آغاز بکار اولین مرکز روزانه آموزشی و توابخشی معلولین جسمی و حرکتی هایکا در مهاباد

تحلیلی هاژه، اولین مرکز خصوصی روزانه آموزشی و توابخشی معلولین جسمی و حرکتی هایکا در مهاباد با فضایی بالغ بر 500 متر مشتمل بر 5 بخش تخصصی آغاز بکار کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از هاژه، مؤسس و مسئول فنی این مرکز  اظهار کرد: این مرکز با نظارت کامل اداره بهزیستی و توسط بخش خصوصی تأسیس و در 5 حوزه کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، روانشناسی و مشاوره و خدمات آموزشی و هنری فعالیت می کند.

آزاد غفور ملایی افزود: خدمات هر یک از بخشهای این مرکز توسط کارشناس مسلط و مورد تایید از سوی اداره بهزیستی در بخش مربوطه ارائه می شود، ساعات کاری این مرکز از ساعت 8 الی 14 بوده و محدودیت سنی ندارد.

ملایی مهمترین هدف این مرکز را آموزش معلولین جهت انجام امور شخصی خود و آماده سازی برای فعالیت در اجتماع عنوان کرد و گفت: متاسفانه عدم امکانات رفاهی و نبود ارائه خدمات آموزشی و پزشکی بیش از بیش بر مشکلات معلولان افزوده و آنها را در فعالیت های روزانه در اجتماع منع کرده است.

وی تصریح کرد: در این مرکز سعی شده به کشف استعدادها توجه ویژه ای صورت گیرد و در طول ماه برای خانواده ها و افراد کارگاههای آموزشی، روانشناسی و مشاوره برگزار شود.

ملایی تفاوت خدمات این مرکز را با سایر مراکز دیگر شهرستانهای همجوار ارائه خدمات تحریک الکتریکی مغز با استفاده از دستگاه TDCS توسط کارشناس متخصص در این زمینه عنوان کرد و گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته استفاده می شود.

وی افزود: استفاده از این دستگاه کاملا بی ضرر بوده و برای افزایش توان عملکرد مغزی، تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیریو بهبود کنترل حرکتی، اختلالات یادگیری و … مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه ضمن تشکر ازحمایت های نماینده مردم مهاباد در مجلس از خیرین، متنفذین و مسئولان خواست تا با کمک و حمایت خانواده های دارای معلول و ثبت نام فرزندان معلول در این مراکز به موجب تحولی در زندگی شخص آنها شوند.

یکی از مراجعین این مرکز که فرزند 16 ساله اش مبتلا به فلج مغزی است در گفتگو با خبرنگار هاژه ایجاد چنین مراکزی را یکی از ضروری ترین مراکز برای معلولان و خانواده های دارای فرزند دانست و گفت: بیشتر از 12 سال است که بصورت مدوام مسئولیت مراقبت از فرزندم را برعهده دارم و بیش از 1 دهه از فعالیت های کامل روزانه و کار محروم بوده م.

وی افزود: تجمیع چند بخش خدماتی در یک مرکز و فضای مناسب برای رفت و آمد معلولین همیشه از دغدغه های خانواده ها دارای فرزند معلول می باشد و از سویی دیگر در این مرکز فضایی همگن تر برای معلولان وجود دارد که هم برای خود فرد و خانواده اش از نظر روحی مناسب تر است.

به گزارش به دخت مراکز روزانه آموزشی و توابخشی معلولین جسمی و حرکتی در شهرستانهای پیرانشهر، سردشت و نقده چنین مراکزی وجود ندارد و تنها در شهر بوکان سال گذشته تاسیس شده است.

/انتهای متن/

درج نظر