنگامی که با تلفن صحبت می‌کنید کودک شروع به نق زدن می‌کند به او بگویید: «عزیزم صبر کن تلفنم که تمام شد به حرف‌های تو گوش می‌کنم ».  اما اگر کودک همچنان نق می‌زند بدون این‌که به او نگاه کرده یا او را دعوا کنید تلویزیون را روشن کنید تا برنامه کودک تماشا کند یا یک اسباب‌بازی که کودکتان خیلی آن را دوست دارد بیاورید و جایی که در دسترس اوست بگذارید اما به دستش ندهید.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)