افتتاح دفتر مؤسسه خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاری های بدو تولد «محکم» رسما در پایتخت معنوی کشور

دفتر مؤسسه خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاریهای بدو تولد «محکم» رسما در پایتخت معنوی کشور افتتاح شد.

0
به گزارش به دخت به نقل از ملیت به نقل از مجمع خیرین سلامت، در مراسمی که روز گذشته در ساختمان سمن‌سرای آرامش و با حضور جمعی از مسؤولان و خیران استان برگزار شد، دفتر نمایندگی مؤسسه خیریه «محکم» در خراسان رضوی، توسط دکتر صلاح‌الدین دلشاد مدیرعامل و رییس هیئت مدیره این موسسه افتتاح شد.
* حمایت مجمع خیرین سلامت از سمن‌های فعال حوزه سلامت
در این نشست علیرضا کلاهان مدیرعامل مجمع خیرین سلامت مشهد و مدیر موسسه محکم در استان خراسان با تاکید بر اهداف مجمع خیرین سلامت در کل کشور در خصوص مجموعه‌های مردم‌نهاد حوزه سلامت و هماهنگی هایی که طی چند ماه گذشته صورت گرفت ، دفتر نمایندگی موسسه خیریه محکم در استان خراسان در شهر مشهد افتتاح شدتا به نیازمندان در این بخش خدمات مورد نیاز را با کیفیت و سرعت بهتری ارائه نماییم . 
وی افزود مؤسسه «محکم»؛ مجموعه‌ای علمی و یاری کننده کودکان با ناهنجاری های بدو تولد است که برای درمان نوزادان بیمار با حضور زبده ترین جراحان ومتخصصین و خیرین بزرگ و خوش فکر کشوری در حال فعالیت است و به لطف اقا امام رضا امروز شاهد افتتاح رسمی دفتر این مجموعه در استان خراسان رضوی هستیم .
دکتر صلاح الدین دلشاد مدیرعامل و رییس هیئت مدیره مؤسسه خیریه «محکم» نیز در این مراسم در خصوص اهداف تشکیل این مؤسسه خیریه، عنوان کرد: در مرحله‌ی اول حمایت‌مالی و تأمین پذیرش برای بیماران دچار ناهنجاری‌های مادرزادی که نیاز به جراحی یا درمان دارویی دارند در بیمارستان‌های دانشگاهی و در مرحله دوم ثبت موارد ناهنجاری‌های مادرزادی و آموزش خانواده‌ها و پزشکان مربوطه در زمینه‌های فوق از روش‌های مختلف، از اهداف راه‌اندازی «محکم» است.
وی با بیان اینکه «لب‌شکری، آترزی‌معده و مقعد بسته بیش‌ترین آمار ابتلا در نوزدان خراسان رضوی دارد»، افزود: عوامل شیمیایی و عوامل دارویی نقش زیادی در به وجود آمدن بیماری لب‌شکری ایفا می‌کند، به‌طور مثال خانم‌هایی که داروی ضد صرع مصرف می‌کنند در دوران بارداری در ماه اول و دوم نباید این دارو‌ها را مصرف کنند و حتی مواد آرایشی غلیظ در ماه‌های اول و دوم نباید استفاده شود چون یکی از عوامل پیدایش بیماری  لب‌شکری است.
مدیرعامل مؤسسه خیریه حمایت از بیماران با ناهنجاری های بدو تولد ( محکم)خاطرنشان کرد: در برخی مواقع این نوزادان معصوم هم‌زمان دچار چندین نوع ناهنجاری بوده و درمان آنان به دلیل عدم توانایی مالی والدین سال‌ها به تأخیر می‌افتد و محرومیت و نیازمندی در این بیماران که حتی زبان بازگو کردن نیاز‌های خود را ندارند، مشاهده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه «ازدواج فامیلی باعث ایجاد بیماری‌های مادرزادی در کودک می‌شود»، بیان کرد: یک ژن ضعیف از طرف پدر و مادر یا هردو باعث ایجاد یک ژن قوی بیماری در جنین می‌شود، به‌طور مثال در سیستان‌وبلوچستان که ازدواج فامیلی در آن رواج دارد شاهد آمار بیش‌تری از تولد کودکان با بیماری‌های مادرزادی هستیم.
دلشاد پیشگیری از ناهنجاری‌های مادرزادی را یکی از اهداف مهم این مؤسسه دانست و گفت: یکی از بیماری‌های جنین قطع نخاع مادرزادی است که مشکلات فراوانی را هم برای کودک و هم والدین آن به وجود می‌آورد، اما اگر مادر 3 ماه قبل از تشکیل نطفه از داروی فولیک‌اسید استفاده کند می‌تواند تا 99 درصد از ایجاد بیماری در کودک جلوگیری کند.
مدیرعامل مؤسسه خیریه «محکم» اضافه کرد: این مؤسسه بیماران کودک کشور‌های دیگر که در ایران سکونت دارند را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد و فرقی نمی‌کند کودک ایرانی یا غیر ایرانی باشد.
وی با اشاره به اینکه «سقط جنین با توجه به قوانین کشور بعد از چهار ماهگی مجاز نیست»، اظهارکرد: در شرع مقدس ما آمده است که اگر جنینی مشخص شود که  با معلولیت‌ به دنیا می‌آید، فقیه می‌تواند مجوز سقط را بدهد و در پزشکی قانونی ۹کمیته تشکیل و حدود ۳۰۰بیماری که این مجوز را دارند، شناسایی شده است.
دلشاد با اشاره به نحوه پذیرش بیماران در مؤسسه محکم، تصریح کرد: پزشک یا مددکار بعد از برخورد با کودک مبتلا به یکی از  ۳۵ ناهنجاری مادرزادی تحت پوشش، وی را به موسسه محکم معرفی می‌کند و مؤسسه به صورت مستقیم و بدون اتلاف وقت کودک را  برای انجام اقدمات درمانی  یا جراحی به مراکز فوق تخصصی معرفی می‌کنند.
در پایان ارزو حیدریان رییس شورای زنان مجمع خیرین سلامت استان و رییس کمیسیون جمعیت وسلامت پارلمان زنان خراسان رضوی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور موسسه محکم در استان خراسان  اعلام کرد با توجه به وجود بیماران نیازمند اعمال جراحی۳۵گانه تحت پوشش مجموعه محکم در سطح استان از تمام ظرفیتهای ممکن در حمایت از این مجموعه استفاده خواهد شد .

 

/انتهای متن/

درج نظر