پایه گذار امور زنان و مادر ان جی اوها رفت

چهل روز از فقدان شهلا حبیبی گذشت، یکی از فعال ترین و موثرترین زنان در عرصه امور زنان در جمهوری اسلامی. به این بهانه به سخنان جمعی از دوستان و یاران این بزرگ زن نگاه می کنیم که در مراسم بزرگداشت شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی برای شهلا حبیبی، در مورد او گفتند.

0

در مراسم بزرگداشت شهلا حبیبی اولین مشاور امور زنان ریاست جمهوری در زمان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی که توسط شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان  درچهارم مهرماه  در محل تالار دیوان شمس برپا شد، از تلاش و مجاهدت بی وقفه او در طول عمر نه چندان بلندش سخن گفته شد. یاران او در شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان  از خاطرات شان از آخرین دبیر شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان گفتند با دریغ و افسوس و …


یاد آوردن انسان های بزرگ

مهری سویزی  فعال فرهنگی و رئیس سابق دفتر امور بانوان آموزش و پرورش در مورد شهلا حبیبی به عنوان یک شخصیت الگویی اینطورسخن گفت:

صحبت در باره شهلا حبیبی که همه ما به ایشان تعلق قلبی داشتیم، کار دشواریست اما وام می گیرم از این آیات قرآن که می فرماید: بنده ما داوود… بنده ما ابراهیم را به یاد آور و…

راز این یاد آوری انسان های بزرگ و پویا چیست؟

از این یاد آوری هدف ها با طراوت، وظائف به جا مانده روشن ترو عزم عزیمت یه سمت هدف ها بیشتر می شود. به همین دلیل انسان های بزرگ را باید به یاد آورد و خانم حبیبی یکی از این انسان های بزرگ بودند.

چند خصوصیت جزو شخصیت انسان های بزرگ است: صبر، ایثار، شناخت و علم که اگر اینها نباشد الگو نمی شوند .


ستاره ها از نظر خداوند

خانم سویزی در مورد جایگاه انسان های بزرگی که ستاره می شوند، درکلام خدا اظهار داشت:

خداوند در مورد ستاره ها که در آسمان جامعه خود می درخشند و راه  را به بقیه انسان ها نشان می دهند، چهار معیار را مطرح کرده: علم، تقوا، خلاقیت و فروتنی.در شهلا حبیبی همه این ها بود.

این بانوی ارجمند اهل علم بود و اگر هم جایی نمی دانست از اهل دانش کمک می گرفت و درایت داشت.

خداوند در قرآن می فرماید که ارزشمند ترین شما نزد من با تقوا ترین شماست. کسی که با تقواست عناصری مانند عشق، و دیگر خواهی، عقل، اصالت طلبی، عدالت دوستی، صداقت و جهادطلبی  را در وجودش دارد. بانو شهلا حبیبی تمام عناصر تقوا را داشت.

خانم حبیبی قلبا به اهدافش ایمان داشت و کارهایش در راستای این ایمان بود و نه به خاطر جلب توجه و دوربین و … . به چیزی که اعتقاد داشت، عمل می کرد و اصلا اهل ریاکاری نبود.

او کسی بود که در عمر کوتاه اما تاثیر گذار و پربرکت خود جویای علم و تقوا بود.

ویژگی خلاقیت در او بسیار نمایان بود. موسس، بنیانگذار و معمار بود، زمینه سازی برای مشارکت زنان کاری بود که خانم حبیبی موفق به انجامش شد.

فروتن بود. گاهی ممکن بود به خاطر صراحتی که داشت کسی از او رنجیده خاطر شود ولی بعد با کلامش از او دلجویی می کرد.کلا به مردم اطرافش اهمیت می داد و برای افراد ارزش قائل بود.


زمینه ساز تاثیرگذاری زنان

سویزی در ادامه در مورد تاثیر گذاری زنان  اضافه کرد:

امروزه روانشناسان معتقدند که پژواک صدای مادر بسیار در ذهن کودک بیشتر از پژواک صدای پدر است. اگر مادر یک بار بگوید هفت برابر گفته پدر اثر دارد.این یعنی هر جا که نیاز باشد زنان ما می توانند اثر گذار باشند و خانم حبیبی به این مطلب ایمان داشت.

مدیریت مقاومت از دیگر خصلت هایی است که زنان در وجودشان دارند. خانم حبیبی نه تنها  نمونه بارز این اثرگذاری بود بلکه به این ظهور و بروز قدرت اثرگذاری  در زنان کمک بسیاری کرد.

 این بانوی عالی مقام برای پیشرفت جامعه و بهتر شدن جایگاه زنان زحمات بسیاری کشید. 


