حیوانات خانگی دوست داشتنی یا کشنده؟

سگ، گربه، خرگوش، لاک پشت، انواع پرندگان و حتی مار از حیواناتی هستند که این روزها به جای طبیعت سر از منازل مسکونی درآورده و حسابی در دل صاحبخانه‌ها جا باز کرده اند. اما این حیوانات دوست داشتنی آیا همیشه هم این اندازه جذاب و دوست داشتنی اند یا ممکن است با تولید بیماری سلامت صاحبان خود را تهدید ‌کنند؟ یک پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی به این سوال پاسخ داده است.

0

 این روزها حیوانات درون برخی از خانواده‌ها حکم یکی از اعضای خانواده را پیدا کرده و گاهی جایگزین فرزند نداشته زوج ها می‌شوند. سگ، گربه، خرگوش، لاک پشت، انواع پرندگان و حتی مار از حیواناتی هستند که به جای طبیعت سر از منازل مسکونی درآورده و حسابی در دل صاحبخانه‌ها جا باز کرده اند. اما این حیوانات دوست داشتنی همیشه هم این اندازه جذاب و دوست داشتنی باقی نمی مانند و آن زمانی است که از خود بیماری تولید کرده و سلامت صاحبان خود را تهدید می‌کنند. این حیوانات ناقل چه بیماری‌هایی هستند واین بیماری ها از چه طریقی به بدن انسان منتقل می‌شوند؟  

اینها پرسش هایی است که دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی، استاد دانشگاه شهید بهشتی پاسخگوی آنهاست.


این بیماری ها را مواظب باشید

دکتر مردانی در خصوص بیماری های شایع انسان و حیوان گفت:

در سالهای اخیر در کشور ما افراد زیادی تمایل به نگهداری حیواناتی نظیر سگ، گربه، لاک پشت و خرگوش در منازل خود داشته و این حیوانات سر از منازل ایرانی درآورده اند. ظاهرا در نگاه اول نگهداری از این حیوانات در محیط خانه بسیار ساده است لیکن اگر رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی از یاد برده شود مشکلات بسیار زیادی برای صاحبان این حیوانات ایجاد می شود. بیماری های شایعی بین انسان و حیوان وجود دارد که در تماس مستقیم با حیوانات ایجاد می‌شوند. به طور نمونه یکی از شایع ترین این بیماری ها در تماس با گربه به انسان منتقل می شود به بیماری “توکسوپلاسموز” معروف است. این بیماری در تماس با گربه و یا خوردن گوشت نپخته و جگر آبدار ایجاد می شود.


خطر کوری چشم و سقط جنین   

وی افزود:

بیماران معمولا از میان افرادی هستند که با گربه تماس مستقیم دارند. بیماری ممکن است بدون علامت و یا همراه با علامت باشد. بزرگی غدد لنفاوی ناحیه گردن، تب، بی قراری و کهیر در شکم از علائم این بیماری است و در افرادی که نقص ایمنی ندارند خود بخود بهبود می یابد. لیکن اگر منجر به گرفتاری چشمی شود، باعث کاهش بینایی و حتی نابینایی می شود. در افرادی که مبتلا به ایدز هستند نیاز به درمان طولانی مدت است و در زنان باردار منجر به سقط جنین می شود. بنابراین گروه های خطر در این بیماری زنان باردار و افرادی هستند که نقص سیستم اعصاب مرکزی دارند اما بقیه افراد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند و خود به خود بهبود یابند.


مرگ صد درصدی با گزش حیوان

استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص بیماری که از طریق نگهداری سگ به انسان منتقل می شود گفت:

سگ می تواند عامل چندین بیماری به انسان باشد ولی شایع ترین آن بیماری هاری است. افرادی که از سگ ، گربه و سایر حیوانات خانگی نگهداری می کنند باید توجه داشته باشند که این حیوانات در ابتدا باید مورد معاینات داخلی قرار گرفته و هر چند وقت یک بار این معاینات تکرار و واکسن های مربوطه انجام شود. با بروز علائم اولیه حتما با دامپزشک تماس گرفته و نسبت به جداسازی حیوانات مبتلا اقدام کنند. گزش حیوان مبتلا به هاری باعث انتقال بیماری می شود و این بیماری به حدی خطرناک است که در صورت عدم استفاده از واکسن فرد را از پای درمی آورد. بیماری هاری صد درصد باعث مرگ می شود البته خوشبختانه برای پیشگیری از هاری واکسن و سرم ضدهاری در انستیتو پاستور و مراکز بهداشتی درمانی در کل کشور موجود است و افرادی که در تماس با این حیوانات هستند بهتر است نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.      


نگهداری از لاک پشت اصلا و ابدا

وی در ادامه افزود:

بیماری دیگری که از سگ به انسان منتقل می شود بیماری “توکسوکارا” است. این بیماری از طریق تماس با گربه و سگ ایجاد می شود. این بیماری انگلی است و با علائمی نظیر خارش بدن، بزرگی کبد و طحال وافزایش آنزیم های کبدی خود را نشان می دهد و بسیار دردسرآفرین است.

 بیماری های دیگری هم وجود دارد که از طریق تماس با خزندگان نظیر لاک پشت و مار وغیره به انسان منتقل می شود. در ایران نگهداری از لاک پشت بسیار شایع است و این حیوان به دلیل خزنده بودن موقع حرکت در محیط سطح شکمی بدن خود را با زمین تماس می دهد و عمدتا هرگونه آلودگی در محیط منزل را با خود حمل می کند و گاهی آلودگی های توالت را به محیط خانه و اعضای آن منتقل می کند و یکی از مشکلاتی که خزندگانی نظیر لاک پشت ایجاد می‌کنند انتقال مکانیکی عوامل بیماری زا از نقاط مختلف منزل به یکدیگر است و این موضوع بیماری های مهمی را ایجاد می کند بنابراین نگهداری لاک پشت در منازل کار بسیار اشتباهی است.


نگهداری از حیوان خانگی هزینه بر است

 دکتر مردانی در انتها بیان کرد:

بیماری های زیادی وجود دارد که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند. خرگوش، خوکچه هندی و سایر حیوانات قادر هستند بیماری های عفونی مختلفی از خود به انسان منتقل کنند و به دلیل اینکه نگهداری این حیوانات به مانند گربه و سگ خیلی شایع نیست این بیماری ها شیوع کمتری دارند. در هر صورت افراد باید بدانند که نگهداری حیوان در منزل اصول خاصی دارد و این کار هزینه بر بوده و هزینه بیشتری از یک انسان دارد. این حیوانات ماهانه باید توسط دامپزشکان ویزیت شوند و واکسن های مربوط به آنها زده شود و افرادی که از حیوانات نگهداری می کنند در صورت ابتلا به بیماری سریعا با پزشک و دامپزشک مربوط مشورت کرده و نسبت به درمان اقدام کنند.

 

/انتهای متن/

 

درج نظر