افکار دوزخی را خودمان می سازیم

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که خودتان را قضاوت کنید؟ و بعد از آن به خودتان برچسب “بد” بودن یا “بی ارزش بودن” بزنید؟
پس خواندن این مقاله را از دست ندهید!

0

افکار دوزخی ارزیابی ها و ارزش گذاری های سرزنش گرانه درباره ی خود و یا دیگری است. این افکار که همانند اسم شان سوزاننده و آزاردهنده هستند، در طول زمان موجب کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس می شوند.


افکارمنفی که موجب رفتار منفی می شود

همه ی انسان ها با خودشان حرف می زنند اما گاهی این افکار، به صورت خودگویی های منفی در می آیند، یعنی تمام محتوای این گفتگوی درونی منفی و مخرب است به شکلی که هرگاه فرد در موقعیت خاصی مانند مهمانی، جمع دوستانه، خانه و یا دانشگاه قرار می گیرد، بلافاصله افکاری مانند “هیچکس مرا دوست ندارد”، “حرف های من ارزش شنیده شدن را ندارد” یا “من که نمی توانم به موفقیت برسم” در روان فرد جاری می شوند. این افکار موجب افزایش حالت های هیجانی و احساسات منفی می شوند و به تبع آن، تمام اعمال و رفتارهای فرد نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. برای مثال در مهمانی پس از این فکر که “من تنها هستم”، احساسات منفی بر فرد غلبه کرده و اخم هایش در هم می رود، بنابراین دیگران او را انسان عبوسی قلمداد کرده و از ایجاد ارتباط با او خودداری می کنند، در نتیجه فرد به این نتیجه می رسد که: “درست فکر می کردم، کسی مرا دوست ندارد، هیچ کس در مهمانی با من حرف نزد و من تنها هستم.”


چگونه افکار منفی را دور بریزیم؟

افکار دوزخی، تکرار شونده و دائمی هستند و در بلند مدت باعث افسرده خویی و افزایش و تجمع احساسات منفی می شوند. به نظر عده ای از روان شناسان، ذهن آدمی مانند باغ است. در این باغ، علف های هرز و گل های رز با هم می رویند اما باغبان توانا کسی است که بتواند از گل های رز در مقابل علف های هرز محافظت کند. بنابراین هر فردی باید بتواند بین افکار دوزخی و افکار کارآمد، مرز کشیده و افکارش را سر و سامان دهد.  یکی از راه حل های مفید برای شناسایی و جلوگیری از انباشت افکار منفی، نوشتن این افکار تکرار شوند هو جایگزین کردن آن با افکار مثبت است. برای مثال هر بار که به خودتان می گویید “من نمی توانم”، آن را یادداشت کنید و به ازای آن سه بار بنویسید “من تلاشم را می کنم تا موفق شوم.”

به این ترتیب گام به گام در درجه ی اول افکار خودآیند دوزخی فرد که بیشتر او را آزار می دهد شناسایی می شود و هم این افکار مخرب با افکار مثبت و سازنده جایگزین می گردد.

/انتهای متن/

درج نظر