مادر ان جی اوها

سپس دکتر شکوه نوابی نژاد رئیس  شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان  سخنان خود را در مورد شهلا حبیبی این طور آغاز کرد:

” خانم حبیبی یک خانم قدرتمند بود که این قدرت در بین همه اطرافیان و همکاران شان پخش می شد و به ما نیرو می داد. ما در شبکه همه مثل خواهر بودیم با اینکه از یک تفکر، دیدگاه سیاسی و حتی مذهب نبودیم. در مدتی که خانم حبیبی در این شبکه حضور داشت،  همه از او به عنوان یک منبع و مرجع یاد می کردند. او اطلاعات زیادی در مورد مسائل مختلف داشت و شاید همین خصوصیت او  بود که باعث شد بتواند بیش از 900 ان جی او زنان را گرد هم بیاورد. اگر در مورد او بگوییم که  مادر ان جی اوهای زنان  در ایران بود، گزاف نگفته ایم.  البته قبل از اقداماتِ خانم حبیبی، ان جی اوهای فراوانی وجود داشت ولی در نهایت این خانم حبیبی بود که این ان جی اوها را سازماندهی و از پراکنده شدن شان جلوگیری کرد.


جمع اضداد بود

در طول بیش از 20 سالی که من با او دوست بودم، شاهد بودم که خانم حبیبی توانایی این را دارد که انسان های مختلف با تفکرات متفاوت را دور هم جمع کند، این در حالی بود که او یک فرد ولایی بود.

من نمی دانم از کدام قسمت از شخصیت این خانم بزرگوار برای شما بگویم. همین قدر بگویم که تقوا و ایمان یکی از مشخصه های بارز خانم حبیبی بود  و همیشه جلسات را با سخنانی از اخلاق که برگرفته از قرآن بود شروع می کردند.

من هنوز هم نمی دانم چطور باید از خانم حبیبی بگویم که حق مطلب را ادا کرده باشم ولی همین قدر بگویم که ایشان جمع اضداد بودند و از همه خصایص خوب بهره مند بودند، بخصوص محبوب اقلیت های مذهبی کشورمان بودند.”

دکتر نوابی نژاد در ادامه صحبت های خود در مورد بزرگداشت خانم حبیبی اضافه کرد:

” من به عنوان یک روانشناس زن که 50 سال است به صورت تخصصی در این حیطه کار می کنم نمی توانم توصیف کاملی از شخصیت خانم حبیبی کنم بدهم تنها می توانم بگویم که از رفتن این نیروی شریف، انقلابی و با اخلاق متاسفم. حیف که حبیبی زود ما را ترک کرد وحیف که این بزرگداشت در زمان زنده بودن او برگزار نشد.

بنظرم حبیبی در جامعه ما بسیار مظلوم بود و مخصوصا از طرف خود ما زنان در مورد اوغفلت شد و همین هم باعث شد نتوانیم از پتانسیل های بسیار بالای خانم حبیبی، آنطور که باید استفاده کنیم. در جامعه ای که بیشتر دنبال بحث های سیاسی هستند تا عمل، وجود خانمی مثل حبیبی غنیمت بود. امیدوارم که ما این شبکه را که مولود خانم حبیبی است، نگه داریم و با گسترش شبکه و محافظت از آن روح خانم حبیبی را شاد کنیم .”


فارغ از هیاهوی چپ و راست

در قسمت بعدی برنامه دکتر آباد عضو شورای شهر تهران و ار زنان آزاده در جنگ تحمیلی به تعریف خاطره های خود از خانم حبیبی پرداخت:

“من زمانی با خانم حبیبی آشنا شدم که هیچ کار خاص اجرایی نداشتم و از هیاهوی چپ و راست برکنار بودم. تنها بخاطر علاقه به مسائل زنان با کمترین امکانات در زمینه امور زنان شروع به کار کردم و خانم حبیبی در تمام این مراحل مثل یک خواهر دلسوز یار و یاور من بودند.

از مشخصه های بارز خانم حبیبی صداقت، صراحت و صمیمیت بود که البته صراحت او شاید خیلی به مذاق بعضی از ما خوش نمی آمد مخصوصا که در جامعه ما لفاظی زیاد رواج دارد .

فکر می کنم  اگر از خانم حبیبی هر کدام مان خاطره ای بگوییم، مجموعه اینها مثل یک پازل خواهد بود که اگر کنار هم بچینیم تصویری از او به ما می دهد اگر چه ممکن است این تصویر یک تصویر کامل از او نباشد.

