عدم پایندی به شروط ضمن عقد

سوال از شما ، پاسخ از مشاوره حقوقی

شروط ضمن عقد ازدواج تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ازدواج آن‌ها می‌شود. این شروط را می‌توان در سند رسمی ازدواج ذکر کرده و با امضای دو طرف رسمیت داد.

0

سوال:

 سلام، چهار ساله ازدواج کردم و یه پسر چهارساله هم دارم،شوهرم از ازدواج اولش دو فرزند پسر و یک دختر دارد که جوان و نوجوان هستند، از ابتدا قرار براین بود بچه ها پیش مادرشان باشند اما بعد از ازدواج پای انها کم کم به خانه ی ما باز شد و حالا شوهرم می خواهد سه فرزندش را پیش خودش بیاورد، حتی پسر بزرگش هم که ازدواج کرده باید با ما در یک خانه زندگی کند.

 رفتار توهین آمیز بچه ها با من و پشتیبانی همسرم ازآنها،توجه نکردن به فرزندم از جانب پدرش که مثل مزاحم با او رفتار میکند، توهین و بدرفتاری با من و قطع کردن رابطه با خانوادم، شکاک و بد دل بودن نسبت به من، همه و همه باعث شد من بارها به حالت قهر به شهرستان نزد خانوادم برم که او در این چند بار حتی زحمت دنبال اومدنم رو نکشیده وهربار خواسته خودم برگردم، این بار هم که هشت ماهه قهر کردم هربار تهدید و توهین می کنه که خودت برگرد وگرنه پسرم رو ازم میگیره یا اینکه اونقدر با حرفاش خوارو کوچیکم می کنه که بهم می فهمونه من ففط  کلفت خونه ش محسوب میشم و بخاطر خدمت به بچه های اون باید برگردم اینارو میگه که درخواست طلاق بدم و از حق و حقوقم بگذرم نمیدونم باید چیکارکنم و قانون چه حقی برای من قائل شده، اون حاضر به حرف زدن نیست و فقط تهدیدم میکنه، چطوری باید درخواست بدم که بتونم حقانیت مو ثابت کنم؟


پاسخ مشاور:

با سلام.

اولا برای اینکه بتوانید از حقوق خود استفاده کنید منزل مشترکتان را ترک نکنید.

در صورت ترک منزل ناشزه محسوب شده وبا پیگیری قانونی شوهرتان از حق نفقه محروم می شوید. شما بهتر است که قبل از هر کاری به مشاور خانواده مشورت کنید ‌همسرتان هم قانع کنید که برای راهنمایی گرفتن با شما بیایند.

به هرحال شما از ایشان قول گرفته بودید که بچه ها را به منزل مشترکتان نیاورد ولی خلاف شرط عمل کرده.

این تخلف از شرط به اصل عقد نکاح آسیب نمی زند یعنی شما نمی توانید به این دلیل دادخواست طلاق بدهید.

بنابراین شما می توانید درخواست مسکن مستقل از فرزندان شوهرتان را بدهید چون بچه همسرتان بزرگ هستند وحضورشان مخل آسایش شماست و در صورت پذیرش از سوی قاضی واثبات مشکل وسختی وضعیت شما ،شوهرتان موظف است در صورت امکان مالی برایتان مسکن مستقل بگیرد.

دوم اینکه می توانید دادخواست دریافت مهریه بدهید و لزومی ندارد که شما ابتدای کار دادخواست طلاق بدهید که با بذل مهریه باید اینکار را بکنید و این به ضرر شماست.

فرزند شما تا هفت سالگی در حضانت شماست وشوهرتان نمی تواند فعلا او را ازشما جدا کند نگران نباشید ولی پیشنهاد می شود به شما که سعی کنید اگر در کنار بچه های شوهرتان بود برایتان خطر جانی وحیثیتی ندارد با آنها کنار بیایید تا ازاین طریق محبت واطمینان شوهرتان را جلب وزندگیتان را حفظ کنید.

/انتهای متن/

درج نظر