این خوراکی ها باعث نفخ معده می شود

بعضی خوراکی ها هستند که خوردنش می تواند باعث نفخ معده شود. آشنا شدن با این خوراکی ها به شما کمک می کند که معده خود را سالم تر نگه دارید.

0

خانم کیت اسکارلاتا متخصص علوم تغذیه در ماساچوست آمریکا و محقق بیماری سندروم زخم معده  می گوید: اگر در معده انسان مقدار کمی گاز وجود داشته باشد مانعی ندارد و در واقع باعث سلامتی بدن است.

اما اگر معده مقدار زیادی گاز تولید کند که در نتیجه آن درد و ناراحتی برای بدن به وجود آید بایستی به فکر درمان باشیم.

شناخت خوراکی ها و غذاهایی که گاز شکم تولید می کنند و دقت در مصرف آنها می تواند از تلاطم معده بکاهد.

 

  • نان گندمی:

نان گندمی سرشار از ماده ای به نام فروکتان است. فروکتان نوعی فیبر می باشد که قابلیت حل شدن در آب را دارد.

اما بدن انسان آنزیم گوارشی لازم را برای تجزیه فروکتان ندارد.  زمانی که بدن ما نمی تواند ماده ای را تجزیه کند گاز بیشتری در شکم تولید می شود.

دکتر اسکارلاتا می گوید: کسانی که معده حساسی دارند به جای مصرف نان گندمی  سنتی می توانند از نان دونات که خمیر ترش آن به کندی تغییر می کند، استفاده کنند. مصرف دونات باعث کاهش میزان فروکتان شده و عمل هضم را آسان تر می کند.

 

  • پاستا:

نشاسته موجود در پاستا،  ذرت و  سیب زمینی به محض اینکه در روده بزرگ تجزیه می شود، گاز تولید می کند. در نتیجه معده ورم می کند. برنج تنها نشاسته ای است که تولید گاز نمی کند.

 

3-سیر:

سیر نیز منبع کاملی از فروکتان است.  برای اینکه معده شما به هنگام مصرف سیر متورم نشود،  دکتر اسکارلاتا می گوید: حبه های سیر را با روغن زیتون درون یک کتری با  دمای ملایم و آرام بپزید. سپس سیر را دور بریزید و روغن زیتون را که با طعم سیر ترکیب می شود، برای آشپزی و پختن انواع غذاهای لذیذ استفاده کنید.

 

4-پیاز:

پیاز مانند سیر حاوی فروکتان است و باعث نفخ شکم می شود. پودر پیاز در بسیاری از چاشنی ها ، ترکیب های طعم دار و انواع سس وجود دارد.

دکتر اسکارلاتا می گوید: ریشه پیاز  سرشار از فروکتان است. اگر می خواهید غذای شما طعم پیاز داشته باشد و در عین حال شکم شما نفخ نکند،  بهتر است که قسمت های سبز پیازچه و پیاز کوهی را امتحان کنید.

 

5-شیر سویا:

یکی از بیماران خانم اسکارلاتا می گوید: نفخ شکم و ورم معده او پس از نخوردن شیر سویا کاملا بهبود یافت.

شیر سویا در آمریکا از دانه های کامل سویا تشکیل شده که شامل ماده ای به نام گالاکتواولیگاکچارید است.

این ماده نوعی فیبر است که میکروب های معده آن را به سرعت مصرف می کند و در نتیجه گاز معده تولید می شود.

اسکارلاتا می گوید: بهتر است شیر بادام دار مصرف کنید.  این شیر کربوهیدرات تخمیر شدنی کمتری دارد و در نتیجه گاز معده کاهش می یابد.

 

6-شیرینی گرانولا:

در ساختار این شیرینی ریشه کاسنی (نوعی گیاه) وجود دارد  که کاسنی سرشار از فیبر است.  فیبر موجود در ریشه کاسنی بسرعت تخمیر می شود و در نتیجه معده نفخ می کند.

 

7-سیب:

سیب سرشار از ماده ای به نام سوربیتول است . سوربیتول قندی طبیعی بوده که به غیر از سیب در میوه هایی مانند هلو، گلابی وآلوچه وجود دارد.

اگر خوردن این خوراکی ها معده شما را ناراحت می کند، بهتر است در خوردن آنها زیاده روی نکرده و متعادل باشید و یا در مهمانی ها این میوه ها را بخورید.

 

منبع: ام اس ان/انتهای متن/

درج نظر