حواس تان به این عزاداران کوچک هم باشد

بچه ها پای ثابت مراسم عزاداری ماه محرمند . می توان با رعایت این 12 نکته، ماه محرم و عزاداری در این ماه را به یک فرصت برای یاد دادن خیلی حرف هایی مهم به بچه ها تبدیل کرد.

4

ماه محرم فصل برپایی مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان و خاندان بزرگوارش است. بچه ها معمولا در این مراسم همه جا و همه وقت همراه پدر و مادرها حضور دارند.

آموزه هایی که برای بچه ها در ماجرای قیام امام حسین(ع) و فداکاری های ایشان و خانواده و یاران شان هست،  می تواند برای بچه ها نکات خیلی جالبی داشته باشد. در واقع باید  برای اثرگذاری تربیتی بهتر ماجرای کربلا و عزاداری های برای آن به این نکات در ارتباط با بچه ها توجه داشته باشیم:

  • در مراسم عزاداری نباید مانع بازی کردن کودک شوید. در هر حال او یک کودک است و نباید از او انتظار داشت که یک گوشه بنشیند و مثل بزرگترها عزاداری کند . فراموش نکنید برای کودکان زیر چهار سال اسباب بازی، مدادرنگی ، کاغذ و غذا همراه خود داشته باشید .
  • کودک خود را برای زودتر آماده شدن و رفتن به هئیت دعوا نکنید . برخورد تند شما در ذهن او ثبت خواهد شد . نگذارید کودک با این رفتارتان از رفتن به هیئت دلزده شود .
  • برای کودک خود وسایلی مانند طبل کوچک و شال تهیه کنید . پوشیدن لباس مشکی ، خادم نمودن نوجوانان در هیأت ها ، بودن کودکان در مراسم عزاداری البته با رعایت محدود کردن زمان حضور هیأت و کودک را علاقه مند به سینه زنی در هیأت کنید.
  • فضای منزل را برای محرم آماده کنید . نصب پرچم بالای درب منزل برای نصب آن از کودک خود نظر بخواهید و با انجام این کار به شخصیت او احترام بگذارید . گرفتن عزاداری امام حسین (ع) حتی با حضور چند نفر . به این ترتیب به کودک خود می آموزید که در ماه محرم نه تنها در بیرون از خانه بلکه در خانه هم عزادار این ماه هستیم. می توانید از کودک خود بخواهید که یک روز همکلاسی های خود را  و یا کودکان  همبازی خود را به خانه دعوت کند و با آنها یک مراسم عزاداری کوچک برپا کند .
  • کودک بخصوص نوجوان خود را تشویق کنید که در تدارک مراسم عزاداری شرکت کنند و پذیرایی از مهمانان در هیئت ها آنها را بر سر شوق آورده و به این وسیله می تواند مسئولیت پذیری را تمرین کند .
  • در واقعه عاشورا برای تمام سنین الگو داریم ؛ برای کودک دختر ، حضرت رقیه (س) و برای کودک پسر ، علی اصغر و برای نوجوانان حضرت قاسم و برای جوانان ، علی اکبر الگو هستند و حتی برای میانسالان و کهنسالان حبیب بن مظاهر می تواند الگو باشد. کودکان می توانند این افراد را برای خود الگو قرار دهند .
  • در این ماه می توان به کودکان بخشش و رسم خوب نذری دادن و نیکی کردن را آموزش داد.    می توانید برای این کار خود نذری بپزید و اگر او در سنی است که می تواند کمک کند اجازه بدهید نذری ها را بین همسایه ها یا مردم عزادار تقسیم کند . همچنین می توانید با کودک خود درباره موضوعاتی مثل فداکاری، ظلم ستیزی، یاری مظلومان، رعایت حال همسایه ها، احترام به سالمندان و دروغ نگفتن صحبت کنید.
  • در همین فرصت می توان کودک را با آداب دینی مثل نماز و دعا را هم که در مراسم مذهبی و عزاداری ها خیلی مورد توجه است، هر چه بیشتر آشنا کرد .
  • اگر کودک تان سؤالاتی از ماجرای شهادت امام حسین (ع) و یاران شان پرسیدند، لازم نیست همه ماجرا را با جزئیات برایشان شرح دهید . بلکه با زبان ساده و کودکانه برای او از مهربانی های امام حسین علیه السلام با کودکان، رابطه مهربانانه حضرت زینب (س) و برادرشان و داستان هایی از کودکی امام حسین (ع) تعریف کنید. در داستان هایی که برای کودکان خود می خوانید حتما نکاتی در رابطه با قیام امام حسین (ع) باشد و یک نکته مهمتر اینکه از جزئیاتی مثل بریدن سر و زدن تیر به چشم و … برای کودک صحبت نکنید ، این موارد باعث می شود که کودک شما ترسی از واقعه عاشورا داشته باشد . فراموش نکنید با توجه به سن و سال کودک خیلی ماجراها هست که  از کربلا می توانید بازگو کنید. توقع نداشته باشید که کودک شما بتواند همه عظمت این ماجرا را درک کند. با ترسیم همه جزئیات فقط آنها را دچار ناراحتی های عمیق و تصویرسازی های اغراق شده می کنید که نتیجه مثبتی نخواهد داشت.
  • می توان از کسانی که در واقعه عاشورا حاضر بودند، با ویژگی هایی برای کودک یاد کرد، مثلا از حضرت ابوالفضل ، با وفا و معرفتش نسبت به خانواده و خواهر و برادر و ایثار کردن یاد کرد تا او هم به  این ویژگی ها علاقمند شود و آنها را عمل کند. یا  از حضرت زینب (س) صبر و مهربانی را یاد بگیرند و از حربن ریاحی ادب و کنترل نمودن خشم را بیاموزند . از خود امام حسین(ع) شجاعت را فرا بگیرند.
  • با استفاده از ماجرای کربلا احترام به امام را به کودک یاد بدهیم. همانطور که در واقعه عاشورا همه یاران امام حسین برای ایشان احترام و محبت داشتند او هم نسبت به امام حاضر در این زمان خود احترام و محبت داشته باشد. مثلا هر روز از ایشان یاد کند و با این که او را نمی بیند، به ایشان سلام دهد.
  • سعی کنید در همه برنامه های ماه محرم مثل رفتن به عزاداری، تعریف کردن داستان هایی از ماجراهای کربلا و … با بچه ها با محبتی خیلی بیشتر از همیشه رفتار کنید. اینطوری به کودک خود  کمک کنید که کودک از محرم محبت را دریافت کند. چون واقعیت است که کودک از هرکس محبت دریافت کند به سمت آن می رود .

/انتهای متن/

نمایش نظرات (4)