تصویری که در جلسات رسمی از ایشان می دیدیم تصویر کلیشه ای یک مدیر منظم و با تدبیر بود اما خانم حبیبی بیرون از جلسات، شخصیتی فراتر از یک مدیر موفق داشتند. “

آباد در ادامه اضافه کرد:

“در یکی از سفرهای کاری مان به امریکا که من به همراه خانم حبیبی به عنوان مترجم به کشور ارمنستان  رفته بودیم، موقع عکس انداختن از ما خواستند که روسری های مان را پشت گوش مان ببریم. این در صورتی بود که چهره ما به صورت کامل در تصویر بود. خانم حبیبی متوجه شد که من و آن عکاس در مورد گوش داریم بحث می کنیم. وقتی از من ماجرا را پرسید،  بلافاصله گفت به او بگو که اگر پشت گوش خودت را دیدی گوش ما را هم می بینی!”

برای خانم حبیبی صرف رفتن به آمریکا آنقدر ارزشمند نبود که ما بخاطرش هر کاری بکنیم و به هر بهایی ویزا بگیریم. وقتی برگشتیم در پاسخ کسانی که از ما دلیل موفق نشدن مان را خواستند، گفت که از ما گوش خواستند، ما هم ندادیم!

امیدوارم که بتوانیم صفا و صمیمیت و وحدت طلبی که او داشت، ما هم داشته باشیم، تا بتوانیم در مسیر این عزیز از دست رفته باشیم .”

 
شهلا سرباز امام حسین (ع) بود

سپس دکتر لاویان نماینده انجمن زنان کلیمی ایران، فعال حقوق بشر و اسلام پژوه در مورد خانم حبیبی در صحبت هایی اظهار کرد:

خدا به ما افتخار میکنه که به عنوان پیرو همه ی ادیان ابراهیمی در کنار هم هستیم. قران و اسلام وچهارده معصوم فقط متعلق به مسلمانان نیست.

فلسفه ی محرم هم ایثاروعشق واخلاق مداریست. در بین شهدای کربلا و یاران حسین غیر مسلمان هم بودند.

همه ما هم  می توانیم زینبی باشیم.

بنظر من ما اگر اخلاق مدار باشیم، خانم زهرا و خانم زینب دست مان  را می گیرند. آنها فقط دست پیروان خودشان  را نمی گیرد.

در معرفی خانم حبیبی باید بگویم که بیشتر از سه دهه من با شهلا حبیبی آشنا بودم . شهلا خانمی است اهل کرمانشاه  و زیست شناسی خونده بود.

ظاهرش کاملا با  حجاب کامل و بسته داشتند.عاشق ادبیات و حافظ و مولانا بود.

اهل هنر و نقاشی بود، عاشق گل و گیاه  و مرغ و طیور بود.

حبیبی اگر فرزند نداشت اما میلیون ها نفر با تفکرهای مختلف در سراسر جهان فرزندانش هستند.  

فرزندانش کارهای نیکش هستند.

ازسفر مشهد با او خاطره خوبی دارم.  یک شب تا صبح با هم از همه چیز گفتیم از مسائل خانوادگی، فلسفی، سیاسی و … .

شهلا معتقد سر سخت نظام ولایی بود، به امام خمینی و امام خامنه ای عشق می روزید

خانم حبیبی به معنای واقعی کلمه یک سرباز بود در راه امام حسین (ع) و پیرو راستین این امام بود.

سپس خانم لاویان شعر بلندی در رثای شهلا حبیبی و سجایای او که سروده خودش بود، خواند.


حساسیت روی مسائل زنان

سپس خانم دکتر صلیبی نمایند ه انجمن زنان  آشوری خاطره ای از خانم حبیبی تعریف کرد:

“من در ابتدای صحبتم باید بگویم که سر تعظیم به ایشان فرود می آورم به عنوان اسوه اخلاق. خانم حبیبی به خاطر اخلاق شان مورد توجه و عشق همه مردمی بودند  که با ایشان ارتباط داشتند. اعتراف می کنم که جانشین خانم حبیبی خانم نوابی نژاد هم مثل خانم حبیبی دل شان برای خدمت به زنان این مرز و بوم می تپید.

خاطره ای کوتاه از خانم دکتر را برای تان می گویم شاید باعث شود که شناخت بهتری نسبت به مسئولیت پذیری ایشان پیدا کنید : آقای احمد شهید سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل گزارشی علیه زنان جمهوری اسلامی ایران طرح کرده بودند، آن زمان خانم حبیبی حدود 20 سال بود که به سفرهای خارج از ایران نمی رفتند و سفرها را به دیگران محول می کردند اما وقتی از این گزارش مطلع شدند به مدت 24 ساعت از آقای احمد شهید وقت گرفتند. سفر 24 ساعته به همراه یکی از اعضای شورای مرکزی رفتند و به عنوان عضوی از شبکه رفتند ژنو ، از حقوق زنان ایران که ایشان زیر پا گذاشتند، دفاع کردند و برگشتند .

خانم حبیبی نسبت به مسائل مربوط زنان بسیار حساس بودند و ارزش قائل می شدند.”


دل مردم را شاد می کرد

 بعد از آن دکتر محبوبه خَلوق مدیر انجمن توانبخشی معلولین  از اخلاق و مهربانی خانم حبیبی اینطور گفت:

“خانم حبیبی علاوه بر مسئولیت های سنگینی که داشت، یک انسان بزرگوار و مهربان بودن. یادم می آید من بعد از معلولیتم که در سن 15 سالگی اتفاق افتاد، سفر رفتن برایم سخت بود.  خانم حبیبی از معدود کسانی بود که همیشه در سفرهایش من را  با خود می برد و سعی می کرد با حمایت از من بار مشکلات این همراهی را  بر روی دوش خودش بگیرد.

همین خانم حبیبی که اینقدر نسبت به من مهربان بود، خیلی وقت ها هم در مورد کارها با من دعوا می کرد ولی در نهایت همیشه با رفتارخوبش آدم را مجذوب خودش می کرد… می خواستم  بگویم که انسان یک پکیج است از رفتارهای مختلف در موقعیت های متفاوت.

یک خاطره قشنگ من از خانم حبیبی این است که یک بار برای یک جلسه آموزشی رفته بودیم چهارمحال و بختیاری. آنجا فرصتی شد که به یکی از سیاه چادر های عشایرشهرکرد برویم. مردم وقتی ما رسیدیم برای ما گوسفند کشتند و پذیرایی مفصلی از ما کردند. خانم حبیبی هم موقع برگشتن که به عروسی یکی از این ایلات رفتیم، هر چه در جیب وکیفش بود به عنوان هدیه به بچه ها و عروس و داماد داد.

آدم ها می توانند با یک محبت کوچک کاری کنند که دل بقیه را شاد شود و خانم حبیبی همیشه در همین راه قدم بر می داشت و همین طوری بود که قلب مردم را تسخیر می کرد.”


به هر قیمتی شده می برم شان حرم

سپس محترم جمالی ازمسئولین سابق بسیج خواهران خاطره ای جالب از سفر به مشهد همراه با خانم حبیبی گفت :

“خاطره از خانم حبیبی زیاد است.من برای نمونه به یکی  اشاره می کنم که او برای اولین بار و شاید تنها بار توانست در استادیوم 100 هزار نفری، زنان را برای بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س) جمع می کردند. ضمن اینکه خانم حبیبی بود که برای اولین بار برنامه پیرامید ( حرکات موزون نظامی) را توسط دختران دانش آموز برگزار کردند.

یک نکته مهم دیگر این است که خانم حبیبی در کنار همه مسئولیت هایی که داشت روابط بسیار نزدیکی با اقلیت های مذهبی داشت. یادم هست که وقتی در سفری که به منظور یک نشست به مشهد رفته بودیم، دوستان اقلیت خواستند بروند حرم امام رضا(ع) و راه شان ندادند، خانم حبیبی می گفت حالا که اینها دل شان می خواهد بروند حرم، باید به هر قیمتی شده ما ببریم شان … در نهایت به لطف خدا و پیگیری های خانم حبیبی این دوستان توانستند بروند حرم و از غذای مهمانسرای امام رضا (ع) هم بخورند.”


پای حق بقیه می ایستاد

خانم دکتر سوسن صفاوردی هم بعنوان یکی از دوستان خانم حبیبی به  خصایص ممتاز رفتاری و مرامی خانم حبیبی پرداخت :

“خانم حبیبی بر خلاف مدیران دیگر اعم از زن و مرد هر موقع پای حق وسط می آمد، حاضر بود از خودشان هزینه کنند. این کاری نیست که هر کسی حاضر باشد انجام بدهد. من در تمام دوران کاری ام ندیدم کسی اینطور پای حق بقیه بایستد .

یادم می آمد در یکی از مراسم که عازم خارج از کشور بودیم،  یکی از خانم ها همسرش او را به خاطر اختلافات شخصی که با هم داشتند، ممنوع الخروج کرد. خانم حبیبی وقتی ماجرا را فهمید،  گفت من زن نیستم  اگر این خانم فردا در هواپیما نباشد و در این کنفرانس شرکت نکند.  فردای آن روز آن خانم در آن کنفرانس شرکت کرد.”

/انتهای متن/

درج نظر