علامت هایی از سلامت بدن که دندانپزشک تشخیص می دهد

دهان شما خیلی بیشتر از آنچه که فکر می کنید در مورد سلامت عمومی بدن تان به شما آگاهی می دهد.
برای مثال اگر مبتلا به بیماری دیابت بوده و یا در معرض احتمال سکته قلبی قرار گرفته باشید، دهان شما علامت هایی را نشان می دهد.

0

هر چند ممکن است رفتن نزد دندانپزشک برای شما ترسناک باشد  اما این امر ضروری و لازم است.

دندانپزشک شما تنها با معاینه دهان و دندان ها می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت عمومی بدن به شما بگوید .

دکتر جف حداد در این مورد به مجله insider می گوید:

متاسفانه از نظر خیلی از مردم  فاصله زیادی میان دندانپزشکی و دنیای طب وجود دارد. در حالی که در واقع دهان شما بخشی از بدن تان به شمار می رود و اگر دندان ها خراب شوند، بر روی تمام اعضای بدن اثر می گذارند.

دکتر حداد می گوید:

می دانیم که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای مراقبت دهان و دندان راهکاری خوب است. اما برای مراقبت از سایر اعضای بدن چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

در این مقاله مواردی وجود دارند که می توان در باره سلامت بدن تنها با دقت در سلامت دهان و دندان چیزهایی آموخت.

 

1- اگربیماری دیابت داشته باشید

به گفته دکتر گری گلاس من در مجله insider ، زخم،  عفونت،  ورم لثه ها،  برفک دهان،  بوی بد دهان و پوسیدگی دندان می توانند منجر به دیابت شوند.

اگر شما هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید این امکان وجود دارد تا پزشک شما این علائم را زود تر تشخیص دهد.

 

2- ممکن است در معرض حملات قلبی و یا سکته مغزی قرار گرفته باشید:

معمولا میان بیماری های دهان و دندان با ناراحتی های قلبی ار تباطی مستقیم وجود دارد.

دکتر گری گلاس من می گوید:

 باکتری ها از عفونت و ورم لثه ها تولید می شوند و می توانند وارد جریان خون شوند، سپس به درون رگ ها و عروق و بعد وارد قلب می شوند و در نهایت منجر به سختی عروق می شوند که بیماری تصلب شرائین را ایجاد می کنند. اگر حالت تصلب شرائین برای بیمار روی دهد،  احتمال سکته مغزی و حمله قلبی افزایش می یابد . مشکل تنها به اینجا ختم نمی شود بلکه درون قلب و رگ های قلبی نیز تورم و عفونت به وجود می آید.

کلا ورم و تورم خود یک علت معمول و رایج بیماری های حاد است. پس مراقبت از لثه ها می تواند روشی ساده باشد که سلامت قلب را تضمین می کند.

گری گلاس من می گوید:

حالت تهوع به هنگام صبح ها، می تواند منجر به ساییدگی و فرسایش اندک دندان ها شود. در حالی که میزان زیاد ترشح هورمون های بدن می تواند باعث شود احساس کنید که دندان های شما کمی لق شده اند. به گفته دکتر گری گلاس من، با توجه به حساس بودن لثه ها ممکن است به هنگام مسواک زدن کمی احساس درد می کنید. پس برای ساده تر شدن کار بهتر است از مسواک هایی که نسبت به نوع معمول مسواک نرم تر هستند، استفاده کنید.

دکتر گلاس من می گوید: اگر صبح ها حالت تهوع دارید، بهتر است دهان خود را خوب آبکشی کنید.

 

3- دندان قروچه کردن در خواب

حداد به مجله insider می گوید: پوسیدگی دندان ها می تواند به علت دندان قروچه شبانه باشد.

وی در ادامه گفت: بسیاری از افراد دندان های خود را به هنگام خواب روی هم فشار داده (دندان قروچه  می کنند) تا مسیر عبور جریان هوا را در هنگام خواب باز کنند. در واقع این کار نوعی مکانیسم خود دفاعی به شمار می رود.

گلاس من می گوید:

من اولین سوالی که از بیماران به هنگام مراجعه می پرسم این است که آیا سر درد و یا سابقه میگرن دارند.

حداد می گوید:

زبان نیز می تواند باعث ناراحتی هایی شود. گاهی اطراف لبه های زبان که اسکالوپینگ نام دارند، تا 80 درصد می توانند باعث بدخوابی و دندان قروچه شوند.

 

4- یرقان

به گفته دکتر بیکر ز خم های دهانی شما می تواند یکی از نخستین نشانه هایی باشد که نشان دهد ممکن است یرقان داشته باشید.

دکتر گلاس من گفته است:

 با بررسی دقیق لبها و غده ترشح بزاق دهان می توان در مورد یرقان علائمی را تشخیص داد. پس حتما هر شش ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید و اگر بچه های کوچک و خردسال دارید حتما واکسن هپاتیت به آنها بزنید.

 

5- مشکلات گوارشی

پوسیدگی عمیق و یا سایش ناگهانی دندان ها می تواند به تغذیه بد و یا اختلال در تغذیه دلالت کند. به گفته دکتر جیسون گود چایلد، رئیس دندانپزشکی کلینیک به مجله insider ،  تغذیه بد و نادرست، چه به دلیل فقدان مواد مغذی لازم و یا فقدان کالری باشد، می تواند منجر به پوسیدگی دندانی شود.

در مجموع، حالت تهوع همراه با گرسنگی بیش از حد می تواند باعث ورود اسید معده به فضای دهان  شود.

 

6- بیماری خود ایمنی

بیماری های مربوط به سیستم خود ایمنی بدن ، معمولا به خوبی تشخیص داده نمی شوند. بیماری لوپوس، سلیاک و سایر بیماری ها می توانند شبیه چیزهای دیگری باشند که تشخیص بیماری را مشکل تر و پیچیده تر می کنند. به گفته دکتر گود چایلد، این نشانه ها گاهی می توانند بیانگر زخم های موکوسی دهانی باشند که دندانپزشک بایستی به آنها توجه کند و به شما کمک کند تا معالجه شوید.

 

7- مشکل کلیوی

مانند ناراحتی های قلبی، میان  بیماری کلیوی و دندانی ارتباطی نزدیک وجود دارد. به گفته گلاس من، عفونتی که روی لثه ها اثر می گذارد، به طورشدید و جدی می تواند روی کلیه ها نیز اثر بگذارد. زیرا باکتری ها وارد جریان خون شده و خودشان را به سایر ارگان ها و اندام های بدن می رسانند. و آنها را بیمار می کنند.

اگر چه ممکن است که ناراحتی های مربط به کلیه نامربوط به عفونت دهان باشد،  اما لثه های متورم می توانند ریسک و احتمال مشکلات کلیوی را افزایش دهند.

پس بهترین و آسان ترین راه برای محافظت از خود در برابر بیماری های حاد و جدی استفاده از نخ دندان، مسواک زدن منظم و مراجعه مرتب به دندانپزشک است.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر