با خوردن این مواد مانع حملات قلبی و سکته مغزی شوید

ممکن است شما با نشانه ها و علائم خاموش سکته مغزی و حمله قلبی آشنا باشید. اما با دیدن این نشانه ها چه باید کرد؟ آیا مواد خوارکی خاصی هستند که خوردن آنها به ما کمک کند که از سکته مغزی و قلبی جلوگیری کنیم؟ در این مقاله شما را با عناصر و مواد غذایی که برای سلامتی بدن مهم هستند ، آشنا می کنیم.

0

ممکن است شما با نشانه ها و علائم خاموش آشنا باشید اما با این نشانه ها  چه باید کرد؟

اگر چه ورزش و استراحت کافی، از جمله عادات مهمی به شمار می روند که احتمال بروز سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهند، اما با وجود آن هم بسیاری از افراد می توانند دچار این ناراحتی ها شوند.

در این مقاله شما را با عناصر غذایی که برای سلامتی بدن مهم هستند ، آشنا می کنیم.

.

1-پتاسیم:

در واقع دریافت پتاسیم بوسیله برنامه غذایی، منجر به متوقف سازی فشار خون بالا می شود.

محققان دانشگاه آلاباما دریافته اند که خوردن روزانه موز می تواند به پیشگیری حملات قلبی و سکته مغزی کمک کند.

میوه و سبزیجات هم حاوی پتاسیم هستند، مثل کلم بروکلی،  گوجه فرنگی،  سیب زمینی شیرین،  سیب زمینی سفید،  مرکبات و خشکبار.

میان فشار خون و برنامه یا رژیم غذایی حاوی پتاسیم ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد و خوردن برنامه غذایی حاوی پتاسیم بالا از افزایش فشار خون می کاهد.

میزان کم پتاسیم می تواند روی سلامت قلب، کلیه ها و کارکرد ماهیچه ها اثر بگذارد. هدف این مطالعات و تحقیقات مشخص کردن آن بود که چگونه پتاسیم بر جریان خون ، سلامت عروق و شریان ها اثر می گذارد.

به همین دلیل بر روی موش ها، آزمایشی صورت گرفت وبه برنامه غذایی این موش ها میزان پتاسیم بالا، کم و معمولی  اضافه کردند.

در نتیجه این آزمایش، موش هایی که به آنها برنامه غذایی حاوی پتاسیم کم داده می شد، نسبت به همتایان خود تصلب سخت عروق و شریانی بیشتری داشتند.

همچنین موش هایی که میزان پتاسیم بیشتری را دریافت کرده بودند، سختی و تصلب شریانی-عروقی کمتری به ویژه در رگ آئورت داشتند.

تحقیقات پیشین ثابت کردند که پتاسیم می تواند فشار خون را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات کارشناسان،  پتاسیم از طریق تنظیم ضربان قلب، هضم کربو هیدرت ها و ساختن ماهیچه ها فعالیت قلب را بهبود می سازد.

ترکیب این کارها، برای عملکرد عروق و شریان های شما معجزه می کند و در واقع باعث پیشگیری ناراحتی قلبی و سکته مغزی می شود.

دانشمندان امیدوارند بتوانند نتیجه این آزمایش ها را که درمورد موش ها انجام دادند، در مورد انسان هم ببینند.

دکتر مایک ناپتون، رئیس و پزشک  در بنیاد قلب انگلیس در گفت وگو با  مجله سان می گوید: با انجام تحقیقات و آزمایش های بیشتر شاید بتوانیم  راه های درمانی را برای افراد گسترده تر کنیم.

موسسه ملی سلامت توصیه می کند بزرگسالان حدود 3.500 میلی گرم پتاسیم در هر روز مصرف کنند.

توجه داشته باشید در صورتی که از داروهای قلب و یا کلیه استفاده می کنید، از خوردن مکمل های حاوی پتاسیم خودداری کنید.

.

2-اسید های چرب مهم:

 یکی از بیماران می گوید:

بدن من به اندازه کافی اسید های چرب امگا 3 ندارد و من از این جهت ناراحتم؛ زیرا غذاهای دریایی، غذای مورد علاقه من نیستند و در نتیجه اسید های چرب حاوی امگا 3 به میزان کافی به بدنم نمی رسند. من مکمل غذایی هم نمی خورم. روغن های آشپزی خود را عوض کرده و از روغن کانولا، زمانی که نیاز به روغن بی بو دارم استفاده می کنم. این روغن را به بعضی غذاهایم مانند  انواع نان ها اضافه می کنم. تخم مرغ می خورم،  به دلیل اینکه تخم مرغ حاوی اسید های چرب امگا 3 است.

.

3-ویتامین ث:

هرگز تصور نکنید که شما با خوردن ویتامین ث از دست سرما خوردگی معمولی آسوده می شوید. البته مصرف کافی ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شده و در عین حال آنتی اکسیدان های لازم را برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی ها و بیماری های مزمن فراهم می کند. بهترین منابع غذایی ویتامین ث  غذاهایی مانند فلفل دلمه ای،  پرتقال،  کیوی،  بروکلی،  توت فرنگی،  جوانه های کلم بروسل است.

اگر این خوراکی های حاوی ویتامین ث را در دسترس ندارید، می توانید از مکمل هایی که 75 میلی گرم ویتامین ث دارند در هر روز مصرف کنید.

اگر سیگار می کشید، 35 میلی گرم بیشتر ویتامین ث بخورید.

.

4-ویتامین دی:

بیماری می گوید:

چندین سال پیش  من در مطب دکترم آزمایش دادم و فهمیدم که میزان ویتامین دی بدنم کم است. هر روز کرم ضد آفتاب می زدم و در خانه کار می کردم، پس فهمیدم که ویتامین دی به بدنم نمی رسد. بنا براین شروع کردم به مصرف روزانه مکمل های حاوی ویتامین دی و امتحان کردن غذاهایی که این ویتامین را به میزان کافی داشتند. برای مثال زرده تخم مرغ حاوی ویتامین دی است.

ماهی سالمون، ماهی تن و پنیر نیز ویتامین دی دارد. پس میزان ویتامین دی بدنم بهتر شد.

.

5-آهن:

گیاهخواران، یکی از غنی ترین منابع آهن که گوشت بیف است را از دست می دهند. اما خوشبختانه نان ها، سریال های غذایی ، عدس، حبوبات،  لوبیا قرمزو  لوبیا سفید بهترین و عالی ترین  منابع آهن به شمار می روند. آهن بسیار برای سلامت خون و رشد بدن ضروری است.

زنان باردار روزانه به بیش از 27 میلی گرم آهن احتیاج دارند و زنانی که باردار نیستند،در هر روز حدود 18 میلی گرم آهن نیاز دارند.

.

6-کلسیم:

بیمار دیگری می گوید:

به این علت که من هرگز ماست و یا شیر دوست نداشتم و به خاطر آنکه از لحاظ ژنتیکی کلسترول بالایی داشته و پنیر نمی خورم، کلسیم بدنم کم است. من شیر بادام دار، انواع بادام و ماست یونانی می خورم. هر چند که میزان کلسیم توصیه شده برای بدنم را، که حدود 1000 میلی گرم در هر روز است، به دست نمی آورم.

کلسیم یکی از مواد لازم و ضروری برای سلامت استخوان هاست . مخصوصا اینکه در شجره خانوادگی ما سابقه پوکی استخوان  دیده می شود. پس مصرف مکمل های کلسیم به بدن من کمک می کنند تا کمبود کلسیم بدنم برطرف شود.

.

7-پروبیوتیک ها:

پروبیو تیک ها  برای عملکرد سالم روده ها مهم و ضروری بوده و برای تنظیم خلق و خو، سلامت روحی ، بهبود آلرژی مفید هستند. این ماده کمتر در رژیم غذایی روزانه وجود دارد. غذاهایی که تخمیر شده اند مانند کفیرو ماست غنی شده حاوی این باکتری ها هستند. در صورت عدم دسترسی به این منابع از مکمل ها استفاده کنید.

.

8-ویتامین ای:

آلرژی و داشتن حساسیت به آجیل های خاصی مانند تخم آفتابگردان، بادام زمینی، بادام،  فندق  و یا روغن هایی مانند روغن ذرت، سویا و گلرنگ می تواند با توانایی قابلیت مصرف ویتامین ای تداخل یابد.

در مورد بزرگسالان مصرف حدود 15 میلی گرم ویتامین ای کافی است.

حتی پزشکان و متخصصان تغذیه به مصرف مکمل ویتامین ای سفارش کرده اند. یک آنتی اکسیدان  و ویتامین ای قوی از ناراحتی های مزمن جلوگیری کرده و عملکرد سیستم ایمنی را توسعه می دهد.

.

9-فیبر:

فیبر ماده ای لازم برای عملکرد و سلامتی روده هاست .  حتی ثابت شده که فیبر نقشی در پیشگیری بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان ها دارد. فیبر در رژیم غذایی معمول آمریکایی ها کمتر است. بزرگسالان 25 گرم فیبر در هر روز باید مصرف کنند. حتما از میوه، سبزیجات و غلات کامل برای به دست آوردن فیبر کافی استفاده کنید.

در صبحانه خود اسموتی را به همراه تمشک تازه یا بذر کتان آسیاب شده مصرف کنید. با خوردن سریال های حاوی فیبر زیاد در اغاز روز، صبحی عالی خواهید داشت.

.

10- ویتامین ب 12:

از آنجا که بسیاری از منابع خوب و مهم جذب ویتامین ب 12 منابع حیوانی هستند، این ویتامین را یک فرد گیاهخوار به سختی به دست می آورد.  من غذاهایی مانند تخم مرغ و لبنیات می خورم که شامل این ویتامین هستند.  برای جذب بهتر این ماده از مکمل ها استفاده می کنم.این ویتامین  برای فعالیت های بدنی مهم مانند تولید سلول های قرمز خون و نگهداری و حفاظت سیستم اعصاب مرکزی مهم است.

.

11- منیزیم:

شاید تعجب کنید اگر بدانید که این عنصر در بیش از 300 عملکرد متابولیسمی نقش دارد. منیزیم در بادام، اسفناج، گندم آرد شده، لوبیا و شیر سویا دار وجود دارد. پس می توان براحتی در غذاهای روزانه  و رژیمی خود آنها را جذب بدن کرد. اگر این غذا ها را دوست ندارید، پس این عنصر به اندازه کافی به بدن شما نمی رسد. اغلب مکمل های مولتی ویتامین ها و مواد معدنی شامل این عنصر هستند. کمبود بدنتان را با خوردن این مکمل ها می توانید بر طرف کنید.

.

12- ویتامین کا:

فرد دیگری می گوید:

من در خوردن این ویتامین که به همراه ویتامین دی برای محکم کردن استخوان ها اثر دارد، کوتاهی می کنم. افرادی که ویتامین دی می گیرند،در میان سایر مواد دیگر مثل کلسیم، برای ساختن و نگهداری استخوان های خود به ویتامین کا نیز احتیاج دارند.

سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارند، لوبیا، جوانه های کلم بروکلی، کلم بروکلی، هویج، کلم قمری، آلو خشک، حاوی این ویتامین هستند. در صورت مصرف سایر دارو ها با پزشک خود برای خوردن ویتامین کا حتما مشورت کنید.

برچسب:

/انتهای متن/

 

درج نظر