تغییر نام خانوادگی برای بار دوم

پرسش از شما، پاسخ از مشاور حقوقی

مشاور حقوقی سایت به دخت دکتر فرزانه اژدری به سوال کاربر به دخت “خلجی” در مورد تغییر نام خانوادگی که مستقیما از ایشان مطرح کردند، پاسخ داده است.

0

سوال:

با سلام

نام خانوادگی بنده خلجی پیربلوطی بود که چند سال پیش پسوند پیربلوطی را حذف کردم و الان می خواهم نام خانوادگی خودم را در درجه اول از خلجی به قاسمی پیربلوطی و در درجه دوم به قاسمی بدون پسوند پیربلوطی تغییر بدهم. در روستای محل زندگی من چند تا نام خانوادگی وجود دارد که دو تا از این نام خانوادگی ها اکثریت نام خانوادگی را به خود اختصاص می دهند 1. خلجی پیربلوطی 2. قاسمی پیربلوطی .

نام خانوادگی مادرم هم قاسمی پیربلوطی هست .

ولی وقتی به اداره ثبت احوال مراجعه کردم تا نام خانوادگی خودم را تغییر بدهم گفتند که چون یک بار پسوند پیربلوطی را از آخر نام خانوادگی خودم حذف کردم دیگر نمی توانم در نام خانوادگی خودم تغییر ایجاد کنم . از طرف دیگر اگر بخواهم نام خانوادگی خودم را از خلجی به قاسمی تغییر بدهم باید از کسی که در این حوزه در نام خانوادگی قاسمی حق تقدم دارد اجازه بگیرم که الان مشخص نیست شخصی که دارای حق تقدم است چه کسی می باشد .

اگر هم آن شخص مشخص شود به احتمال زیاد به رحمت خداوند رفته است و باید از وراث آن شخص اجازه گرفت که باید دادگاه رفت ، انحصار وراثت انجام بشه و اجازه بدن و …

حالا با توجه به اینکه بنده می خواهم نام خانوادگی خودم را در درجه اول از خلجی به نام خانوادگی قاسمی پیربلوطی یا در درجه دوم به قاسمی بدون پسوند پیربلوطی که در محل زندگی خودم وجود دارد تغییر بدهم و نام خانوادگی ای که در محل زندگی بنده وجود ندارد یا نام خانوادگی قاسمی با پسوند و پیشوند مثل قاسمی فر و … را نمی خواهم الان از شما عاجزانه خواهش میکنم جواب سوالات بنده را که برایم مبهم است را تا حد امکان به صورت کامل و شفاف داده و من را راهنمایی کنید .

1. با این توضیحات و وضعیتی که پیش آمده و پاسخ هایی که اداره ثبت احوال داده است بنده چطور میتونم نام خانوادگی خودم را تغییر بدهم ؟

2 . کدام یک از این دو تغییر امکان پذیر است ، 1 . تغییر نام خانوادگی از خلجی به قاسمی پیربلوطی یا 2 . تغییر نام خانوادگی از خلجی به قاسمی بدون پسوند پیربلوطی ؟

3 . کدام یک از این دو تغییربهتر است ، 1 . تغییر نام خانوادگی از خلجی به قاسمی پیربلوطی یا 2 . تغییر نام خانوادگی از خلجی به قاسمی بدون پسوند پیربلوطی ؟

4 . اگر بخواهم نام خانوادگی خودم را از خلجی به قاسمی پیربلوطی تغییر بدهم آیا این تغییر امکان پذیر است یا نه ؟ اگر امکان پذیر است با توجه به توضیحات بالا چطور این تغییر امکان پذیر است ؟

5 . اگر بخواهم نام خانوادگی خودم را از خلجی به قاسمی بدون پسوند پیربلوطی تغییر بدهم آیا این تغییر امکان پذیر است یا نه ؟ اگر امکان پذیر است با توجه به توضیحات بالا چطور این تغییر امکان پذیر است ؟

خلجی

 

پاسخ مشاور:

سلام.

برای تغییر نام خانوادگی، خودتان تشخیص بدهید کدام نام را می پسندید. ولی باید توجه داشته باشید که همانطور که اداره ثبت به شما گفته باید نامی که انتحاب می کنید چه در محل شما شایع باشد یا نباشد، با یک پسوند یا پیشوند ازآن نامی که قبلا وجود داشته، فرق کند. مثلا اگر “قاسمی” شایع بوده،  شما باید نام خانوادگی “قاسمی فر” یا “پورقاسمی” یا “قاسمی زاده” و … را درخواست بدهید.

اگراداره ثبت موافقت نکند باید به طرفیت اداره ی ثبت احوال درخواست بدهید تا دادگاه به اداره ثبت احوال اجازه تغییر نام خانوادگی شما را بدهد.

/انتهای متن/

درج نظر